Tips till en nybörjare på Tangayikaciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Ursprungligen postat av Paddy
    Så visst är växter naturligt i Tanganyikasjön - men det behöver ju inte nödvändigtvis betyda att det är naturligt i de områdena cikliderna lever.

    Helt rätt - men det gäller ju i minst samma utsträckning också för Sydamerika

    Så kontentan är bara - vill man ha växter så är det OK. Fiskarna (varken tanganyika eller SA) tar skada av dom - snarare tvärtom eftersom de fungerera som filter.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Paddy
      • April 2011
      • 166

      #17
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Helt rätt - men det gäller ju i minst samma utsträckning också för Sydamerika

      Så kontentan är bara - vill man ha växter så är det OK. Fiskarna (varken tanganyika eller SA) tar skada av dom - snarare tvärtom eftersom de fungerera som filter.
      Kan mycket väl tänka mig att det gäller för Sydamerika också (dock har jag inte så stor erfarenhet av S) men det är en annan story

      Som sagt, inga fiskar tar ju direkt skada av växter men vill man hårddra naturtrogenheten skulle jag personligen ändå inte vilja ha växter i ett tanganyikakar - men alla har ju olika smak.
      Mvh Matt

      /Ingen regel utan undantag

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Ursprungligen postat av Paddy
        Som sagt, inga fiskar tar ju direkt skada av växter men vill man hårddra naturtrogenheten skulle jag personligen ändå inte vilja ha växter i ett tanganyikakar - men alla har ju olika smak.
        Kanske inte jag heller
        Men det är är ju till syvende och sist en smakfråga och var och en har sin smak
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • icehacker
          • December 2010
          • 1046

          #19
          Ursprungligen postat av Paddy
          Nej hoppas verkligen inte det blir ett blodbad. Men den så omtalade Kent vet säkert vad han pratar om! Ingen rök utan eld eller vad man brukar säga... Skulle det trots allt bli problem är det ju bara lämna tillbaka bråkstakarna.


          Och visst är det snyggt med vanlig natursten, snyggt och sparsamt! Gratis är gott. Har själv kört med natursten som jag hittat vid sjöar och tycker det ser mycket naturligare och rent av finare ut.
          Ha det bra!
          Jag har ett par Synodontis nigrita och ett par av (.. den som ser likadan fast vit och svartprickig från Tanganyika?), som jag funderar på att släppa ner. Dock undrar jag om dessa komma snaska i sig äggen från snäckorna eller klarar snäcklekarna vakta bona från dessa tro?
          60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13131

            #20
            Ursprungligen postat av icehacker


            [ATTACH=CONFIG]49491[/ATTACH].[ATTACH=CONFIG]49490[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49492[/ATTACH]
            As snyggt!!! härligt naturligt intryck, å rör för gudsskull inte stenarna, de ligger perfekt flytväxterna gör nytta i ditt kar genom att dämpa ljuset, Jag tycker nämligen att alla tanganyika ska belysas sparsamt och inte se ut som ett solarium jag tycker till och med att du ska ha ännu mer dämpad belysning
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • icehacker
              • December 2010
              • 1046

              #21
              Ursprungligen postat av åheim
              As snyggt!!! härligt naturligt intryck, å rör för gudsskull inte stenarna, de ligger perfekt flytväxterna gör nytta i ditt kar genom att dämpa ljuset, Jag tycker nämligen att alla tanganyika ska belysas sparsamt och inte se ut som ett solarium jag tycker till och med att du ska ha ännu mer dämpad belysning
              Tackar :P Då får ja väl hålla i mina ivriga fingrar lite då, kan ju hålla på med stenrös i timmar utan att bli nöjd. Men ang. flytväxterna så var det lite så jag tänkte, att det kan gott va täckt av dom på ytan så det blir lite dunklare så. Ska ta bort dom andra kanske iofs.

              Men vad tycker du om att slänga i dom malarna?
              60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

              Kommentar

              • icehacker
                • December 2010
                • 1046

                #22
                Synodontis petricola heter den andra
                60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                Kommentar

                • Paddy
                  • April 2011
                  • 166

                  #23
                  Ursprungligen postat av icehacker
                  Men vad tycker du om att slänga i dom malarna?
                  S.petricola och nigrita är mycket riktigt tanganyikamalar och ett perfekt sällskap till både Tanganyika- och Malawiciklider. Men eftersom du redan har fyra arter i ditt 240 literskar vet jag inte om det är en så bra idé att befolka det ännu mer.

                  Ursprungligen postat av åheim
                  As snyggt!!! härligt naturligt intryck, å rör för gudsskull inte stenarna, de ligger perfekt flytväxterna gör nytta i ditt kar genom att dämpa ljuset, Jag tycker nämligen att alla tanganyika ska belysas sparsamt och inte se ut som ett solarium jag tycker till och med att du ska ha ännu mer dämpad belysning
                  Håller helt med dig om belysningen, afrikanska ciklider gör sig absolut bättre i dämpad belysning - men att skaffa flytväxter bara för att få ned ljusnivån är att gå över ån efter vatten. Det blir både en naturligare tanangyikamiljö och billigare att skaffa ett par klenare lysrör istället.
                  Mvh Matt

                  /Ingen regel utan undantag

                  Kommentar

                  • icehacker
                    • December 2010
                    • 1046

                    #24
                    Ursprungligen postat av Paddy
                    S.petricola och nigrita är mycket riktigt tanganyikamalar och ett perfekt sällskap till både Tanganyika- och Malawiciklider. Men eftersom du redan har fyra arter i ditt 240 literskar vet jag inte om det är en så bra idé att befolka det ännu mer.


                    Håller helt med dig om belysningen, afrikanska ciklider gör sig absolut bättre i dämpad belysning - men att skaffa flytväxter bara för att få ned ljusnivån är att gå över ån efter vatten. Det blir både en naturligare tanangyikamiljö och billigare att skaffa ett par klenare lysrör istället.
                    Billigare blir de inte eftersom jag redan har dessa lysrör samt en massa flytväxter :P

                    Men ang. malarna så undrade jag mest hurvida dom kommer gå in i snäckorna och käka rom etc eller om de fiskar jag har redan kommer försvara sig mot malarna?
                    60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #25
                      Synodontis är bra på att sno ciklidyngel, men några yngel klarar sig alltid
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Paddy
                        • April 2011
                        • 166

                        #26
                        Ursprungligen postat av icehacker
                        Billigare blir de inte eftersom jag redan har dessa lysrör samt en massa flytväxter :P
                        Hehe det har du rätt i! Fel av mig - vet inte hur jag tänkte där Billigare blir det i alla fall på det viset att klenare rör drar mindre el.

                        Ursprungligen postat av icehacker
                        Men ang. malarna så undrade jag mest hurvida dom kommer gå in i snäckorna och käka rom etc eller om de fiskar jag har redan kommer försvara sig mot malarna?
                        Ganska svårt att svara på. Ett som är säkert är i alla fall att malen till viss del kommer hämma de andra fiskarnas lek - delvis genom att käka yngel, även om cikliderna kommer göra sitt bästa för att hålla malen på avstånd. Men ett och annat ägg kommer oundvikligen att ätas upp, även om cikliderna kommer göra sitt yttersta för att hålla malen på avstånd får du räkna med att lite rom kommer försvinner i obevakade ögonblick.

                        Men vet inte om det är en bra idé med fler arter i ditt nuvarande akvarium.
                        Ha det bra!
                        Mvh Matt

                        /Ingen regel utan undantag

                        Kommentar

                        • icehacker
                          • December 2010
                          • 1046

                          #27
                          Ursprungligen postat av Paddy
                          Hehe det har du rätt i! Fel av mig - vet inte hur jag tänkte där Billigare blir det i alla fall på det viset att klenare rör drar mindre el.


                          Ganska svårt att svara på. Ett som är säkert är i alla fall att malen till viss del kommer hämma de andra fiskarnas lek - delvis genom att käka yngel, även om cikliderna kommer göra sitt bästa för att hålla malen på avstånd. Men ett och annat ägg kommer oundvikligen att ätas upp, även om cikliderna kommer göra sitt yttersta för att hålla malen på avstånd får du räkna med att lite rom kommer försvinner i obevakade ögonblick.

                          Men vet inte om det är en bra idé med fler arter i ditt nuvarande akvarium.
                          Ha det bra!
                          Okej men då får jag lura lite på det, har ju redan 5 arter nu plus en ancistrus som får gå bakom BTN-bakgrunden.
                          60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                          Kommentar

                          Arbetssätt...