Kan rödzebra och firefish korsas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • icehacker
    • December 2010
    • 1046

    Kan rödzebra och firefish korsas?

    Tyckte precis jag såg en rödzebrea och en firefish leka i karet, kan dom korsas? :S
    60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    ALLA malawi kan korsa sig med varandra och ge fertila avkommor
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Lövis
      • February 2011
      • 4

      #3
      Vad jag förstått så är det redan rödzebra i firefish

      Kommentar

      • malawijanne
        • October 2006
        • 504

        #4
        Vad grundar du det på?.
        Jag själv som har odlat firefish rätt så många år och i relativ stor skala säger, det finns inte det minsta belägg för ditt påstående.
        Firefishen är korsad med en annan aulonocara, men den är absolut inte korsad med en mbuna, och absolut inte rödzebra.Janne

        malawi.forum24.se

        Ursprungligen postat av Lövis
        Vad jag förstått så är det redan rödzebra i firefish

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Firefish är väl avlat ur Metriaclima estherae och Aulonocara stuartgranti (kejsar aulonocara)?
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            Det är i alla fall inte kostigt att de har mycket finare färg än de i naturen då de inte är direkt vanliga där ;D

            på cilkider.se kan man läsa följande:

            "Framodlad/korsad variant där det förekommer många spekulationer om ursprunget. Till skillnad från de naturliga varianterna av Aulonocara är även honorna vackert färgade, vilket tyder på att något annat släkte är inkorsat"


            Senast redigerad av Mathias Nilsson; 19 November 2011, 19:49.
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • malawijanne
              • October 2006
              • 504

              #7
              Ja visst är det konstigt, att firefishen får en djupröd färg, vilket en rödzebra aldrig kan få, hur mycket du än matar med färgfoder.Janne


              malawi.forum24.se

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Så, vilka arter är det i fisken jan-olof?
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • malawijanne
                  • October 2006
                  • 504

                  #9
                  Jag fortsätter väl om firefishen ursprung, den är blandad med två st aulonocaror, men det är en sak till som gjorde att det kan komma fram så fina fiskar.
                  Dom lyckades få fram en albino, hur dom gjorde det vet jag inte, men det går, även diskus och malar och aandra fiskar har dom gjort samma sak med.
                  Då blev ju fisken helt nollställd, det vill säga helt rosa, sedan så urvalsodlade dom på dom fiskarna som hade lite mera rött i sig, det är inte svårt, men det tar en massa tid.
                  Jag själv har gjort samma grej med mina hongie, jag är uppe i 20 år nu, även mina honor är röda och får jag hålla på i 10 år till så är jag övertygad att mina hongisar både hannar och honor kommer att vara knallröda.Janne[

                  malawi.forum24.se

                  QUOTE=Mathias Nilsson;1556277]Det är i alla fall inte kostigt att de har mycket finare färg än de i naturen då de inte är direkt vanliga där ;D

                  på cilkider.se kan man läsa följande:

                  "Framodlad/korsad variant där det förekommer många spekulationer om ursprunget. Till skillnad från de naturliga varianterna av Aulonocara är även honorna vackert färgade, vilket tyder på att något annat släkte är inkorsat"


                  [/QUOTE]

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    • October 2006
                    • 504

                    #10
                    Det är bara kejsaraulonocara och röd rubin, men som jag skrev innan så är också röd rubin en inavlad variant,dom började med aulonocara maleri som är fångad vid chidunga rocks, dom är väldigt orange just där.Janne


                    malaw.forum24.se
                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    Så, vilka arter är det i fisken jan-olof?

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #11
                      sjysst! då klarnade detta lite.

                      Har både ob alu och röd rubin här hemma, kul att veta lite mer om dem
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • Lövis
                        • February 2011
                        • 4

                        #12
                        Hur man fick fram firefishen vet varken du eller jag helt 100 så det kan mycket väl vara rödzebra i , det är ganska många som hävdar detta eller så är det som du påstår det får vi nog aldrig veta helt säkert
                        mvh Niklas

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av Lövis
                          Hur man fick fram firefishen vet varken du eller jag helt 100 så det kan mycket väl vara rödzebra i , det är ganska många som hävdar detta eller så är det som du påstår det får vi nog aldrig veta helt säkert
                          mvh Niklas
                          Så är det säkert, men oavsett vilket så har det ju inte ett dyft med svaret på frågan i tråden att göra

                          Alla malawi kan korsa sig med varandra
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            • October 2006
                            • 504

                            #14
                            Nej helt säker är bara den som tog fram firefishen, men jag har odlat den rätt länge nu, skulle rödzebra vara inblandad så skulle väl det vara något yngel som någotsånär liknar rödzebra, vilket det aldrig har kommit fram hos mig.
                            Nej, dom har samma form som aulonocara har, men däremot så kommer det fram bruna yngel som ser exakt ut som röd rubin yngel allstå bruna randiga , det kommer även fram yngel som ser ut som kejasra aulonocar, det vill säga dom är lite mörkar bruna än röd rubin.
                            Jag har faktiskt 20 st sådana bruna yngel, 5 st utfärgade, ser ut som rödrubin, jag har även en utfärgad hanne soom liknar kejasare aulonocara,. och honor till dessa
                            Ursprungligen postat av Lövis
                            Hur man fick fram firefishen vet varken du eller jag helt 100 så det kan mycket väl vara rödzebra i , det är ganska många som hävdar detta eller så är det som du påstår det får vi nog aldrig veta helt säkert
                            mvh Niklas

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              • October 2006
                              • 504

                              #15
                              Lägger ut lite bilder på firefishyngel, alla dessa var helt bruna från början.Janne

                              malawi.forum24.se
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              Arbetssätt...