Malawi Gold...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kryddan803
    • July 2011
    • 241

    Malawi Gold...

    Hej! Jag har ett par Malawi Gold ciklider en större och en lite mindre (antar att det är hona och hane) och den stora (hanen) jagar iväg den lilla (honan) hela tiden särskilt när hon kommer fram till rutan när man är där... Vad kan detta bero på?

    Kram från MEJ
  • Auratusen
    • March 2010
    • 874

    #2
    Inte säkert att det är hona och hane bara för att de är olika stora.

    Bild på en hane:


    Bild på en hona:


    Du ser att hanen har mycket mera svart i buk-och analfenorna. Och honan har mycket mindre färg i fenorna.
    Sedan är Labidochromis caeruleus ingen parfisk. De är en stimfisk och du bör iaf ha minst 6 st av dom. Inte undra på att den ena hela tiden får stryk.

    Sedan en annan viktig sak. Hur stort är karet du har dom i?

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Det är som sagt inte säkert att du har en hane och en hona: Visst hanar brukar bli lite större, hanar brukar ha lite mer svart i analfenan, hanar brukar vara lite gulare - men detta är inga säkra kännetecken.

      Sedan som auratus säger så är det sällan bra att ha 2 av en art (det gäller för alla malawi) och det funkar oftast bara bra om man har ett stort akvarium med gott om gömställen och flera andra malawiarter i akvariet.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • kryddan803
        • July 2011
        • 241

        #4
        Vi har bara de malawicikliderna men ett ganska stort akvarium på 540 l med ett par gömställen... ska jag köpa mer växter och göra mer gömställen...?

        Kommentar

        • kryddan803
          • July 2011
          • 241

          #5
          Aha sorry haha killen i fiskaffären är utländsk så han hade skrivit fel... det är två MARI GOLD CIKLIDER

          Kommentar

          • Auratusen
            • March 2010
            • 874

            #6
            Karet är inte för litet iaf. Det är bra. Men det spelar ingen roll om hur stort karet är. Ni måste köpa flera stycken av dom. Köp minst 4 st till. Annars kommer det aldrig funka. Ni har 2 st som inte går ihop och båda av okänt kön (kan vara hane/hona, Hane/hane eller hona/hona). Även ifall de skulle samsas senare och möjligtvis leka, så kommer honan få det väldigt tufft när hon ruvvar. Hanen är fortfarande leksugen efter leken och det finns då bara en hona, som inte är sugen på att leka, för hon är upptagen att ta hand om äggen. Då kan hanen bli extremt aggressiv och puckla på honan. Och eftersom det inte finns några andra fiskar i karet går all aggrission ut på henne. Så i värsta fall dör hon av antingen stress eller skadorna från hanen. Och om det är 2 hanar ni har kommer det inte bli bättre.
            Så skaffa flera Aceier och gärna lite andra arter (om du nu inte vill ha artkar)

            Acei är lite svårare att se könsskillnad på. Hanarna på acei blir större än honorna och sedan får det lite vitare ryggfena än honorna. Detta kan var svårt att se när dom är små. Det är lättare att se när dom närmar sig 10 cm-strecket.
            Senast redigerad av Auratusen; 24 July 2011, 13:44.

            Kommentar

            • kryddan803
              • July 2011
              • 241

              #7
              I samma kar har vi även ca 6 palettciklider, 1 kuliål, 1 eldstjärt, 1silvermal, 1 silverhaj, 4 algätare...

              Kommentar

              • J.Milton
                • January 2010
                • 674

                #8
                Då är malawisarna helt felplacerade då dom inte vill h samma ph värde som några av resten du rabblar upp.
                240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                Blogg+Galleri

                Kommentar

                • kryddan803
                  • July 2011
                  • 241

                  #9
                  Det är fortf. inte malwi. läs tidigare inlägg.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Ursprungligen postat av kryddan803
                    Det är fortf. inte malwi. läs tidigare inlägg.
                    Jodå - mari gold (Pseudotropheus sp. acei) är malawiciklider
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • kryddan803
                      • July 2011
                      • 241

                      #11
                      jo men de e inte malawi gold sånna som visades tidigare asså de e inte sånna gula

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Ursprungligen postat av kryddan803
                        jo men de e inte malawi gold sånna som visades tidigare asså de e inte sånna gula
                        Men likafullt är det ju malawi och det påstår du ju att det inte är???????????????
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • kryddan803
                          • July 2011
                          • 241

                          #13
                          Du fattar ju vadf jag menar ellerhur? då spelar det väll för f*n ingen roll!?!??!

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #14
                            Ursprungligen postat av kryddan803
                            Du fattar ju vadf jag menar ellerhur? då spelar det väll för f*n ingen roll!?!??!
                            Nej jag fattar inte - men om man skall bemötas med svordomar för att man bemödar sig om att svara så kan det vara - hej då
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • man nam1
                              • July 2011
                              • 441

                              #15
                              Vad kan då hända med fiskarna om dom hamnar i fel ph värde?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...