Ciklider från Viktoriasjön, varför är de så ovanliga i handeln ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alumini
    • February 2004
    • 197

    Ciklider från Viktoriasjön, varför är de så ovanliga i handeln ?

    Det finns ju väldigt gott om Malawi och Tanganyikaciklider,många av dessa arter är hyfsat lätta att hitta i zoobutikerna...

    Varför är då cikliderna från Viktoriasjön så pass ovanliga inom akvariehandeln? Många arter är ju jätteläckra,verkar inte heller speciellt svåra att hålla.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Fast är verkligen Tanganyika så vanliga idag

    Viktoriaciklider har aldrig slagit riktigt och varför det är så kan man säkert spekulera i - jag TROR att det beror på

    1/ De kom efter Malawina och det finns betydligt fler och även mer varierande Malawiarter än vad det finns Viktoria. Dessutom är inte Viktoriaciklider snyggare än malawina
    2/ Utbudet har alltid varit betydligt mindre än vad antalet malawiarter har varit och och det beror förutom på att det finns färre viktoria-arter på att det egentligen aldrig har funnits några etablerade exportföretag vid Viktoriasjön
    3/ Namnförvirring. Fler "vetenskapsmän" har intresserat sig Malawi än vad som har intresserat sig för Viktoria och det har lett till att kunskapen här är lägre och fiskarna har bara fått konstiga handelsnamn och även blandats ihop så det är i hög grad en jäkla röra
    4/ sannolikt pga 3 så hålls Viktoriorna ofta felaktigt och det blir en himla massa korsningar
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • endymion
      • October 2006
      • 680

      #3
      Svårt att säga vad det beror på men jag håller med om att de ofta hålls fel och mängder av felaktiga råd finns det i böcker och på diverse hemsidor. Ett stort missförstånd är att man kan vara säker mot hybridisering om arterna inte liknar varandra vilket är helt fel. Ett annat vanligt fel är att man tror att 2 hanar är bra till 6 honor, vilket det absolut inte är. Det är MYCKET bättre att ha 6 hanar till 2 honor.

      Det är ju alltid så i affärerna att antalet arter man kan ha är begränsat. Då väljer man bort det man inte tror går att sälja.

      Jag kan ju iaf konstatera att det finns en svensk efterfrågan på ett par tusen fiskar om året. Så de säljer ju bättre än Madagaskarciklider iaf.

      Kommentar

      • Gabbi

        • September 2010
        • 23

        #4
        Victorior tenderar ibland att ha ett svinn på ungefär 90%. Vips går där en färgglad, arg och ensam typ kvar och blänger.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          har hört att det inte finns så himla mycket ciklider kvar i viktoriasjön heller. Att de hade planterat in Nilabbore för det är en större matfisk o att den slagit ut en hel del av ciklidbeståndet. men det kanske är helt fel?

          Kommentar

          • stefanr72
            • November 2010
            • 1026

            #6
            Ursprungligen postat av hannesc
            har hört att det inte finns så himla mycket ciklider kvar i viktoriasjön heller. Att de hade planterat in Nilabbore för det är en större matfisk o att den slagit ut en hel del av ciklidbeståndet. men det kanske är helt fel?
            Det stämmer bra det, men tydligen har abborrbeståndet minskat och vissa arter börjat återhämta sig så hoppet är inte helt ute...

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              va trevligt!

              Kommentar

              • Auratusen
                • March 2010
                • 874

                #8
                Jo, det är ju mycket med nilabborre. Den har ju utrotat vissa viktoriaarter t.o.m.
                Sedan också vill många endast ha färglada fiskar. Och de flesta viktoriaciklider har färgglada hanar och gråa sillar som honor. Inte lika attraktivt då.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Auratusen
                  Jo, det är ju mycket med nilabborre. Den har ju utrotat vissa viktoriaarter t.o.m.
                  För drygt ett år sedan gick det en film på biograferna som tog upp detta problem (Darwins mardröm) och den var klart sevärd

                  Sedan också vill många endast ha färglada fiskar. Och de flesta viktoriaciklider har färgglada hanar och gråa sillar som honor. Inte lika attraktivt då.
                  Många viktoria-arters honor är faktikst också de rätt färglada. Visst en del tråkiga sillar finns det men majoriteten av malawina har ju faktikst även de rätt tråkigt färgade honor - så därvidlag tror jag inte att skillnaden är så stor.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • endymion
                    • October 2006
                    • 680

                    #10
                    Ursprungligen postat av Gabbi
                    Victorior tenderar ibland att ha ett svinn på ungefär 90%. Vips går där en färgglad, arg och ensam typ kvar och blänger.
                    Vilket vanligtvis beror på att man givit dem för lite mat.

                    Kommentar

                    • endymion
                      • October 2006
                      • 680

                      #11
                      I dagsläget är inte problemet Nilabborre för både bestånden på Nilabborre och Tilapia har i princip helt havererat. I hela kenyanska delen är det inte lönt att fiska efter dessa fiskar.'

                      Man räknar med att 200-300 arter ciklider har dött ut. Vilket gör att man uppskattar att det finns kvar ca 600-800 arter.

                      Kommentar

                      • Auratusen
                        • March 2010
                        • 874

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        För drygt ett år sedan gick det en film på biograferna som tog upp detta problem (Darwins mardröm) och den var klart sevärd


                        Många viktoria-arters honor är faktikst också de rätt färglada. Visst en del tråkiga sillar finns det men majoriteten av malawina har ju faktikst även de rätt tråkigt färgade honor - så därvidlag tror jag inte att skillnaden är så stor.

                        Har inte sett den filmen. Kanske man ska ta och göra det


                        Om man kollar på de vanligaste nybörjar-arterna som t. ex Auratus, Golden och Rödzebra, så är honorna rätt så färggranna.
                        Men visst finns det också många malawi honor med tråkiga färger.

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Ursprungligen postat av endymion
                          I dagsläget är inte problemet Nilabborre för både bestånden på Nilabborre och Tilapia har i princip helt havererat. I hela kenyanska delen är det inte lönt att fiska efter dessa fiskar.'
                          Pga överfiske. Det pågår en stor internationell drive, understödd av en massa biståndsorganisationer, att reglera fisket efter nilabborre så populationen ska återhämta sig. För mig känns det helt bisarrt att höra folk tala om "ekologiskt hållbart" fiske eller "stödutsättningar" för nilabborre.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • endymion
                            • October 2006
                            • 680

                            #14
                            Ursprungligen postat av Azur
                            Pga överfiske. Det pågår en stor internationell drive, understödd av en massa biståndsorganisationer, att reglera fisket efter nilabborre så populationen ska återhämta sig. För mig känns det helt bisarrt att höra folk tala om "ekologiskt hållbart" fiske eller "stödutsättningar" för nilabborre.
                            Det är väl inte riktigt hela sanningen. Sjön har bl. a sjunkit ca 3 meter sista 5 åren. De ursprungliga arterna har ju tidigare överlevt sådana förändringar eftersom sjön yta varierar mycket.

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Hela sanningen vet jag inte om det är, men nilabborre populationen håller nu på att återhämta sig pga att Kenya införde totalt förbud mot att fiska nilabborre.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...