Varför blir det inget!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chippen81
    • November 2009
    • 87

    Varför blir det inget!

    Hej! Jag har ett "par" diskus som alltid är tillsammans honan lägger ägg minst 1gr i månaden, men problemet är hanen!.
    Han äter upp rommen så fort hon lägger den, jag har försökt att störa hanen så hon kan lägga massa ägg (ca40-50 romkorn) men när jag inte störde honom längre så simma han fram och åt upp alla . De har vell försökt i ca ett halvår så det är vell så att hanen är nog inget att ha, men hur gö man för att hitta en annan hane? flyttar jag på honom och skaffar mig en annan hane i samma storlek? Snälla någon som vet?
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Ursprungligen postat av Chippen81
    Hej! Jag har ett "par" diskus som alltid är tillsammans honan lägger ägg minst 1gr i månaden, men problemet är hanen!.
    Han äter upp rommen så fort hon lägger den, jag har försökt att störa hanen så hon kan lägga massa ägg (ca40-50 romkorn) men när jag inte störde honom längre så simma han fram och åt upp alla . De har vell försökt i ca ett halvår så det är vell så att hanen är nog inget att ha, men hur gö man för att hitta en annan hane? flyttar jag på honom och skaffar mig en annan hane i samma storlek? Snälla någon som vet?
    Ett halvår är ingenting. Jag hade ett par för några år sedan som säkert lekte 25 gånger innan det gick vägen. Tålamod är något vi brukar säga till varandra i trådarna här! Det kommer att fixa sig om du bara låter pareet vara ifred.
    Det du gör med att "störa hanen" måste du lägga av med omedelbart - detta medför absolut inte att de blir mer intresserade av att vårda sin avkomma. Det blir enbart stress för fiskarna som inte kopplar din "störning" med yngelvårdande överhuvudtaget!
    Nä, chilla nu och låt discusparet vara, så kommer det lekar som lyckas i sinom tid!

    Kommentar

    • Chippen81
      • November 2009
      • 87

      #3
      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Ett halvår är ingenting. Jag hade ett par för några år sedan som säkert lekte 25 gånger innan det gick vägen. Tålamod är något vi brukar säga till varandra i trådarna här! Det kommer att fixa sig om du bara låter pareet vara ifred.
      Det du gör med att "störa hanen" måste du lägga av med omedelbart - detta medför absolut inte att de blir mer intresserade av att vårda sin avkomma. Det blir enbart stress för fiskarna som inte kopplar din "störning" med yngelvårdande överhuvudtaget!
      Nä, chilla nu och låt discusparet vara, så kommer det lekar som lyckas i sinom tid!


      Tack för ditt svar!
      jasså så ett halvår är inget, så det är bara att hoppas då . Det där med att störa är jag också emot (har alltid låtit de varit ifred förut) men jag börgar bli lite irriterad på denna hane som har fått smak för romkorn.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Ja.. haha.. jag fattar hur du menar! Men, man kan liksom inte "förmänskliga" fiskar - den där hanen tänker inte; "Aha, Chippen stör mig här nu - det är nog bäst att jag inte äter fler romkulor".
        Det här med att, oftast, hanen äter rom är väldigt vanligt bland ciklider i våra kar - väldigt ofta ser vi detta hos Discusar, men även Scalarer o.s.v. Vi måste tänka på att fiskarna lever i en otroligt konstruerad "värld" och alla parametrar blir väldigt snabbt uppskruvade och i många fall helt onaturliga.
        Du har nu ett par - bara det är ett framsteg - om du kan låta dom vara helt ifred, se till att de har en bra miljö - vattenkvalitet och hela serven - så kommer de snart i stämning, kan koncentrera sig på sig själva och sin omgivning. Då kommer också den naturliga instinkten att vårda sin avkomma. När de blir störda, stressade och kanske inte har optimala förhållanden - då blir heller inte lekbeteendet optimalt.

        Att byta hane är bara ett sätt att ytterligare förlänga din väntan på att det skall bli en lyckad lek. Det är inte alls säkert att honan accepterar den nya hanen - eller att den nya hanen ens blir intresseradd av honan. Så, låt dom bara vara!
        Sedan är det också på detta viset att; de äter inte romkorn för att de tycker det är gott, eller att de är hungriga - utan det här beteendet är en störning. Många gånger då ciklider har rom och det kommer en stor fara som är övermäktig kan de faktiskt äta upp sina romkorn eller yngel i ren beskyddarinstinkt - i ren frustration. Hanens ätande kan vara en stressfaktor som får utlopp i det här beteendet!

        Så, återigen, bara låt dom vara - och bli inte förbannad på hanen, han fattar snart vad det handlar om!

        Kommentar

        Arbetssätt...