Vilken ciklid kan det ha varit?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eemmaa
    • November 2011
    • 24

    Vilken ciklid kan det ha varit?

    Hej!

    Är nyss hemkommen från Djurmagazinet. Skulla bara stressa inom o köpa kattmat men fick syn på några vackra (i mina ögon) fiskar jag blev nyfiken på. Dumt nog hann jag inte fråga om vad de hette. Vill läsa mer om dom så kanske någon kan hjälpa mig? Har ingen aning om det är afrikanska, sydamerikanska osv heller. Kan inget alls om ciklider.

    Firrarna va iaf vita. Blänkte i rosa/lila/blått och hade blått öga. Inga teckningar eller något förutom en väldigt tydlig kritvit prick på analfenan som annars va helt genomskinlig. Men bara en prick alltså. De såg ganska små ut, men kan nog ha varit unga.
    Någon som kan gissa?
  • Eemmaa
    • November 2011
    • 24

    #2
    M Perl stod det på skylten förresten. Antar att Perl skulle varit Pearl? Men vad står M för?

    Kommentar

    • malawijanne
      • October 2006
      • 504

      #3
      Det kan vara pearlzebra, men den är väldigt ovanlig som odlad, så min gissning är pearlzebra albino med lite reservation, oftast har dom röda ögon. inte blåa, kanske någon annan har ett bättre svar.Janne

      Kommentar

      • malawijanne
        • October 2006
        • 504

        #4
        Jag glömde att skriva att m kan stå för. Metraliclima pearl zebra.Janne.

        malawi.forum24.se

        Kommentar

        • Eemmaa
          • November 2011
          • 24

          #5
          Tack Janne! Den påminner onekligen om de jag såg. Förutom prickarna på fenan. Men det varierar kanske om de har en eller flera? Alla (kanske totalt 5 st) hade just bara en väldigt tydlig prick. Jag måste gå o fråga vad de heter imorgon hehe. Himla fina va dom iaf.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Det är hanarna som har tydliga äggfläckar på analfenan.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Eemmaa
              • November 2011
              • 24

              #7
              Jahaaa. Där ser man.

              Kommentar

              • malawijanne
                • October 2006
                • 504

                #8
                Inte alltid. mina hongie som jag urvalsodlat i 20 år,deras sista kull, dom djuren som jag har sett alla har riktigt röd färg, och alla har äggfläckar , jag var helt säker på att det bara var hannar, till min förvåning så gick en hanne och tuggade, till min förvåning senare efter 20 dar så blev det 19 st små yngel.
                Så jag vände på alla och kollade, ja hälften var honor ned äggfläckar och riktigt röda, snacka om att ja blev glad, änttligen så börjar jag närma mig mitt mål, det har tagit 20 år, men nu är även honorna röda.Och från samma hona som om fram för 20 år sen, snacka om inavel

                Kommentar

                • Eemmaa
                  • November 2011
                  • 24

                  #9
                  Alla som va i det karet hade den pricken och alla hade just bara en prick. Jag har inte hunnit ner där idag o fråga vad det är för något.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...