Malawi - många frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andrean
    • April 2011
    • 20

    Malawi - många frågor

    Hejsan!

    Har just nu 4 goldenyngel, mellan 2,5 och 4 cm. De går just nu tillsammans med 4 siamesiska algätare som är mellan 4 och 6 cm i ett kar på drygt 100 liter. Om några dagar anländer ett 375 l kar där det redan bor cirka 10 vuxna malawis av arterna rödciklid (vet inte om de verkligen heter så, men det är den infon jag fått, misstänker att det är någon slags hemichromis?) och red hongi. Vet inte hur många av varje eller hur många hanar eller honor, bara att det är ca 8-10 fiskar som bor i karet nu och som följer med vid köp.
    Min fråga är, när kan jag släppa ihop mina fiskar? Är mina golden och siameser för små för att palla med att bo med de vuxna? Har fått för mig att speciellt red hongi är ganska aggressiv och jag vill inte att mina gulliga småfiskar stryker med.
    Jag undrar också när jag kan könsbestämma mina golden? Hur stora är de när de blir könsmogna?
    Dessutom växer mina golden väldigt ojämnt. De var ungefär lika stora när de kom, två var något större. Nu har de större dragit ifrån ordentligt medan den allra minsta inte vuxit speciellt mycket alls. Är detta normalt? Jag brukar titta på när de får mat och det verkar som om alla hinner med att äta.
    Tacksam för svar!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    1. 10 vuxna malawis av arterna rödciklid
      Som du skriver så tillhör de som kallas för rödciklid släktet Hemichromis och de kommer inte från Malawi. Däremot är rödzebra en vanlig Malawiciklid och du kan ju kolla i Zoopets artregister vilken det är som du har

    Min fråga är, när kan jag släppa ihop mina fiskar? Är mina golden och siameser för små för att palla med att bo med de vuxna? Har fått för mig att speciellt red hongi är ganska aggressiv och jag vill inte att mina gulliga småfiskar stryker med.
    Rödcikliden är väldigt tuff, men rödzebrorna är inte så farliga. Red hongin borde det inte vara några problem med

    Jag undrar också när jag kan könsbestämma mina golden? Hur stora är de när de blir könsmogna?
    Dom är svåra att ens könsbestämma som vuxna. Könsskillnaden kan du läsa om i artbeskrivningen

    Nu har de större dragit ifrån ordentligt medan den allra minsta inte vuxit speciellt mycket alls. Är detta normalt?
    Det är rätt vanligt och i regel (inte alltid) är det hanarna som växer lite snabbare
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 29 May 2011, 11:39.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #3
      Det är säkert en rödzebra du har, sannolikheten är större då de flesta håller malawi med malawi:


      När du för dessa grupper samman kommer det att ske en del stridigheter då rangordningen ska sättas upp, men i och med att dina golden är så pass små lär det gå rätt fort.
      Siamesiska algätarna behöver du inte oroa dig för, andra arter brukar inte dras in i bråkigheterna.

      Glömt inte att gå med i Nordiska ciklidsällskapet och få ett helt års tidningar (cilidbladet) på köpet
      ---------->>>>>>>> http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147350 <<<<---------
      Checking out...

      Kommentar

      • andrean
        • April 2011
        • 20

        #4
        Tack så mycket för snabba och bra svar!

        Jag har inte de vuxna fiskarna här hemma än, så jag har inte kunnat titta på dem. Säljaren säger att det är en rödciklid och jag får väl hoppas att hon menar rödzebra. Ska försöka artbestämma dem när de flyttar in. Om det är en rödzebra är det alltså relativt riskfritt att släppa ihop dem trots storleksskillnad? Och även de små siameserna kan jag ränka med klarar sig.
        Jag känner till att goldenhanar brukar ha en mörkare analfena, men jag tänkte om det börjar synas vid en speciell ålder eller storlek. Men då är det bara att vänta och se då alltså.

        Om det skulle vara en rödciklid Hemichromis, är det kört att släppa ihop de ynge fiskarna då? Eller ska man testa och se vad som händer? Är som sagt väldigt rädd om mina yngel.
        Tack igen för svar!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Om det är en rödzebra är det alltså relativt riskfritt att släppa ihop dem trots storleksskillnad? Och även de små siameserna kan jag ränka med klarar sig.
          Inget är riskfritt men det brukar funka men det brukar funka bättre om det är yngel för då blir det inte några revirstrider.

          Om det skulle vara en rödciklid Hemichromis, är det kört att släppa ihop de ynge fiskarna då?
          Nja, problemet är nog inte här så stort när man släpper ihop dom, men rödciklider är extremt aggressiva när de leker och kan då ta livet av de flesta andra fiskar - men ditt akvarium (375 liter) är ju rätt stort så det kan mycket väl funka.

          Men inget kan garanteras - vare sig i negativ eller positiv riktning - eftersom alla fiskar är individer och beter sig lite olika
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • andrean
            • April 2011
            • 20

            #6
            Jag förstår. Jag kontaktade säljaren och hon säger att det är en rödzebra, så det är ju lugnande.
            Det här ska bli jättekul och så spännande att se hur det kommer se ut här hemma. Det här med akvarium börjar bli en sjukdom hos mig, jag får inte nog!
            Tack igen för alla svar, det här ska nog gå vägen med lite experthjälp från zoopet.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av andrean
              Det här med akvarium börjar bli en sjukdom hos mig, jag får inte nog!
              Du får väl gå med i AA (anonyma akvarister) som vi andra som inte heller kan få nog. Jag har haft sjukdomen nu i snart 40 år
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Grothras
                • July 2009
                • 401

                #8
                Det funkade fint med rödciklid och golden här hemma när de lekte. De käkade dock alltid upp sina egna ägg efter något dygn eller 2:/ Antar att det blir värre när ynglen kommer fram.

                Kommentar

                Arbetssätt...