Ensam mbuna har ägg? *bild*

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    Ensam mbuna har ägg? *bild*

    Har en ensam Protomelas taeniolatus (Red empress, Hinderi)


    Förmodar att det är en hona då den är helt silvrig.

    De senaste dagarna har den sett lite "tjock" ut om munnen och har mest bara tittat på maten, inte alls ätit..
    Idag när jag matade så såg jag att den öppnade munnen för att äta varpå tre små runda saker trillade ut och la sig på sanden. Efter det så åt hon som hon gjort innan, d.v.s väldigt aktivt och mumsa i sig rätt mkt mat.

    Saken är den att hon har växt upp tillsammans med diskus halva delen av hennes liv och resten ensam (hon är ett år, fyller år idag faktiskt) men nu på sista tiden har jag skaffat Multispinosa och Juvelciklid.

    Finns risken att hon har "parat" sig med någon av dem eller hon bara "fejkar" ?

    ps. de "ägg" som trillade ut åts snabbt upp av de andra fiskarna men det såg ut som att hon försökte hämta upp efter hon tappat dem, men misslyckades.



  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Det troligaste är väl att hon lagt ägg själv, och att de alltså är obefruktade.

    Protomelas är väl inte mbuna vad jag vet?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • zoomi
      • August 2004
      • 829

      #3
      Okej, men så de kan få för sig att producera ägg och "ruva" på dem även om ingen hanne är närvarande?

      Och nä det var ingen mbuna, det var en haplis.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ursprungligen postat av zoomi
        Okej, men så de kan få för sig att producera ägg och "ruva" på dem även om ingen hanne är närvarande?
        Ja, det låter i alla fall mycker mer troligt än att hon skulle ha lekt med nå´n av de andra fiskarna, eftersom de inte är släkt, och leker på helt olika sätt.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • zoomi
          • August 2004
          • 829

          #5
          Jo det tycker jag också, men var ändå tveksam eftersom jag inte trodde fiskarna la ägg när de kände för det, typ som höns. och särskilt inte malawis.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Tja, antar att fiskar kan få precis som fåglar och reptiler, att de kan producera ägg även om där inte finns nå´n hane, och då måste de ta vägen nå´nstans. När det gäller reptiler kan så´na ägg ibland fastna, så honan dör, vad jag har förstått, vet inte hur det funkar hos fiskar.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            Arbetssätt...