Malawiyngel + andra fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andrean
    • April 2011
    • 20

    Malawiyngel + andra fiskar

    Häromveckan upptäckte jag att en av mina rödzebror tuggade. Jag flyttade över henne till ett litet akvarium, ca 30 liter, men där trivdes hon inte alls. Tror det var för dålig syresättning på vattnet, för hon stod vid ytan mycket.
    Det blev flytt igen, den här gången till ett 100l-kar där 4 goldenyngel går (ca 1,5-3 cm stora) tillsammans med 4 siamesiska algätare, ca 5 cm. Hon verkar trivas bättre där, men är väldigt blyg och håller sig i bakgrunden.

    Har en hongihona som lekte igår, hon går ännu kvar i stora karet med de andra malawisarna.
    Min fundering är, var ska jag göra av honorna? Har fått höra att det finns risk att de äldre goldenyngelna äter upp de små pytteyngelna om de är i samma kar. Vill helst inte släppa båda tuggande honorna i 30-literskaret då de inte verkar trivas där.
    Har ett 60liters som befolkas av tio svarta neontetror och nio zebrafiskar. Kan detta vara ett alternativ för mina nyaste yngel eller kan tetrorna eller zebrorna utgöra ett hot för de små?

    Rödzebrans yngel är inte spottade än, men de verkar vara nästan färdigutvecklade. Hongin har ju ett tag kvar.

    Ett sista alternativ, kom jag på nu, är ju att flytta de äldre goldenynglena till tetror och zebror. Problemet är att det är så jäkla svårt att få tag på dem, de är sjukt kvicka och gömmer sig överallt... Tips mottages tacksamt!
  • tulle89
    • March 2006
    • 1183

    #2
    Töm honorna i 30-liters akvariet Plocka upp dem från akvariet efter en 3 veckors tid och fyll en liten bunke med vatten från akvariet där hon kommer ifrån. Blöta fingrarna och håll henne försiktigt ovanför ytan med munnen lutande ner mot ytan. Kläm lite försiktigt vid gälarna och skaka lätt så trillar dem ut i bunken så du senare kan stoppa ner dem i 30 karet.
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

    Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

    Kommentar

    • andrean
      • April 2011
      • 20

      #3
      Tack för ditt svar, men jag vill helst inte tömma dem. Vet att det är vanligt att man gör så, men jag känner mig inte alls bekväm med att hantera en fisk på det sätt som krävs. Jag är rädd att göra henne illa och dessutom tycker jag det verkar trevligare om hon får spotta när hon själv känner för det.
      Mina frågor är de samma som tidigare: Kan svarta neontetror, zebrafiskar eller siamesiska algätare vara ett hot för nyspottade yngel?

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Varför inte flytta neoner och zebror till 100 litern?

        Risken som kan finnas att sätta neoner och zebror ihop med golden är väl att det kan bli ihjälslagna.. :/
        Nu är ju inte jag någon hejare på malawi men..
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • Dampa
          • August 2010
          • 53

          #5
          Mina zebrafiskar har käkat upp molly yngel för mig,dom är väldigt glupska. Fast om dom käkar malawi yngel vet jag ej
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=683

          Kommentar

          • santa
            • December 2005
            • 504

            #6
            Dom äter nog alla yngel dom kommer åt.Men har du molly ihop med malawi?
            Min hemsida http://santanagti.mine.nu

            Kommentar

            • andrean
              • April 2011
              • 20

              #7
              pikachu: Jag har funderat på att flytta på zebror och tetror, men det skulle bli så jäkla fullt där då. Har redan 4 malawiyngel, 4 siamesiska algätare och en annan algätare i 100 litern. Dessutom verkar inte malawiynglena och zebrorna gilla varann. Zebrorna blev lite deppiga när de fick vara med cikliderna.

              Pratade med min akvariehandlare idag och han sa att det inte skulle vara någon fara för ynglena i samma tank som tetror och zebror. Han menade att möjligen kunde något sjukt outvecklat yngel stryka med, men det hade dött ändå. Så det känns tryggt nu. Om nu bara honan behagar spotta ut sina små någon gång. Hon kommer sprängas om hon inte hostar upp dem snart, haha.

              Kommentar

              Arbetssätt...