Råd om pump kapacitet mm.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sylvester
    • November 2011
    • 2

    Råd om pump kapacitet mm.

    Hej
    Alla hävdar att 200 liter är för litet för tanganyika. Jag var en glad amatör för ca 15 år sen och hade "Karlssons blandning" i akvariet. Fick både "orange" moori och duboisi att leka och yngla samtidigt som mina metallpansarmalar klistrade ägg stup i kvarten. Noll koll, men det gick bra ändå. Nu vill jag börja om igen och får hem ett 200 liter imorgon. Denna gång vill jag vara lite noggrannare med vattnet. Hög ph och bra cirkulation. Har tyvärr inte plats för större i liten lägenhet.
    Behöver jag ha extra fart på pumpar. Vilken kapacitet? Behöver jag 2 stycken?
    Har någon av er växter i akvariet över huvud taget och när jag läser om fiskar så nämns F1 och F2. Vad är det.
    Kan någon rekommendera butik eller privatperson i Stockholmstrakten som säljer bra tanganyika med rätt gener. Utifall man skulle lyckas få yngel. Vill inte dela med mig av dålig avkomma.
    Vad för slags fisk skulle ni ev rekommendera som komplement så att man har fisk som simmar i alla nivåer av akvariet.
    Lite tankar..... Hoppas på svar. Det blir säkert fler frågor längre fram. Hälsningar Monica
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Ursprungligen postat av sylvester
    Hej
    Alla hävdar att 200 liter är för litet för tanganyika. Jag var en glad amatör för ca 15 år sen och hade "Karlssons blandning" i akvariet. Fick både "orange" moori och duboisi att leka och yngla samtidigt som mina metallpansarmalar klistrade ägg stup i kvarten. Noll koll, men det gick bra ändå. Nu vill jag börja om igen och får hem ett 200 liter imorgon. Denna gång vill jag vara lite noggrannare med vattnet. Hög ph och bra cirkulation. Har tyvärr inte plats för större i liten lägenhet.
    Behöver jag ha extra fart på pumpar. Vilken kapacitet? Behöver jag 2 stycken?
    Har någon av er växter i akvariet över huvud taget och när jag läser om fiskar så nämns F1 och F2. Vad är det.
    Kan någon rekommendera butik eller privatperson i Stockholmstrakten som säljer bra tanganyika med rätt gener. Utifall man skulle lyckas få yngel. Vill inte dela med mig av dålig avkomma.
    Vad för slags fisk skulle ni ev rekommendera som komplement så att man har fisk som simmar i alla nivåer av akvariet.
    Lite tankar..... Hoppas på svar. Det blir säkert fler frågor längre fram. Hälsningar Monica

    man kan nog inte säga att 200 liter är för litet för tanga, rakt av, det finns många tangaciklider som går i 200 och bra mycket mindre än det, jullar och liknande exempelvis, råder dig att kolla artbeskrivningar för mer info.

    ett tangakar skall väl för att vara så "riktigt" som möjligt innehålla inga, eller i varje fall väldigt lite blommor,
    det är sten som gäller.

    F1/F2F3....etc etc. Finns två förklaringar på detta, den som används mest i dagligt bruk är att en F1'a är första generationen
    från vildfångade firra, märkligt nog så anses F1 vara "mer värda" än vad F2 är...osv....osv...

    viket jag iofs sig inte begriper, en F58962 som är rätt odlad från början kan vara en lika bra fisk som en F1'a.

    i övrigt hänvisar jag till mer tanganördar och folk som bor / känner till "fjollträsk" bättre än mig.....


    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      jo, en sak till, mängden pumpar är helt irrelevant.

      vad som är relevant är hur stor pumpen är i cirkulation och filtermedia.


      till 200 liter tanga, skulle jag siktat på ett ytterfilter som pumpar runt 1000 l/h
      och en extra cirk pump som pumpar 800-1500 L/h (pending vilken sort du går på.



      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • sylvester
        • November 2011
        • 2

        #4
        Tack för svar. Det är ett nyare begagnat med medföljande pumpar. Jag får kolla om de räcker till eller om jag för köpa till något starkare.

        Kommentar

        Arbetssätt...