Tangaynika kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • moerken
    • July 2011
    • 12

    Tangaynika kar

    Hallå i "Etern" tänkte höra vad för Tangaynika ciklider speciellt Tropheus arterna (även vissa malawi) som skulle vara riktigt fina i mitt 250L "Back to nature" Hörn-Juwel kar.

    Föredrar att ha färre fisk som mår bra och ynglar, än många som bara gör de grötit. Så 5-15 fisk som har lite storlek och färg vore trevlit. Pris per fisk är inte så noga bara de inte överstiger 250/styck.

    helst inga större grävare, utan mer som håller sej runt större sten /grottor. Och som inte äter allt vad grönt heter. Skulle vilja ha javamossa och kanske nåt mer som får vara kvar.

    // Moerken
    Senast redigerad av moerken; 28 July 2011, 19:41.
  • Paddy
    • April 2011
    • 166

    #2
    nu är inte jag långt ifrån den med störst erfarenhet här på forumet. Men jag tror att 250liter hörn är för litet för tropheus, i alla fall om man vill ha nån slags inredning i akvariet, har hört att 500l+ är att föredra för tropheus, åtminstone om man vill ha nåt utbyte av dem. (RÄTTA MIG OM JAG HAR FEL!!!!)

    Malawi däremot, som du själv nämnde borde inte vara några problem. några lugnare mbunas kan bli bra i det karet skulle jag tro, synd bara att dom gräver
    Mvh Matt

    /Ingen regel utan undantag

    Kommentar

    • moerken
      • July 2011
      • 12

      #3
      Jo du har rätt paddy. Det verkar vara som du säger ang. L, å jag tänker inte köpa fisk å sätta i ett för litet kar. Så de blir att försöka slå ihjäl den tanken eller köpa större kar :-) dock så har jag begränsat med utrymme i en 2a, så De får bli något annat... eller ev spinna vidare på Diskus. Vi hade 4x 320L + 1x 475L kar med malawi under många år. Så har haft det mästa. Vilket gör att man vill ha något annat. Även ett välodlat kar med enbart div fina tetror skulle inte heller vara så dumt. Se ett färgglatt smycketetra stim som glider runt är trevligt å rogivande, å ev ett vackert diskus par som prickarna över Ö'et.

      Kommentar

      • Auratusen
        • March 2010
        • 874

        #4
        Det går att köra Tropheus duboisi i ett kar på 400 l. Fast man behöver ett 20-tal.

        Kommentar

        • Nasso
          • November 2010
          • 719

          #5
          Kanske en snäcklekare och två grottlekare i ett 250L? Det finns ju ganska mycket bakrutor att bygga grottor mot. Bygg hela vägen upp och lämna en sandyta i mitten framtill.
          Lamprologus multifasciatus, någon julidochromis och neolamprologus brichardi kanske?
          /Emil Andersson
          120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Det viktigaste för troffar är längden på akvariet (se artbeskrivningarna) - ett hörnakvarium är för kort för den typen av fisk
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • moerken
              • July 2011
              • 12

              #7
              tack för ideérna och kunskap, Ligger faktist steget före Nasso, redan inne på snäcklekare och någon grottgrävare. Men som sagt, lite svårt att bestämma mej vad för grottgrävare. "Sessan har verkligen fina fenor, lite matt i färg dock, vilket ja tror karet skulle behöva en liten klick av. Men lite svårt på den fronten med Tanganyika. Men Ornatus skulle kanske råda bot på de... hur vanliga är de att få tag på? Men de skulle nog gå att få in de 3. Me like that idea. Sen försöka trycka in lite javamossa och vad mer skulle överleva? Vet inte om jag är så sugen på multi, då jag läser att dom gillar när de är salt i vattnet. Men går de utan måntro? isåfall kan ju bara ta en annan snäckis sort.

              // Jocke

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ornatus är relativt vanliga men ofta är de lite urblekta i färgerna så kolla på dom innan du köper dom
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • moerken
                  • July 2011
                  • 12

                  #9
                  Kommit i tankarna på bygga ett kub kar för detta tanga projekt. Bara se vad glaset kan kosta. måtten jag klurar över är 63x63x63 (250L) eller 58x58x58 (200L) dessa firrarna blir ju inte särskilt stora, och jag vill kunna bygga ett stenrös i mitten och mot ena sidan, så jag kan ha sand nästan helt run om för snäckisar. Vore himmla fräsit att ha fiskar som hade grottor från botten till toppen i stenrös-pelaren.

                  Sen är jag nog mer inne på Brevis eller Similis (om de går att finna) kan ibland vara svårt hitta grejjerna man vill ha när man bor i Värmlandskogarna

                  Vad tros?
                  Senast redigerad av moerken; 29 July 2011, 18:54.

                  Kommentar

                  • VisualDarkness
                    • February 2010
                    • 7417

                    #10
                    Någon färgglad variant av Altolamprologus eller kanske Leleupi? Då får du lite färg (även om jag personligen tycker att färg knappast är ett grundkrav).
                    180l Sällskap:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                    60l Asien:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                    Kommentar

                    • Nasso
                      • November 2010
                      • 719

                      #11
                      Om du vill fylla ett stort stenröse från botten till toppen med fisk så är nog princessorna ett bra alternativ!

                      Var har du läst att multisarna behöver salt i vattnet?
                      /Emil Andersson
                      120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                      Kommentar

                      • moerken
                        • July 2011
                        • 12

                        #12
                        Jadu, tror de var i en forumtråd nånstans, men de var kanske nån annan fisk... huvet har haft fullt upp sista dagarna så det vore inte konstigt om ja sett fel

                        Kommentar

                        • Nasso
                          • November 2010
                          • 719

                          #13
                          Då har du nog blandat ihop det med något annat. Multisar vill ha samma vattenförhållanden som de andra tanganyika fiskarna. De kommer ju trots allt från samma sjö
                          /Emil Andersson
                          120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                          Kommentar

                          Arbetssätt...