Avföring från ciklider bli kvar på botten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kapten Zoom
    • January 2011
    • 814

    Avföring från ciklider bli kvar på botten

    Jag har problem med att avföringen från Malawiciklider samlas i en liten virvel på botten i mitten av karet. Dessutom mitt i ett stenröse. Men även på övriga delar av sanden ligger litet avföring. Jag gjorde storstäd igår med slamsugning/hävert. Men det här känner jag inte igen från mina sällskapsakvarium eller "övningskaret" med Malawi.

    Är det bara att vänja sig vid skit på botten eller finns det något trix? I sällskapsakvariet åt ju siamensis avföring. Så det kanske är trixet att göra våld på biotopen och sätta i litet siamensis. Även snäckor har man hört talas om.

    Karet är bara 2 veckor gammalt så det känns tidigt med skitig botten. Jag bytte även 50% vatten.
    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

  • Constantine
    • September 2009
    • 431

    #2
    Du får nog ha lite större tålamod, det tar ett tag innan alla bakterier och nerbrytningen av avfall kommer igång karet
    450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
    170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

    Kommentar

    • Kapten Zoom
      • January 2011
      • 814

      #3
      Hm, undrar om vi snackar om samma sak här. Jag menar den avföring som fysiskt ligger på botten och skräpar. Inte den som ev åker in i filtret för nedbrytning.

      Ni med cikliderfarenhet, please help.
      Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        jag har med en del avföring på bottnen men inte så att det stör så mycket. asså man kan ju inte ha helt klinsikt rena bottnar. det är ju inte ens kul. det ska ju vara lite skit så det blri naturligt med. men sätt in en streamer eller nått så att det inte lägger sig så lätt på bottnen

        Kommentar

        • Kapten Zoom
          • January 2011
          • 814

          #5
          Danke.
          Senast redigerad av Kapten Zoom; 02 November 2011, 08:22.
          Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

          Kommentar

          • Constantine
            • September 2009
            • 431

            #6
            Ursprungligen postat av Kapten Zoom
            Hm, undrar om vi snackar om samma sak här. Jag menar den avföring som fysiskt ligger på botten och skräpar. Inte den som ev åker in i filtret för nedbrytning.

            Ni med cikliderfarenhet, please help.
            Har du bra nedbrytning i karet så behöver det inte åka in i filtret för att försvinna menade jag, dock så vet jag inte hur det fungerar när man har hög cirkulation i karet men som sagt, inte bara filteret som tar bort avföringen.


            hade själv problem med mycket skit på botten i början men nu har jag inget.
            450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
            170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

            Kommentar

            Arbetssätt...