Tips till en nybörjare på Tangayikaciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • icehacker
    • December 2010
    • 1046

    Tips till en nybörjare på Tangayikaciklider?

    Jag har dratt igång mitt tredje kar nu och tänkte köra t-ciklider. Det är ett juwel 240l med fluval 405 ytterfilter.

    Som testpiloter köpte jag ett gäng apelsinciklider. Läste att dom är väldigt aggressiva så det kanske var dumt (?)

    Är lite sugen på några snäcklekare och någon annan substratruvare kanske, har sett många olika fina med stora randiga hanar.

    Ska till Nol imorrn och se vad Kent har hemma med men tar gärna emot lite tip och råd inför detta med fiskval.
    60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi
  • Paddy
    • April 2011
    • 166

    #2
    Det stämmer, apelsinciklider (N.leleupi) är en väldigt aggressiv tanganyikaciklid, inte bara inom den egna arten utan även mot andra arter. När du säger testpiloter menar du då att det bara är där tillfälligt för att se hur karet fungerar med fisk i, eller är tanken att de ska bo där för jämnan? Om fallet är det senare nämnda kan det ju dock begränsa antalet av övriga arter/individer i akvariet.

    När jag var nybörjare med Tanganyika körde jag jag tre arter i ett 340 literskar, dessa tre arter var A.calvus, L.multifasciatus och J.ornatus. Anser fortfarande att dessa är väldigt nybörjarvänliga och relativt lättskötta, samtidigt som de både vackra och intressanta (hurvida Calvusen är vacker eller inte kan diskuteras, men låt säga att den är vacker på ett "fult" sätt).

    Senare när jag skaffade ytterligare ett tanganyikakar, det också på 340 liter, fick det flytta in bland annat L.caudopunctatus, C.leptosoma, L.brevis och N.leleupi, dessa är också fantastiska!

    Lycka till!
    Mvh Matt

    /Ingen regel utan undantag

    Kommentar

    • icehacker
      • December 2010
      • 1046

      #3
      Ursprungligen postat av Paddy
      Det stämmer, apelsinciklider (N.leleupi) är en väldigt aggressiv tanganyikaciklid, inte bara inom den egna arten utan även mot andra arter. När du säger testpiloter menar du då att det bara är där tillfälligt för att se hur karet fungerar med fisk i, eller är tanken att de ska bo där för jämnan? Om fallet är det senare nämnda kan det ju dock begränsa antalet av övriga arter/individer i akvariet.

      När jag var nybörjare med Tanganyika körde jag jag tre arter i ett 340 literskar, dessa tre arter var A.calvus, L.multifasciatus och J.ornatus. Anser fortfarande att dessa är väldigt nybörjarvänliga och relativt lättskötta, samtidigt som de både vackra och intressanta (hurvida Calvusen är vacker eller inte kan diskuteras, men låt säga att den är vacker på ett "fult" sätt).

      Senare när jag skaffade ytterligare ett tanganyikakar, det också på 340 liter, fick det flytta in bland annat L.caudopunctatus, C.leptosoma, L.brevis och N.leleupi, dessa är också fantastiska!

      Lycka till!
      Tack för svaret!

      Nu har jag dock _precis_ kommit hel från Nol och handlat lite fiskar

      Han tipsade om lite olika och så bad jag honom skriva ner namnen på dom så att jag kunde kolla upp dom ännu mer när jag kom hem.

      Dock så hittar jag ingen utav dessa namn här på zoopet (något jag sällan gör efter han skriver ner namn). Kanske för att jag inte ser helt vad han skrivit men hur som helst. Du kanske vet vilka namn dom står under här?

      Det som han skrev var:

      Altolamprologus calvus, Black Zaire 4st

      Lepidiolamprologus, Hequi, 2st

      Lamprologus brevis, chimba 2st

      Caudopunctatus yellow fin, kapampa 2st
      60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Nja - det är nog främst du som är dålig på att söka
        Måhända kanske inte rätt population i alla fallen - men info gäller i alla fall

        Altolamprologus calvus
        , Black Zaire 4st

        Lepidiolamprologus, Hequi, 2st

        Lamprologus brevis, chimba 2st

        Caudopunctatus yellow fin, kapampa 2st
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • icehacker
          • December 2010
          • 1046

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Nja - det är nog främst du som är dålig på att söka
          Måhända kanske inte rätt population i alla fallen - men info gäller i alla fall

          Altolamprologus calvus
          , Black Zaire 4st

          Lepidiolamprologus, Hequi, 2st

          Lamprologus brevis, chimba 2st

          Caudopunctatus yellow fin, kapampa 2st
          Ah, tack så mycket!
          60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

          Kommentar

          • Paddy
            • April 2011
            • 166

            #6
            Ursprungligen postat av icehacker
            Det som han skrev var:

            Altolamprologus calvus, Black Zaire 4st

            Lepidiolamprologus, Hequi, 2st

            Lamprologus brevis, chimba 2st

            Caudopunctatus yellow fin, kapampa 2st
            Yup, låter väl hyfsat förutom Lep.hequi. Lepidiolamprologus över huvud taget skulle jag vara väldigt försiktigt med att ge mig på som nybörjare. Nu är ju ditt akvarium förvisso relativt stort så ett par stycken skulle eventuellt fungera men det är nog tyvärr lite av en chansning skulle jag vilja påstå. Den är extremt aggressiv och revirhävdande, speciellt under leken. Men med tillräckligt mycket gömställen för övriga fiskar och en hel drös med snäckskal kan det som sagt funka.

            Om du nu trots allt bestämmer dig för att ha just den arten är mitt råd att dela in akvariet i två "halvor", ena sidan en sandbotten med snäckskal och i på motsatta sida ett stenröse för övriga substratruvare.

            Skulle vilja tillägga en liten parantes. Jag förstår inte hur mr. Kent tänker när han rekommenderar två snäckskalslekare i samma burk, varav en är extremt aggressiv - kan dock ha fel. Rätta mig nån i så fall.
            Mvh Matt

            /Ingen regel utan undantag

            Kommentar

            • icehacker
              • December 2010
              • 1046

              #7
              Ursprungligen postat av Paddy
              Yup, låter väl hyfsat förutom Lep.hequi. Lepidiolamprologus över huvud taget skulle jag vara väldigt försiktigt med att ge mig på som nybörjare. Nu är ju ditt akvarium förvisso relativt stort så ett par stycken skulle eventuellt fungera men det är nog tyvärr lite av en chansning skulle jag vilja påstå. Den är extremt aggressiv och revirhävdande, speciellt under leken. Men med tillräckligt mycket gömställen för övriga fiskar och en hel drös med snäckskal kan det som sagt funka.

              Om du nu trots allt bestämmer dig för att ha just den arten är mitt råd att dela in akvariet i två "halvor", ena sidan en sandbotten med snäckskal och i på motsatta sida ett stenröse för övriga substratruvare.

              Skulle vilja tillägga en liten parantes. Jag förstår inte hur mr. Kent tänker när han rekommenderar två snäckskalslekare i samma burk, varav en är extremt aggressiv - kan dock ha fel. Rätta mig nån i så fall.
              Jo, dom var ju ganska så stora också så ser att dom biter efter andra fiskar som simmar förbi den hålan som dom lagt beslag på. Stora munnar har dom med :S

              Lägger ut lite bildeer på karet med så kan du se hur jag möblerat. Nu ligger det 10 snäckor lite sporadiskt nergrävda i sanden på framsidan och så är det ett stenröse på var sida och i mitten är det en BTN-modul som sticker upp ur sanden


              Klicka på bilden för större version

Namn: 2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 345,5 KB
ID: 2137417.Klicka på bilden för större version

Namn: 3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 262,8 KB
ID: 2137416Klicka på bilden för större version

Namn: 1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 218,4 KB
ID: 2137418
              60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

              Kommentar

              • Paddy
                • April 2011
                • 166

                #8
                Tycker det ser mycket bra ut Köpte du de arterna som Kent skrev ned?

                Växter i riftsjöakvarier är en smaksak, men det är dock inte naturligt - inte för att fiskarna bryr sig men... Har själv aldrig använt mig av växter i något av mina tanganyikaakvarier. I övrigt måste jag säga att du har lyckats grymt bra med planeringen av inredningen i karet, ser ut som du lyckats få en bit Tanganyikasjö i ditt vardagsrum!
                Mvh Matt

                /Ingen regel utan undantag

                Kommentar

                • icehacker
                  • December 2010
                  • 1046

                  #9
                  Ursprungligen postat av Paddy
                  Tycker det ser mycket bra ut Köpte du de arterna som Kent skrev ned?

                  Växter i riftsjöakvarier är en smaksak, men det är dock inte naturligt - inte för att fiskarna bryr sig men... Har själv aldrig använt mig av växter i något av mina tanganyikaakvarier. I övrigt måste jag säga att du har lyckats grymt bra med planeringen av inredningen i karet, ser ut som du lyckats få en bit Tanganyikasjö i ditt vardagsrum!
                  Tackar

                  Jo, köpte de arter och antal som jag skrev och så hade jag ju lelelupisarna sen innan då. Så får vi väl hoppas att det inte blir blodbad här.
                  Men växterna har jag funderat på att droppa också. Så det bara är ren sten och klippor bara. Plockade stenen i ett gammalt gammalt gatustens-sprängröse. Dom flöt ihop bra med bakgrunden också plus att jag slipper lägga flera tusen på sten
                  60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                  Kommentar

                  • Paddy
                    • April 2011
                    • 166

                    #10
                    Ursprungligen postat av icehacker
                    Tackar

                    Jo, köpte de arter och antal som jag skrev och så hade jag ju lelelupisarna sen innan då. Så får vi väl hoppas att det inte blir blodbad här.
                    Men växterna har jag funderat på att droppa också. Så det bara är ren sten och klippor bara. Plockade stenen i ett gammalt gammalt gatustens-sprängröse. Dom flöt ihop bra med bakgrunden också plus att jag slipper lägga flera tusen på sten
                    Nej hoppas verkligen inte det blir ett blodbad. Men den så omtalade Kent vet säkert vad han pratar om! Ingen rök utan eld eller vad man brukar säga... Skulle det trots allt bli problem är det ju bara lämna tillbaka bråkstakarna.


                    Och visst är det snyggt med vanlig natursten, snyggt och sparsamt! Gratis är gott. Har själv kört med natursten som jag hittat vid sjöar och tycker det ser mycket naturligare och rent av finare ut.
                    Ha det bra!
                    Mvh Matt

                    /Ingen regel utan undantag

                    Kommentar

                    • icehacker
                      • December 2010
                      • 1046

                      #11
                      Ursprungligen postat av Paddy
                      Nej hoppas verkligen inte det blir ett blodbad. Men den så omtalade Kent vet säkert vad han pratar om! Ingen rök utan eld eller vad man brukar säga... Skulle det trots allt bli problem är det ju bara lämna tillbaka bråkstakarna.


                      Och visst är det snyggt med vanlig natursten, snyggt och sparsamt! Gratis är gott. Har själv kört med natursten som jag hittat vid sjöar och tycker det ser mycket naturligare och rent av finare ut.
                      Ha det bra!
                      Jo fast i mitt 450 kör jag bara med vit hålsten och vit slimline bak till malawisarna, det är också ruskigt fint men kul att köra olika biotoper med olika utseende i karen med tycker jag :P

                      Tack för dina svar i alla fall så får vi se om jag uppdaterar tråden kanske i framtiden.
                      60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                      Kommentar

                      • icehacker
                        • December 2010
                        • 1046

                        #12
                        Ursprungligen postat av Paddy
                        Nej hoppas verkligen inte det blir ett blodbad. Men den så omtalade Kent vet säkert vad han pratar om! Ingen rök utan eld eller vad man brukar säga... Skulle det trots allt bli problem är det ju bara lämna tillbaka bråkstakarna.


                        Och visst är det snyggt med vanlig natursten, snyggt och sparsamt! Gratis är gott. Har själv kört med natursten som jag hittat vid sjöar och tycker det ser mycket naturligare och rent av finare ut.
                        Ha det bra!
                        Men tycker du att jag kanske skulle lägga all sten i ett jätteröse på vänster sida och bara ha grus och snäckor på andra halvan?
                        60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av Paddy
                          Växter i riftsjöakvarier är en smaksak, men det är dock inte naturligt
                          Nja, naturligt och naturligt: Det är väl lika vanligt med växter i Tanganayiksjön som det är i Sydamerikas floder
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Paddy
                            • April 2011
                            • 166

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Nja, naturligt och naturligt: Det är väl lika vanligt med växter i Tanganayiksjön som det är i Sydamerikas floder
                            Jo, frågan är bara om den biologiska mångfalden är lika stor i T som i S och om cikliderna ifråga lever sina liv i de varmare och därmed bevuxna vikarna i sjön - vilket långt ifrån alla gör - skulle med ganska stor säkerhet kunna påstå att 9 av 10 arter normalt inte lever bland växter i naturen. Och ännu färre av de vildfångade fiskarna i handeln. Så visst är växter naturligt i Tanganyikasjön - men det behöver ju inte nödvändigtvis betyda att det är naturligt i de områdena cikliderna lever.

                            Senast redigerad av Paddy; 24 November 2011, 14:54.
                            Mvh Matt

                            /Ingen regel utan undantag

                            Kommentar

                            • Paddy
                              • April 2011
                              • 166

                              #15
                              Ursprungligen postat av icehacker
                              Men tycker du att jag kanske skulle lägga all sten i ett jätteröse på vänster sida och bara ha grus och snäckor på andra halvan?
                              Tycker och tycker... jag kan bara ge dig förslag, men om jag var du skulle jag nog göra något i den stilen - i alla fall med tanke på de arterna du har just nu. Men gör ingenting i onödan bara, om du själv inte vill det förstås, om det skulle visa sig fungera bra med det upplägget av inredningen du har nu finns det ju ingen anledning att möblera om, men i fall du skulle få problem är det värt att försöka "begränsa" fiskarnas revir lite grann.
                              Mvh Matt

                              /Ingen regel utan undantag

                              Kommentar

                              Arbetssätt...