Flytta multisar från 60 till 150 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AL2
    • July 2011
    • 1

    Flytta multisar från 60 till 150 liter?

    Hej hej! I och med att jag är nyregestrerad på siten så tänkte jag presentera mig själv lite snabbt;

    Jag har altid varit lite utav en djurälskare och ville väl ha ett eget djur ända sedan jag i princip föddes. När jag var ungefär åtta-nio år så fick jag mitt första akvarium, ett 60 liter. Jag vågar nog påstå att jag var rätt så duktig för min unga ålder, tog reda på vilka fiskar som skulle trivas i det rätt så lilla akvariumet mm., även om mina föräldrar nog stog för det mesta av skötseln. Jag tröttnade dock rätt så snabbt och la ner akvariumet något år senare.

    När jag var elva år så kom jag av någon anledning in på akvariefiskar och drog igång akvariumet igen. Ett år eller två senare när även min bror blev intresserad utav fiskar så köpte vi ett begagnat 150-liters akvarium. Efter ett tag så tog jag och flyttade över fiskarna från det lilla akvariumet till det stora och gjorde om det lilla till ett multiskar där 6 stycken multisar fick flytta in. Det blev dock lite för jobbigt att driva två akvarium så vi gav bort fiskarna i det stora akvariumet. Jag var lite inne redan då på att flytta över multisarna till det stora men så blev det inte då min bror köpte en geckoödla och akvariumet fick bli ett terrarium.

    Här om dagen så berättade han att han tröttnat på ödlan och det verkar som om att han ska försöka sälja eller ge bort den. Jag blev sugen på att flytta mina multisar till det större akvariumet utav flera anledningar:

    - Multisarna har förökat sig kraftigt, idag så är det ungefär 15 stycken som är fullvuxna och en massor med yngel. De skulle nog inte ha så mycket emot att flytta till ett lite större akvarium.
    - Ifall jag drar igång det stora akvariumet så kanske jag skulle kunna skaffa någon mer tangyanikaciklid.
    - Det roligaste med akvarium är enligt mig att dra igång ett nytt och få inreda det som man vill.
    - Vad jag har läst så är det lite enklare att driva och hålla rent ett stort akvarium. (eller?)

    Vilka fiskar skulle kunna flytta in tillsammans med mina multisar? Jag tänker inte att starta upp något nytt i det lilla akvariumet så jag måste veta att fiskarna går bra ihop. Gärna lite tips på fiskar som är gluppska på yngel då jag inte vill ha fler multisar, hehe. Kan även tillägga att jag eventuellt drar igång en projekttråd ifall jag startar igång 150-literstanken.
Arbetssätt...