Palettciklid ihop med grön bågfensciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Millis71
    • August 2011
    • 225

    Palettciklid ihop med grön bågfensciklid?

    Någon som vet om dessa fiskar kan gå tillsammans i ett kar på 180l, eller blir det kaos då tro?
  • Vimsa
    • November 2008
    • 768

    #2
    Jag har ett bågfenspar i mitt 150l, som vaktar rom just nu. De är väldigt tuffa för att vara så små, och de har dessutom samma revir (grottor) som paletterna. De har stenkoll på hela botten i 150l, och jag såg precis honan flytta på en fullvuxen scalare ... Tanken på paletter och bågfenor som leker samtidigt (= 4 tuffa fiskar, förmodligen i varsin kokosnöt i varsin ände av akvariet) ... Jag skulle inte våga prova. Nyckelhålsciklider och bågfenor är en bra kombination annars (vilket jag vet av egen erfarenhet). Har du någon av arterna redan? Eller planerar du att skaffa?

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Speciellt bågfenshanen skulle nog inte må så bra av den kombinationen. Då skulle han bli jagad av både sin egen hona (som blir riktigt aggressiv mot hanen efter leken), och paletterna, när de leker. Han skulle nog bli ganska stressad. Men det är klart, med mycket gömställen och växter, så är det väl ingen omöjlighet, men jag skulle nog köra med bara en av arterna. Paletter och bågfenor är båda bottenlevande grottlekare, och skulle nog konkurrera en hel del.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Millis71
        • August 2011
        • 225

        #4
        Tack för svar! Ja, jag har redan bågfenorna (1 par). Paletter kan vara tuffa det vet jag. Men ibland blir man ju lite sugen....

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ursprungligen postat av Millis71
          Tack för svar! Ja, jag har redan bågfenorna (1 par). Paletter kan vara tuffa det vet jag. Men ibland blir man ju lite sugen....
          Japp, man blir ju det
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Millis71
            • August 2011
            • 225

            #6
            Vill bara berätta att det fungerar utmärkt med bågfens-par & palettciklid-par tillsammans + bolivianska fjärilsciklider i mitt 180l kar. O då leker paletterna nu. Jag är så glad!

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Låter bra, skönt att höra När det gäller fiskar, och andra djur, så är ju inte allt skrivet i sten, de är ju individer. Och med mycket växter och gömställen så brukar det nog funka ok.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              Arbetssätt...