Frustrerad Aceihane

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HenrikG81
    • October 2011
    • 29

    Frustrerad Aceihane

    Hej, jag just skaffat ett 200l sällskapsakvarium och befolkat det med 3st (1 hane + 2 honor) Aceifiskar och det dröjde inte länge (2 veckor) förrän hanen lekt med en av honorna, som nu går och tuggar på..
    Det som nu hänt är att hanen blivit väldigt aggresiv mot de båda honorna och jagar dem frenetiskt över hela akvariet, nafsar dem i fenorna o dyl.
    Jag har inte sett några skador än på honorna men det måste väl vara väldigt stressigt att behöva bli jagad hela tiden under en längre tid?

    Är detta ett övergående problem eller måste jag börja tänka på att flytta på hanen?

    Ett filmklipp på jakten:
    Senast redigerad av HenrikG81; 23 November 2011, 16:32.
  • Paddy
    • April 2011
    • 166

    #2
    Är dessa de enda fiskar du har i ditt akvarium?
    Mvh Matt

    /Ingen regel utan undantag

    Kommentar

    • HenrikG81
      • October 2011
      • 29

      #3
      Ja, för tillfället. Jag tänkte fylla på med 3st goldenfiskar om ca 2 veckor men väntar på att bakterierna ska komma igång först...

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        det där kommer att gå åt skogen, du skall ha tur annars.

        Du behöver större grupper malawi, de är troligt aggro och det är därför man skall ha många, de behöver sprida ut allt på fler individer.

        jag köpte 10 åt gången, sen ökade jag långsamt. du skulle ha köpt mer fisk på en gång. Hur länge har de bott i karet?
        Senast redigerad av Mathias Nilsson; 23 November 2011, 19:24.
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Paddy
          • April 2011
          • 166

          #5
          Ok, troligen ligger problemet där. Malawi blir betydligt aggressivare om de är få för få, det vet jag av personliga erfarenheter. Malawiciklider är stimfiskar, visst, det finns undantag för parlevande arter också, men generellt är de stimfiskar (åtminstone Mbunas). Problemet skulle nog tyvärr inte bli så mycket bättre om du skaffade tre individer till, skaffa 17 stycken till istället, då blir det andra bullar skulle jag tippa på. Du kan ha en malawiciklid per 10 liter vatten, det är en bra tumregel - förutsatt att akvariet är över 200 liter, då malawi aldrig skall gå i akvarier som är mindre än så.

          Om du nu besluter dig för att uppfylla tumregeln, dvs införskaffa ca. 17 stycken till, tycker jag inte du skall ha fler än tre arter i 200 liter vatten, annars kommer det bara bli en salig röra av alltihop. Få arter och många individer är att föredra!
          Ha det bra och hoppas det löser sig för dig.

          Mvh Matt

          /Ingen regel utan undantag

          Kommentar

          • Paddy
            • April 2011
            • 166

            #6
            Mattias var snabbare
            Mvh Matt

            /Ingen regel utan undantag

            Kommentar

            • HenrikG81
              • October 2011
              • 29

              #7
              Tack för tips och svar.
              Ett alternativ är väl att ta ur hanen ur karet, vänta på att honan spottar sina yngel och försöka föda upp så många som möjligt av dem.
              Då blir det väl lugnare till vidare och efter ett tag får jag ju, förhoppningsvis, upp antalet fiskar också?

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                grejen är att det knappast blir bra ändå. vart ska du ha en stirrig hane under tiden? Det andra karet lär bli ganska jobbigt för dina andra fiskar.

                Utöka med vuxen fisk istället, det borde redan vara gjort
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • HenrikG81
                  • October 2011
                  • 29

                  #9
                  Jag tänkte lämna tillbaks honom till affären isf
                  Jag får se hur jag gör. Tack för tips

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #10
                    alla lär vi oss något den krokiga vägen..

                    2 malawi på 200 liter :P
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • plusskenford
                      • August 2011
                      • 252

                      #11
                      sen tycker jag ju att du kan ha flera arter jag har 8 st olika arter i mitt 350 liters kar och det funkar perfekt....

                      men som alla säger ovan jag skaffa många av dom på en gång ! har cirka 27 st i mitt kar nu tror jag faktiskt stannar där eftersom det är harmoni och dom leker och funnit sin plats och revir där i =)

                      ÅK OCH KÖP =)

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        #12
                        4 arter Max i 400 liter, 3 arter Max i 200 liter som är lite i
                        Minsta laget ändå..
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          #13
                          Kan utveckla lite

                          Om man har exempelvis 7 av varje art så minskar risken för korsningar. Det är bättre att ha få arter som skiljer sig mycket från varandra. Det är ju rätt ofränt att ha en massa hybrider i parti och minut. Jag har 2 arter mbunas och en art aulonocara, då är inte risken noll men jag har gjort det bästa möjliga.

                          Så 8 arter i 375 eller 4-5 i 200 liter tror jag inte på alls faktiskt.
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #14
                            Kan utveckla lite

                            Om man har exempelvis 7 av varje art så minskar risken för korsningar. Det är bättre att ha få arter som skiljer sig mycket från varandra. Det är ju rätt ofränt att ha en massa hybrider i parti och minut. Jag har 2 arter mbunas och en art aulonocara, då är inte risken noll men jag har gjort det bästa möjliga.

                            Så 8 arter i 375 eller 4-5 i 200 liter tror jag inte på alls faktiskt.
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • plusskenford
                              • August 2011
                              • 252

                              #15
                              håller med dig på ett viss men jag har inte märkt någon korsnings risk än.....
                              jag har en art inom Auloncara Golden blaze sedan är det mbuna för hela slanten olika sorter då.....
                              sedan juvel ciklider och multisar och allt fungerar kanon =)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...