Malawi från yngel till vuxen - frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gackt
    • July 2008
    • 138

    Malawi från yngel till vuxen - frågor

    Hej, såg att det finns folk som föder upp och säljer Malawi relativt billigt online och undrar om det är något man kanske skulle våga sig på. Har läst på en massa om Ph värden och omgivningen men har 3 frågor som jag inte får ett klart svar över.

    1.

    Hur lång tid tar det för en Malawi fisk att gå från Yngel till en så pass stor storlek att de kan släppas ned med andra 5-6cm långa Malawi fiskar? Nu vet jag att det kan bero på vilken art den är och hur stort akvarium du har och matandet, men om vi säger att allt görs i lagom och perfekta mängder, hur lång tid tar det då ca i veckor/dagar?

    2.
    Samt hur stora har ynglen blivit när de släpps ned med de lite större?

    3.

    Är det möjligt att släppa ned yngel ensamma i en stor tank och låta de växa upp på ensam hand om inga andra fiskar finns i tanken?
  • tulle89
    • March 2006
    • 1183

    #2
    1. Handlar som du skriver om storlek på kar, hur mkt mat de får, värme på vattnet men framförallt vattenkvalitén. Desto oftare du byter vatten desto (inom rimliga gränser) desto bättre vatten får du och snabbare tillväxt.
    Beror därför på ovanstående men från nyspottade (en vanlig mbuna ex rödzebra, som förvisso växer rätt snabbt) till 5 cm skulle jag säga 5-6 månader. Sen skiljer det sig på individerna också. Vissa i en kull växer snabbare än de andra.

    2. Förstår inte frågan? Hur stora handlar ju om hur lång tid de gått själv.

    3. Ja varför skulle det inte gå?
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

    Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

    Kommentar

    • Rufus12
      • July 2011
      • 55

      #3
      Jag har malawiciklider som har fått 6 överlevande yngel av totalt 9 st, en har växt upp i yngelbur. 2 av mina yngel är vuxna nu och ett är nästan vuxet.

      Kommentar

      • Rufus12
        • July 2011
        • 55

        #4
        Nu till frågorna. 1. om den lever i akvariet så ungefär 2 månader, i yngelkar ungefär 4 månader tills den kan simma fritt. Mitt minsta yngel är ungefär 3 cm lång och lever med fiskar från 10cm-15cm tre st lite mindre, en lite större. 2. I akvarium simmar den fritt när den är ungefär 2-3 cm lång, i yngelkar ungefär 3-4 cm lång. 3. Självklart att det går, mitt yngel växte upp ensam i en yngelbur, fast andra fiskar simmade utanför men det funkar i ett yngelkar. Tips, ha många stenar och många små gråttor så att dom överlever i akvariet, dom gömmer sig från dom stora fiskarna där.

        Kommentar

        Arbetssätt...