mina malawi ciklider leker inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • monsieur
    • September 2009
    • 86

    mina malawi ciklider leker inte?

    haft dom i en manad fortfarande ingen lek desutom tva av tre par hanar jagar honorna.
    vad ska jag gora?
  • tulle89
    • March 2006
    • 1183

    #2
    Vilken sort har du?
    Hur stora är dessa? Är de könsmogna?

    Tålamod är nycklen..
    Men för att trigga lek kan ett kallt vattenbyta i många fall hjälpa. (Givetvis då inte iskallt vatten utan så man sänker akvarietempen ett par grader).

    Edit -- Dessutom behöver det inte betyda att bara för att hanarna jagar honorna så är det lek på gång, kan likaväl vara jaktbeteende för att individen är svag.
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

    Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      ta det lugnt. du har bara haft dom en månad. som tulle säger. t å l a m o d. bara låt dom vara.

      Kommentar

      • monsieur
        • September 2009
        • 86

        #4
        bytte vatten tva ganger utan resultat
        har ett par fire ciklid
        ett par rod hongi
        och ett par gul malawi kan inte namnet exakt och alla ar runt 5 cm stora
        varfor hongi hanen jagar honan och han ar fin i fargen samtidit hans hona ar blek mork ofta?

        Kommentar

        • monsieur
          • September 2009
          • 86

          #5
          jag fa ta det lungt och vantar som ni skrev
          tack for erat svar

          Kommentar

          • tulle89
            • March 2006
            • 1183

            #6
            Vid 5 centimeter börjar de arter du nämner precis vid könsmogna så bara vänta så ska du se. Dock brukar man hålla mbunas i harem med fler honor än hanar. Den gula cikliden (golden gissar jag) du har är lugn och klarar sig, samma med firefishen som är en auloncora. Men hongin är en aggressiv fisk och kan bli problematisk att hålla i par.
            Med Vänliga Hälsningar Tulle

            Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

            Kommentar

            • monsieur
              • September 2009
              • 86

              #7
              Ursprungligen postat av tulle89
              Vid 5 centimeter börjar de arter du nämner precis vid könsmogna så bara vänta så ska du se. Dock brukar man hålla mbunas i harem med fler honor än hanar. Den gula cikliden (golden gissar jag) du har är lugn och klarar sig, samma med firefishen som är en auloncora. Men hongin är en aggressiv fisk och kan bli problematisk att hålla i par.
              tykte mest om hongin trotts hanens agresivitet och vill garna behalla men problemen ar att hanen jagar honan hela tiden!
              nar det galler mbuna dom gula par hander samma sak hanen jagar honan ocksa!
              vet inte vad jag ska gora?
              ska jag lamna tillbaka fire fish paret for att dom som far mest stryk och lags i rangen
              ska jag byta dom med tva honor en hongi till hona och en till mbuna?

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                köp ett par hongi-honor till så att hannen kan sprida ut sina aggressioner. annars är risken att du inte har kvar din hona så länge till.

                sen är mbunas samlingsnamn för ett antal olika malawi-arter. man brukar dela in det i mbunas och happlisar. ( om jag inte har helt fel)

                hur stort är ditt kar?

                Kommentar

                • tulle89
                  • March 2006
                  • 1183

                  #9
                  Ursprungligen postat av monsieur
                  tykte mest om hongin trotts hanens agresivitet och vill garna behalla men problemen ar att hanen jagar honan hela tiden!
                  nar det galler mbuna dom gula par hander samma sak hanen jagar honan ocksa!
                  vet inte vad jag ska gora?
                  ska jag lamna tillbaka fire fish paret for att dom som far mest stryk och lags i rangen
                  ska jag byta dom med tva honor en hongi till hona och en till mbuna?
                  Ursprungligen postat av hannesc
                  köp ett par hongi-honor till så att hannen kan sprida ut sina aggressioner. annars är risken att du inte har kvar din hona så länge till.

                  sen är mbunas samlingsnamn för ett antal olika malawi-arter. man brukar dela in det i mbunas och happlisar. ( om jag inte har helt fel)

                  hur stort är ditt kar?
                  Som Hannes säger, skaffa fler honor till både golden och hongi. Fire fisharna kan du ha kvar, om ditt kar är tillräckligt stort för så pass många individer. Är också intresserad att veta hur stort ditt akvarium är!

                  Aulonocara får vi inte glömma Hannes
                  Med Vänliga Hälsningar Tulle

                  Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    haha nej missade dom :P sry

                    Kommentar

                    • monsieur
                      • September 2009
                      • 86

                      #11
                      Ursprungligen postat av tulle89
                      Som Hannes säger, skaffa fler honor till både golden och hongi. Fire fisharna kan du ha kvar, om ditt kar är tillräckligt stort för så pass många individer. Är också intresserad att veta hur stort ditt akvarium är!

                      Aulonocara får vi inte glömma Hannes
                      \
                      jag har en 80 liters guppy hotell
                      jag fa lamna tillbaka fire fish och byta dom med tva till honor som ni sa
                      jag fa gora det imon efter jobbet

                      Kommentar

                      • monsieur
                        • September 2009
                        • 86

                        #12
                        Ursprungligen postat av hannesc
                        köp ett par hongi-honor till så att hannen kan sprida ut sina aggressioner. annars är risken att du inte har kvar din hona så länge till.

                        sen är mbunas samlingsnamn för ett antal olika malawi-arter. man brukar dela in det i mbunas och happlisar. ( om jag inte har helt fel)

                        hur stort är ditt kar?
                        har ett 80 liters kar guppy

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          skojjar du?! har du malawi i ett 80Liter!?!?! ojojojoj du ska nog ge tillbaka alla dina fiskar. så där kan du inte ha det! det där är djurplågeri!

                          Kommentar

                          • tulle89
                            • March 2006
                            • 1183

                            #14
                            Nä 80 liter är på tok för litet för malawi tyvärr. Kika om där inte finns någon annan ciklid du kan tänka dig, och läs sedan på om fisken här i zoopets artregister.

                            Någon kakaduaciklid eller fjärilsciklid skulle jag kört, om du inte är intresserad av tanganyika och några multisar?

                            Lämna tillbaka alla dina malawi och se om du kan byta in dem mot någon annan sort istället. Malawi är färgglada och fina, men de kräver också ett större akvarium så det får du vänta med tills dess att du har ett akvarium som passar dem

                            Edit-- Tanganyike är också en afrikansk sjö så vattenförhållandena är desamma med högt pH och stenrik inredning. Dock är inte dessa ciklider lika färgglada men har ett intressantare beteende.

                            Har även länkat till mina olika förslag
                            Senast redigerad av tulle89; 16 June 2011, 13:51.
                            Med Vänliga Hälsningar Tulle

                            Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                            Kommentar

                            • santa
                              • December 2005
                              • 504

                              #15
                              Jag odlar en massa olika malawi och det kommer folk hela tiden o tror att man kan ha malawi i allt från 50L och uppåt.
                              Brukar säga åt dom att ska man ha malawi ska man ha akvarium från 250L och uppåt.
                              Min hemsida http://santanagti.mine.nu

                              Kommentar

                              Arbetssätt...