kakaduaciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simon H
    • January 2008
    • 515

    kakaduaciklid

    Hej! ja som alla kanske inte vet så har jag sålt mina 2 palettciklider. Tänkte att jag skulle ha bytt ut dom mot några andra men butiken hade ingen hane till. Men så föreslog försäljaren kakaduaciklider då tänkte jag att man kunde ju testa några. Så jag köpte några och nu är jag inte expert på dom här cikliderna. Men är det inte så att när honorna inte riktigt är vuxna än så är dom för den mesta dels grå bara en svart rand. Å själva fenorna är mer som genomskinliga och väldigt små? har hört att en hona kan bli 5 cm så jag undrar om jag har rätt kakaduaciklid till hanen? tacksam för svar
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #2
    Det låter som att du fått rätt.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • Simon H
      • January 2008
      • 515

      #3
      Ok tack för svaret! är det vanligt att honan kan jaga iväg nån stimfisk om den kommer nära en själv? Ps: kan nån ge tips på bra grottor? tacksam för dom svaren med!

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #4
        Jo de kan ofta småjaga stimfisk, särskilt när de leker. Det är bara bra, det avleder aggressivitet och förekomsten av stimfisk gör att de känner sig tryggare. I naturen är avsaknad av stimfisk ett tecken på att rovfisk är i närheten så de använder det som indikator.
        De gillar små grottor i storleken av en halv tennisboll. Kokosnötter som sågas mitt itu är perfekta att använda. Sen gör man en öppning, man kan bryta med en griptång eller såga, vid nedre kanten mot botten. Vissa gör öppningen för högt upp på nöten, fördelen med att ha den mot botten är för att honan gärna skyfflar grus/sand till en vall vid öppningen så den blir precis så stor som hon vill ha den. Öppningen ska inte vara särskilt stor, gärna så att bara honan ryms att komma in, inte hanen. Tänk ungefär som en enkrona. Ett tips för att lättare få bort kokosköttet är att låta möten ligga och torka på ett varmt ställe 1-2 veckor, då drar köttet ihop sig och när du sågat isär möten trillar det ur.
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • Simon H
          • January 2008
          • 515

          #5
          Ok! va lite orolig över att det kanske va en annan ciklid art isåfall:P. Aa har själv en kokosnöt i mitt akvarium ett mycket smidigt sätt. Vad jag har hört så vill honan ha mycket växter alldeles utanför grottan så hon känner att ynglerna är trygga stämmer det?.

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            #6
            Jo det kan hjälpa extra med växter runt grottan. Mina apistogrammor har dock aldrig varit särskilt kinkiga med det utan lekt ändå, tror det är viktigare att ha flera grottor så de får välja. Vi människor kan aldrig riktigt förutspå vad de föredrar så bättre de får välja själva.
            Angående färgen på fisken så kommer hon bli gulare när hon vant in sig vid karet och börjar känna leksuget.
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • Simon H
              • January 2008
              • 515

              #7
              ok bra tack för svaren hoppas jag lyckas att få dom att leka antar att mina hona är väldigt und nu så det kan nog ta ett tag innan nått händer men tack för svaren!.

              Kommentar

              Arbetssätt...