Första malawikar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawifantast
    • October 2011
    • 93

    Första malawikar

    Hej, alla akvarister!
    Jag ska snart starta upp mitt 320 liters akvarium. Däri kommer jag att ha malawiciklider.

    Då ha jag några frågor om detta...

    Hur många bör jag ha?
    Hur många av varje? (hona/hane)
    Vilken mal? Hur många?
    Vilken temp?
    Sand?
    Sten?
    Någon som vet ett billigt innerfilter/ytterfilter? (320L kar)
    Bakgrund?
    Hur många sorter? (malawiciklider)
    Akvarieunderlägg? (på botten)
    Belysning?

    Något mer tips som jag bör tänka på?

    Tack på förhand
    Senast redigerad av malawifantast; 29 October 2011, 19:22.
  • malawifantast
    • October 2011
    • 93

    #2
    En fråga till: Vilka sjukdomar är vanligast bland malawiciklider? Kan de få vita prick-sjukan?

    Tackar

    Kommentar

    • laasesku
      • October 2002
      • 660

      #3
      Här hittar du säkert svar på några av dina frågor:


      1+3 (hane, hona) skulle jag satsa på och 3-4 sorter kan bli snyggt. T.ex ancistrus funkar med malawi. Mycket gömställen gillar dem och även högt pH så kalksten skulle du kunna ha och kalksand på botten. Under det lägg ett liggunderlag.

      Kommentar

      • malawijanne
        • October 2006
        • 504

        #4
        Det enklaste är att köra 3 sorters mbunas och kanske en aulonocara sort i en sådan balja.
        3hannar och 3 honor av en aulonocarasort, 10 st av tre st mbuna sorter, det blir ca 36 fiskar från början, jag rekommenderar att köpa alla fiskar samtidigt och att aulonocarorna gärna är lite större än dina mbunas.Men du MÅSTE se till att du har fått igång din balja innan du stoppar i fiskarna.
        4 st ancistrus blir utmärkt.
        23-27 grader funkar fint.
        Jag kör vit sand, så jag hade tagit vit sand korallsand eller ciklidgrus.
        Jag kör vita faxe stenar men vita hålstenar är snygga också.
        En st eheim 1200 innerfiler med ett pumphuvud med filtermatta, så får du bra rening och syresättning plus att du får backup om en pump stannar.
        Jag kör med billiga blåa som man klistrar på bakrutan, dom är snygga mot vit sand och sten.
        Jag har aldrig haft något under mina stenar i mina baljor, men vill du vara på den säkra sidan, köp lite frigolit och lägg det under stenarna.
        Kör du röda och gula fiskar, så får fram färgerna med groluxrör, kör du blåa fiskar så är det aquarelle eller aquastar som gäller, har du både blåa och röda fiskar kombinera grolux med aquarelle.
        Vita prick kan även malawiciklider få, oftast så kommer det med nya fiskar som man låter gå i för kallt vatten.
        Sist men inte minst skynda långsamt se till att ha riktig syresättning låt dina filter komma igång, mata väldigt försiktigt i början, sedan när baljan är igång, byt vatten varje vecka 50%.Janne


        malawi.forum24.se

        Kommentar

        • malawifantast
          • October 2011
          • 93

          #5
          Ja, jag lägger ett akvarieunderlägg på bottnen. 2+6 då kanske ? . Ja blir nog 3-4 sorter, blir snyggast då som du säger. Ha redan 2 ancistrus, ska nog ha 3 till. Som bottenmaterial ha jag funderat på ciklidgrus, som är kalkhaltigt. Sen sten vet jag inte riktigt...tycker lavasten är snyggt, men är det bra, då de ha vassa kanter å fiskarna kan skada sig? Vilken bakgrund skulle passa till det?

          Tack för ditt svar.

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Tycker också 3-4 arter skulle bli snyggt. Kan du få 1 hane och 2-3 honor av varje art är det bra...trivs de får du snart flera.

            I 320 liter kan du ha kring 30-35 fiskar.

            Vill du ha malar som bara algätare funkar det bra med ancistrus, vill du istället ha malar från malawisjön finns Synodontis njassae, som dock inte äter alger.

            Kalkstensrösen och sand är bra. Vill du ha växter är t ex vallisneria ett bra val. Då malawis gärna gräver, är det nödvändigt med ett underlag - och liggunderlag fungerar fint.

            Eheim och Fluval är två bra filter, annars finns budgetvarianter i form av AM-Top med samma prestanda, men kanske inte samma kvalitet. Ta gärna i i överkant, de gillar bra fart på vattnet.

            Som belysning skulle jag rekommendera en ramp med minst två rör, gärna PowerGlo bak och ett MarineGlo fram - det ger väldigt fina färger på fiskarna. Marine-röret kan ersättas med ett PowerGlo eller AquaGlo, om man vill, en då blir det blåa skimret mindre.

            Sjukdomar är som för fiskar i övrigt, plus att de flesta malawis till större delen är växtätare. De skall därför gärna ha mat med mycket vegetabilier i. Viss mat, som t ex röda mygglarver, är direkt skadliga för dem.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • malawifantast
              • October 2011
              • 93

              #7
              Som sagt, blir det nog 3-4 arter. 1+3(hane,hona)
              4-5 ancistrus. Kommer köpa till 2-3 i och med att jag redan ha 2 st.
              Ja den där seaview bakgrunden var riktigt snygg.
              Men det jag mest fundera över är stenarna
              Vilka som skulle passa bäst i mitt kar, om jag skulle ha seaview bakgrund, ciklidgrus.
              Är det där lysrör? (groluxrör,aquarelle)
              Ska i alla fall köra med golden, då blir det väl groluxrör?
              Tips på någon röd malawiciklid?
              Hittade Eheim PowerLine 2252- 1200l/h. Är det allt med till där som man behöver?
              Senast redigerad av malawifantast; 31 October 2011, 11:17.

              Kommentar

              • malawijanne
                • October 2006
                • 504

                #8
                Här har du ett par st.Janne


                malawi.forum24.se
                Bifogade filer

                Kommentar

                • malawifantast
                  • October 2011
                  • 93

                  #9
                  Tack
                  Det är firefish va? den första å den sista?

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    • October 2006
                    • 504

                    #10
                    Ja, det är firefish.Janne


                    malawi.forum24.se

                    Kommentar

                    • malawifantast
                      • October 2011
                      • 93

                      #11
                      Dom är riktigt fina. Men tips på vilken sten som skulle passa med seaview bakgrund och ciklidgrus?

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        • October 2006
                        • 504

                        #12
                        Varför vill du ha 1+ 3 istället för 10 st?Janne




                        malawi.forum24.se



                        QUOTE=malawifantast;1551197]Som sagt, blir det nog 3-4 arter. 1+3(hane,hona)
                        4-5 ancistrus. Kommer köpa till 2-3 i och med att jag redan ha 2 st.
                        Ja den där seaview bakgrunden var riktigt snygg.
                        Men det jag mest fundera över är stenarna
                        Vilka som skulle passa bäst i mitt kar, om jag skulle ha seaview bakgrund, ciklidgrus.
                        Är det där lysrör? (groluxrör,aquarelle)
                        Ska i alla fall köra med golden, då blir det väl groluxrör?
                        Tips på någon röd malawiciklid?
                        Hittade Eheim PowerLine 2252- 1200l/h. Är det allt med till där som man behöver?[/QUOTE]

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          • October 2006
                          • 504

                          #13
                          Jag skrev det förut, vit faxe eller vit hålsten.Janne


                          malawi.forum24.se

                          Kommentar

                          • malawifantast
                            • October 2011
                            • 93

                            #14
                            Ojdå! Tur att du rätta mig. Jag ska ha 10st av varje sort. 3sorter. 10x3. Men det blir väl typ 7honor och 3 hanar då?

                            Tack för svar

                            Kommentar

                            • malawifantast
                              • October 2011
                              • 93

                              #15
                              Var kan man hitta eheim powerline 2252-1200l/h? Hittade på akvarieshopen för 980:-.
                              Ingår allt där?
                              Någon som beställt därifrån?
                              Sen undra jag var man kan få tag på lysrör. Samt lysrörshållare.
                              Är inte vit faxe samma sak som kalksten?
                              Senast redigerad av malawifantast; 31 October 2011, 12:09.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...