Frontosor..??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnikaMo
    • November 2008
    • 198

    Frontosor..??

    Hej har ett kar på 550 liter. Det går ca 15 praktbotior, 4 Gibbisar,
    ett papegojpar, 3 maison reef zebror dock bara hannar, ett gäng Acei ngara och 4 Frontosor. Några malar till.


    Den Stora hannen i frontosa gruppen är ca 15 cm plus.....Kan man stoppa ner mer frontosor nu i efterhand... Accerpterar denna grupp fler om jag stoppar i yngre firrar..??

    Hur många brukar man ha i en sådan här grupp??

    Har haft malawis några år men frontosor bara knappt ett år.

    Ser man skillnad på hona hanne här oxå på färgen och att hannen har längre och spetsigare analfena??

    Vore tacksam för svar...trots semestertider...A.
  • Faltaren
    • July 2005
    • 1453

    #2
    Varför blandar du fiskar med helt olika krav? Kan inte bli bra detta.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

    Kommentar

    • AnnikaMo
      • November 2008
      • 198

      #3
      De trivs jättebra...älskar mina malar...och botior...fick ett papegojpar....fulsnygga...det är orange och blåsvarta firrar i karet...
      Vita kalkstenar ...häftiga stora rötter....må vara lustig blandning men den fungerar.

      A.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Du har mer än tillräckligt med frontosor i ett så pass litet akvarium. Så småningom när de har växt till sig så kommer de att äta upp de mindre fiskarna i ditt akvarium men så länge de är små är det nog inga större problem.

        Det är ingen större skillnad på hanar och honor även om stora hanar får en något större pannpuckel. Jag hade ett gäng som var mellan 30 och 40 cm och det var ingen större skillnad mellan hanar och honor utan det man såg skillnaden på var att könsöppningen är lite större på honorna men det måste man dels ta upp dom ut akvariet för att kunna kontrollera och sedan är det inte helt lätt om man inte är van vid att könsbestämma på detta sätt.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • AnnikaMo
          • November 2008
          • 198

          #5
          Tack för svar....
          Träffade en lkille som som uttryckte sig om att man "måste" ha en grupp för att de ska trivas....
          Ska vara ärlig och säga att har inte haft tanganika ciklider och ingen större erfarenhet av dem...

          Har kört med malawis de sista åren...men provat sydamerika ciklider, levandefödare mm..

          A.

          Kommentar

          Arbetssätt...