malawijannes odlingar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    • October 2006
    • 504

    malawijannes odlingar.

    Jag tänker lägga ut lite bilder och kommentarer om hur jag har odlat malawiciklider.
    Hoppas att det finns intresse för det.
    Jag börjar faktiskt bakifrån, jag har nämligen investerat i tre nya baljor idag, det är dom på höger sida.
    Jag har ju tagit det lugnt nu i 4 år att odla malawiciklider, men det känns som att jag är lite sugen igen.Ja sen är jag lite irriterad på att det tyvärr simmar runt lite färglösa ciklider i affärerna runt Göteborg, det hände aldrig på min tid när jag odlade som mest, nej då var färg och klass på fiskarna som simmade runt i zooaffärerna.
    Ja håll till godo, så här ser det ut idag hos mig.Ja sedan får vi ser vad det bär hän, sist så blev det 27000 liter uppdelat på 170 baljor.Janne


    malawi.forum24.se
    Bifogade filer
    Senast redigerad av malawijanne; 28 October 2011, 19:33.
  • Luddson
    • August 2011
    • 529

    #2
    Häftigt!
    Har du någon lokal eller har du det hemma?

    Ska bli otroligt skoj att följa din tråd!
    Tjänar du pengar på detta eller är det bara för det är kul?

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #3
      Ursprungligen postat av malawijanne
      Jag tänker lägga ut lite bilder och kommentarer om hur jag har odlat malawiciklider.
      Hoppas att det finns intresse för det.
      Jag börjar faktiskt bakifrån, jag har nämligen investerat i tre nya baljor idag, det är dom på höger sida.
      Jag har ju tagit det lugnt nu i 4 år att odla malawiciklider, men det känns som att jag är lite sugen igen.Ja sen är jag lite irriterad på att det tyvärr simmar runt lite färglösa ciklider i affärerna runt Göteborg, det hände aldrig på min tid när jag odlade som mest, nej då var färg och klass på fiskarna som simmade runt i zooaffärerna.
      Ja håll till godo, så här ser det ut idag hos mig.Ja sedan får vi ser vad det bär hän, sist så blev det 27000 liter uppdelat på 170 baljor.Janne


      malawi.forum24.se
      Vad kul!
      Det är inte utan att man blir lite nostalgisk! Kolfilter på väggen, smackat med burkar och PVC krökar o.dyl. Hur mycket plats har du nuförtiden?
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • malawijanne
        • October 2006
        • 504

        #4
        Ja det är bara pvc böjar, det vill säga helt enkla elrör, Det med filtermattor och endast en pump funkar lika bra som det gjorde för 30 år den.
        Jag har 18 baljor i min lilla klädkammare drivs med en membranpump som drar 100 watt och en glödlampa som är tänd 24 timmar om dygnet drar 7 watt, inga doppvärmare varmvattnet är gratis.
        Kostnad för att driva dom baljorna är ca 100 kr i månaden.
        Sen har 4 st juwel baljor stående i vardagsrummet med avelsfisk, 2 st 400 liters ett 300 liters och ett 240 liters liters.Janne


        malawi.forum24.se

        Kommentar

        • malawijanne
          • October 2006
          • 504

          #5
          Jag lägger ut en lite bild på det kolfiltret som jag hade i min gamla lokal.Janne
          Bifogade filer

          Kommentar

          • malawijanne
            • October 2006
            • 504

            #6
            Det är hemma, Min lilla odling går med plus.
            Min målsättning har varit dom sista åren att bibehålla mina stammar som jag har urvalsodlat i ca 20 år, och det har jag har lyckats med, och dom har blivit ännu bättre.
            Men när jag odlade som mest då hade jag firma, då var det andra förutsättningar som gällde.Janne



            malwi.forum24.se
















            När jag odlade som mest så hade jag en firma på det, och då är det andra förutsättningaR SOM GÄLLER

            Kommentar

            • Hvidioten
              • October 2011
              • 7

              #7
              Häftigt
              Odlar du bara ciklider?

              Kommentar

              • Luddson
                • August 2011
                • 529

                #8
                Okej
                Lycka till och kommer följa din tråd garanterat!

                Kommentar

                • malawijanne
                  • October 2006
                  • 504

                  #9
                  Jag börja med min lilla källare som jag byggde 1997, det är 50 kvadrat, byggt som ett badrum efter alla konsten regler, med fuktspärrar klinkers och vattentålig färg och spackel.
                  4 st stratigska brunnar utplacerade, och även ventilation som tål 27000 liters 27 graders vatten i rörelseJanne

                  malawi.forum24.se
                  Bifogade filer
                  Senast redigerad av malawijanne; 28 October 2011, 21:02.

                  Kommentar

                  • Luddson
                    • August 2011
                    • 529

                    #10
                    Fan va ballt
                    Ska du ha akvarier där nere nu?

                    Har du kvar alla karen eller behöver du köpa nya? :P

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      • October 2006
                      • 504

                      #11
                      Jag fortsätter hur jag gjorde med elen, första bilden är på min propptavla, jag drog alla mina ledningar genom jordfelsbrytare förutan min sidkanalsfläkt den fick ingen jordfelsbrytare, för att jag ville inte den skulle stanna bara för att det var lite fukt i ramperna.
                      Bild nummer två är mina tre faser som jag drog uppe i taket, ingen massa vatten vatten som ska se till att min jordfelsbrytare bryter, min lokal var delad i tre fack, vardera med tre faser, en för doppvärmare en för ljus och en för pumpar,
                      Det blir tre fack gånger tre faser summa 9 faser.
                      Bild nummer tre, tre st strömbrytare en för för doppvärmare det finns av och på och även timerstyrd, bara att välja vilket man skall ha.
                      strömbrytare 2 för ljuset, den har samma funktion av och på och timer bara att välja.
                      Strömbrytare tre det var för pumpar bara av och på, det finns ingen anledning att köra pumparna på timer.
                      Det är väldigt bra att styra allt från samma strömbrytare.Janne



                      malawi.forum24.se
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        • October 2006
                        • 504

                        #12
                        Tyvärr det är min gamla lokal, men jag tänkte att jag skulle skriva om mina odlingar och hur jag gjorde.
                        Men jag är på gång igen, så vi får väl ser var det bär hän.Janne



                        malaw.forun24.se

                        Kommentar

                        • Luddson
                          • August 2011
                          • 529

                          #13
                          hoppas det går bra och att det bär långt, önskar dig all lycka

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            • October 2006
                            • 504

                            #14
                            Tackar.Janne


                            malawi.forum24.se

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Det där ser ju hur proffsigt ut som helst! Det måste ha varit riktigt kul att jobba i en så pass fin miljö.
                              Jag hade min lokal i ett skyddsrum i en hyres kåk. Jag har för mig det var på runt 75 m2 uppdelat i två rum.
                              Det är nog tur jag inte har några bilder!

                              Vad jag hade var rejäl ventilation och ett liknande kolfilter som ditt fast mitt var i 2 delar och hemmabyggt. Det braiga i min lokal var att jag hade gratis vatten både varmt och kallt. Så jag blandade före kolfiltret. Jag körde också aktivt kol i stället för grus i vissa burkar.

                              Eftersom jag hade billigt vatten bytte jag 75 % var tredje dag ungefär så det blev några M3 per dag.
                              Vad jag inte hade var golvbrunn och vattenbytessystem så det var en stor gammal industritvättmaskinspump mitt på golvet och slangpåfyllning. Vilket skitjobb det var!
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...