Kan rödzebra och firefish korsas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    • October 2006
    • 504

    #16
    En bild till på en brun firefish.Janne


    malawi.forum24.se
    Bifogade filer

    Kommentar

    • icehacker
      • December 2010
      • 1046

      #17
      intressant, men omformulerar lite då. Hur troligt är det?
      60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

      Kommentar

      • malawijanne
        • October 2006
        • 504

        #18
        Det är väldigt troligt om du inte har hannar som kan dominera utav båda sorterna, eller om du inte har en hanne utav fire fish det går bara honor och det finns en rödzebra hanne som dominerar så är det stor risk att rödzebrahannen leker av rödzebrahonan.Janne


        malawi.forum24.se


        Ursprungligen postat av icehacker
        intressant, men omformulerar lite då. Hur troligt är det?

        Kommentar

        • icehacker
          • December 2010
          • 1046

          #19
          Jag har en hona och en hane utav firefisharna och dom har försökt leka några gånger men det har aldrig blivigt några yngel. Sen har jag en rödzebrahane och fyra honor, men han är bra kaxig så firefish-hanen kan nog inte dominera så mycket där kanske.

          Det som jag tänkte mest på var egentligen att det ju är vissa arter som är väldigt benägna till att korsas om man har dom i samma kar, och att man väl helst ska undvika det om man inte vill ha hybrider?
          60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

          Kommentar

          • malawijanne
            • October 2006
            • 504

            #20
            Ja, en del säger att man inte ska ha fiskar ifrån samma släkte i samma balja, jag har alltid försökt att hålla mig till det, jag får inga korsninghar.
            Jag har haft rödzebra med firefish, dom hade inga tendenser att korsa sig med varandra, men jag hade hannar av både sorten som kunde dominera och leka av sina honor, lägger ut en bild hur det såg ut i den baljan.Janne malawi.forum24.se[


            QUOTE=icehacker;1556371]Jag har en hona och en hane utav firefisharna och dom har försökt leka några gånger men det har aldrig blivigt några yngel. Sen har jag en rödzebrahane och fyra honor, men han är bra kaxig så firefish-hanen kan nog inte dominera så mycket där kanske.

            Det som jag tänkte mest på var egentligen att det ju är vissa arter som är väldigt benägna till att korsas om man har dom i samma kar, och att man väl helst ska undvika det om man inte vill ha hybrider?[/QUOTE]
            Bifogade filer

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Ursprungligen postat av icehacker
              Jag har en hona och en hane utav firefisharna och dom har försökt leka några gånger men det har aldrig blivigt några yngel. Sen har jag en rödzebrahane och fyra honor, men han är bra kaxig så firefish-hanen kan nog inte dominera så mycket där kanske.

              Det som jag tänkte mest på var egentligen att det ju är vissa arter som är väldigt benägna till att korsas om man har dom i samma kar, och att man väl helst ska undvika det om man inte vill ha hybrider?
              Generellt är det naturligtvis större risk för korsningar om arterna liknar varandra, men alla kan som sagt korsa sig med varandra. På den tiden jag hade malawi så fick jag korsningar melllan alla "grupper" (haplisar, aulonocara och mbunas).
              Så risken minskar (men finns ändå kvar) om man har rejäla grupper av varje art och definitivt aldrig udda fiskar (med 99% säkerhet korsar sådana sig), samt inte håller fiskar som liknar varandra ihop.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • icehacker
                • December 2010
                • 1046

                #22
                Okej, dom är väldigt fina i alla fall! Skickar edu något av dina odlade malawi till Kent på Nol odckså?
                60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                Kommentar

                • malawijanne
                  • October 2006
                  • 504

                  #23
                  Det har väl hänt, men inte så mycket nu för tiden.Janne

                  malawi.forum24.se


                  Ursprungligen postat av icehacker
                  Okej, dom är väldigt fina i alla fall! Skickar edu något av dina odlade malawi till Kent på Nol odckså?

                  Kommentar

                  • Paddy
                    • April 2011
                    • 166

                    #24
                    Sorry för off topic (hoppas ingen störs) men vem är Kent och vad är Nol som verkar så vida känt och som alla pratar om? bara tvungen att fråga..
                    Mvh Matt

                    /Ingen regel utan undantag

                    Kommentar

                    • icehacker
                      • December 2010
                      • 1046

                      #25
                      Ursprungligen postat av Paddy
                      Sorry för off topic (hoppas ingen störs) men vem är Kent och vad är Nol som verkar så vida känt och som alla pratar om? bara tvungen att fråga..
                      Det är han som har Nolsciklidhobby i Nol, utanför Göteborg. Jag brukar köpa mina fiskar där så det var därför jag kollade med Janne där. Är bra sugen på dom fina rödzebrorna och firefishen :P
                      60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                      Kommentar

                      • Paddy
                        • April 2011
                        • 166

                        #26
                        Ursprungligen postat av icehacker
                        Det är han som har Nolsciklidhobby i Nol, utanför Göteborg. Jag brukar köpa mina fiskar där så det var därför jag kollade med Janne där. Är bra sugen på dom fina rödzebrorna och firefishen :P
                        Jaha åfan Tack för svar. Inte så konstigt att jag inte kände till det då jag bor på motsatt sida av landet
                        Senast redigerad av Paddy; 25 November 2011, 10:46.
                        Mvh Matt

                        /Ingen regel utan undantag

                        Kommentar

                        Arbetssätt...