Juvelciklid - Hona eller hane? *bilder*

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    Juvelciklid - Hona eller hane? *bilder*

    Har 3 stycken juvelciklider, en lite större och rödare och två mindre med mera "matta" färger.

    Hursomhelst har den stora hannen(tror jag) börjat markera ett revir tillsammans med en annan, de jagar konstant bort de andra fiskarna från en liten ihålig sten som de håller sig vid.

    Saken är den att jag har försökt och kolla på fenorna om de är spetsiga / rundade men vet inte hur runda de ska vara för att de ska vara en hona, plus att jag tycker att alla tre har lika spetsiga fenor.

    Kan juvelcikliden bilda par med 2 hannar?

    I den ihåliga stenen befinner sig alltid en av de två medan den andra är precis utanför och väntar och jagar bort eventuella "inkräktare". De turas om också så att den stora hannen simmar in i stenen i ca 10 sekunder varpå den andre mindre cikliden väntar utanför.

    Håller de på att förbereda äggläggning eller bara håller de reviret?

    Försökte få en bra bild av den "mindre" fisken i paret, den har en "pigg" under buken, är det något tecken på kön?




    Och en bild på den jag är rätt säker på är en hanne:


    Tacksam för svar.
    MVH.
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    #2
    Nu vaktar inte den stora hannen stenen längre men den andra mindre juvelcikliden är konstant inne i stenen, vad kan den göra där? gömma sig? Fast den blir inte jagad när den kommer ut och kollar.

    När jag matade innan så simmade den snabbt ut och åt lite sen in igen. Man ser inte den så den är en bra bit in i stenen.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Jag tycker fisken på de två första bilderna ser ut som en hona, fisken på den tredje bilden som en hane. Honan på de två första bilderna har sitt äggläggningsrör utfällt, vilket betyder att hon antingen redan har lagt ägg, eller snart ska.

      Kolla om de inte vaktar yngel, jag kan gott tänka mig att de har en svärm ungar redan. Rödciklider är som regel mycket goda föräldrar.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • zoomi
        • August 2004
        • 829

        #4
        men jag köpte dem igår så det kanske är lite för tidigt för yngel?
        Men de, eller iallafall "honan" vaktar grottan väldigt intensivt. Saken är den att ingången är vänd uppåt sen är det liksom är "U"-böj så jag kan kolla ner i stenen men ser ju inte förbi böjen, och där måste hon vara för att när jag tittar ner ser jag ingenting.

        Innan turades de om, hannen var precis utanför 90% av tiden och sen växlade dem så att hannen va där inne en kort stund. Kan det vara så att hon lägger ägg och sen får han simma in och befrukta dem?

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Det är ganska vanligt att fiskar triggas till lek när de hamnar i ett nyt akvarium, så det är inte alls omöjligt de redan har lekt hos dig. Du märker om en vecka-tio dagar ifall de stolta föräldrarna vallar runt en svärm ungar i akvariet hos dig.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • zoomi
            • August 2004
            • 829

            #6
            Okey riktigt kul, får se nu i dagarna, man hade ju bara velat lyfta uppstenen och titta men då förstör jag ju deras revir och chansen till yngel..

            Men kan även hannarna ha en sådan pigg eller "äggläggningsrör" ?

            Kommentar

            • zoomi
              • August 2004
              • 829

              #7
              Kan tillägga att det var en hona och en hane

              Kommentar

              Arbetssätt...