Fråga till nån som kan? ruvande malawi:)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjooork

    • February 2011
    • 79

    Fråga till nån som kan? ruvande malawi:)

    startade upp mitt första akvarium för några månader sen, så ganska ny när det gäller hobbyn.

    Kör med malawi ciklider, så nu är frågan tror min en Röd zebra hona har börjat ruva, hon äter inget vad jag kan se, sen är som en påse under munnen och käkarna ser väldigt breda ut? tycker hon är en bit ifrån full vuxen, när brukar dom bli könsmogna?

    Tack på för hand!

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0502.JPG
Visningar: 1
Storlek: 189,9 KB
ID: 2181841

    tog en bild med mobilen inte den bästa dock:P
    1x720L Aulonocara/Haplisar - Malawi sjön http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=150334
    1x375L Mbunas - Malawi sjön
    * 1x375L Viktoria ciklider - Viktoria sjön etc. * 1x300L + 1x50l Yngelkar
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hon har ägg i munnen ja. kommer gå så i ett antal veckor.

    Kommentar

    • tulle89
      • March 2006
      • 1183

      #3
      Vid en 5-6 centimeter är dem könsmogna. Och visst tuggar din hona

      Är tanken att du vill behålla yngelna så räkna 18 dagar från det att hon började tugga och plocka sedan upp henne o sätt i eget kar, alternativt tömm henne. Normalt sätt går de på tugg 21 dagar och chansen att där är många som klarar sig om hon släpper dem i stora karet är rätt liten tyvärr.
      Med Vänliga Hälsningar Tulle

      Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

      Kommentar

      • Bjooork

        • February 2011
        • 79

        #4
        Kul är bara ett problem vet inte när hon började:P vad händer om jag flyttar över henne till ett annat kar för tidigt?
        1x720L Aulonocara/Haplisar - Malawi sjön http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=150334
        1x375L Mbunas - Malawi sjön
        * 1x375L Viktoria ciklider - Viktoria sjön etc. * 1x300L + 1x50l Yngelkar

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          jag säger låt vara bara. jag tömmer alltdi mina honor. man får sitta o spana lite o se om äggen kläckts i munnen. sen kan man vänta nån vecka. sen tömma henne i ett annat kar. för även om hpn går själv i ett annat kar så kommer nog hon käka upp dom när hon släpper ut dom.

          Kommentar

          • tulle89
            • March 2006
            • 1183

            #6
            Det här med att flytta över till ett annat kar eller inte är lite av av het potatis på ciklodforumen gällande vad som anses rätt- och fel. Om det nu finns några sådana

            Kan dra lite argument som kommit fram gällande att honan får gå i eget kar.

            För:
            Honan får i lugn och ro gå separat och på så sätt inte stressas.
            Hon får släppa ynglen när hon själv vill.
            Hon får gott om tid att efter ruvning äta upp sig i yngelkaret så hon klarar av att komma tillbaka till orginalkaret bättre.
            Vissa menar att ynglen i sin tur blir bättre föräldrar av att bli ruvade och skötta på det "vanliga" sättet.

            Mot:
            Tar onödigt med plats att ha ett separat kar till en hona.
            Tar tid att gå och vänta istället för att snabbt tömma honan.
            Honan hinner vara ifrån akvariet så pass lång tid att hon ses som "ny" när hon kommer tillbaka och får alla efter sig.

            Argument gällande att tömma honan:
            För:
            Går snabbt.
            Man kan själv bestämma när det ska se.
            Inga seperata akvarium behövs till vara hona som tuggar utan ynglen kan läggas ner i en balja med andra yngel.
            Honan är bara iväg från akvariet någon minut.

            Mot:
            Vissa anser det etiskt fel att trycka ut ynglen.
            Kan skada honan om man inte vet hur man gör.
            Stressar honan.
            Kan ge dålig yngelvård enligt några.

            Nu snöa jag iväg lite här men kan väl vara mitt svar på om du flyttar över henne för tidigt

            Jag brukar låta min gå och tugga i "stora" karet i 18-20 dagar för att sedan tömma dem. Har för tillfälligt 3 honor som går på tugg och har helt enkelt inte plats att varje hona ska få gå själv i ett eget kar.

            Att honorna ska äta sin egen avkomma har jag dock aldrig varit med om. Däremot hade jag en gång två tuggande rödzebror i samma kar men där försvann yngel så det fungerade inte för mig
            Med Vänliga Hälsningar Tulle

            Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

            Kommentar

            • Bjooork

              • February 2011
              • 79

              #7
              tack för all bra info

              Skulle vilja veta hela händelseförloppet, från lek till yngel?

              hur tömmer man honan och när kan detta göras?

              Ursprungligen postat av tulle89
              Det här med att flytta över till ett annat kar eller inte är lite av av het potatis på ciklodforumen gällande vad som anses rätt- och fel. Om det nu finns några sådana

              Kan dra lite argument som kommit fram gällande att honan får gå i eget kar.

              För:
              Honan får i lugn och ro gå separat och på så sätt inte stressas.
              Hon får släppa ynglen när hon själv vill.
              Hon får gott om tid att efter ruvning äta upp sig i yngelkaret så hon klarar av att komma tillbaka till orginalkaret bättre.
              Vissa menar att ynglen i sin tur blir bättre föräldrar av att bli ruvade och skötta på det "vanliga" sättet.

              Mot:
              Tar onödigt med plats att ha ett separat kar till en hona.
              Tar tid att gå och vänta istället för att snabbt tömma honan.
              Honan hinner vara ifrån akvariet så pass lång tid att hon ses som "ny" när hon kommer tillbaka och får alla efter sig.

              Argument gällande att tömma honan:
              För:
              Går snabbt.
              Man kan själv bestämma när det ska se.
              Inga seperata akvarium behövs till vara hona som tuggar utan ynglen kan läggas ner i en balja med andra yngel.
              Honan är bara iväg från akvariet någon minut.

              Mot:
              Vissa anser det etiskt fel att trycka ut ynglen.
              Kan skada honan om man inte vet hur man gör.
              Stressar honan.
              Kan ge dålig yngelvård enligt några.

              Nu snöa jag iväg lite här men kan väl vara mitt svar på om du flyttar över henne för tidigt

              Jag brukar låta min gå och tugga i "stora" karet i 18-20 dagar för att sedan tömma dem. Har för tillfälligt 3 honor som går på tugg och har helt enkelt inte plats att varje hona ska få gå själv i ett eget kar.

              Att honorna ska äta sin egen avkomma har jag dock aldrig varit med om. Däremot hade jag en gång två tuggande rödzebror i samma kar men där försvann yngel så det fungerade inte för mig
              1x720L Aulonocara/Haplisar - Malawi sjön http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=150334
              1x375L Mbunas - Malawi sjön
              * 1x375L Viktoria ciklider - Viktoria sjön etc. * 1x300L + 1x50l Yngelkar

              Kommentar

              • tulle89
                • March 2006
                • 1183

                #8
                Ett riktigt tänat öga kan se på honorna när de blir lite rundare om buken och då alltså har prodocuerat ägg, men detta är inget jag själv behärskar.

                Under själva leken sen simmar hanen och honan runt varandra där hanen vibrerar för honan. Honan trycker ut små ägg, ett par stycken åt gången, som hon sedan samlar in i munnen.

                Som du säkert lagt märke till så har hanarna fläckar på sin analfena, så kallade äggfläckar. På vissa arter har även honor dessa fläckar men de är betydligt mindre och färre, varför dem har det kan jag inte svara på.

                Dessa äggfläckar använder hanarna för att kunna befrukta honorna genom att vibrera framför honan så hon på så sätt tror att där finns fler ägg som hon tryckt ut som hon ska plocka upp. När hon naffsar efter dessa ägg (alltså hanens äggfläckar) så befruktar han de ägg som finns i honans mun genom att spruta in mjölke.

                Därefter tumlar honan runt äggen i munnen under 21 dagar cirka för att sedan spotta ut dessa som frisimmande yngel. Under tiden äter honan inget (rutinerade damer kan dock lyckas filtrera genom lite föda under tiden) och brukar därför få en lite inåtbuktande mage samt försvinna när det är dags för matning.

                Från början är ynglen just bara små ägg som succesivt utvecklas svans och grymt stora ögon i proportion till kroppen. När honan gått tiden ut och hon spottar ut dem är de frisimmande fiskar och ska klara sig själv.

                Om man vill spara ynglen och sätta dem i eget kar brukar man tömma honan ett par dagar innan den rekommenderade ruvtiden (alltså 21 dagar) och lämpligt tycker jag det då är att tömma efter ungefär 18 dagar. Redan efter 18 dagar är det fullt utvecklade, sånär som att de kan ha en liten äggsäck på magen. Gulesäcken är deras näringssäck och denna de lever på under tiden i mammans mun. Tömmer man honorna för tidigt är denna gulesäck stor och tynger ner ynglet så de har problem att simma, men oftast klarar sig ynglen ändå.

                Hur man ska tömma en hona är att man försiktigt, med blöta fingrar, lägger honan i handen och håller henne snett över där hon ska spotta. Jag brukar ta en skål och ha i samma akvarievatten som honan normalt går i. Därefter trycker man försiktigt precis bakom gälarna när man fortfarande håller honan snett nedåtlutad. Det kan behövas att man använder ett litet verktyg för att öppna munnen på honan och till det använder jag en hårklämma (tagit från systern! ) eftersom den inte är direkt vass. Även tops men utan luddet brukar användas. Det kan vara svårt att se om man fått ut alla yngel så därför brukar jag ta en ficklampa och lysa ner i fiskens mun för att se om där ligger något yngel gömt.

                Därefter släpper jag ner honan i karet hon normalt går i igen och häller ner ynglen i det kar som dem ska gå i
                Med Vänliga Hälsningar Tulle

                Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                Kommentar

                • Bjooork

                  • February 2011
                  • 79

                  #9
                  Nu verkar hon ha spottat ut dom men hittar inte dom i karet, lite orolig att dom åkt in i filtret:P
                  1x720L Aulonocara/Haplisar - Malawi sjön http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=150334
                  1x375L Mbunas - Malawi sjön
                  * 1x375L Viktoria ciklider - Viktoria sjön etc. * 1x300L + 1x50l Yngelkar

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13123

                    #10
                    Kolla filtert på en gång då så kanske du kan rädda dem...
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Bjooork

                      • February 2011
                      • 79

                      #11
                      har hittat dom verkar vara 7 hanar och 4 honor vet inte om malarna jag har på tillväxt i samma kar är så bra L333 hypancistrus?
                      Senast redigerad av Bjooork; 25 May 2011, 22:39.
                      1x720L Aulonocara/Haplisar - Malawi sjön http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=150334
                      1x375L Mbunas - Malawi sjön
                      * 1x375L Viktoria ciklider - Viktoria sjön etc. * 1x300L + 1x50l Yngelkar

                      Kommentar

                      • Bjooork

                        • February 2011
                        • 79

                        #12
                        Nu har honan börjat tugga igen kan man flytta över honan till yngelkaret och låta henne spotta där? Eller finns det risk att hon äter upp dom yngel som redan finns där?
                        1x720L Aulonocara/Haplisar - Malawi sjön http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=150334
                        1x375L Mbunas - Malawi sjön
                        * 1x375L Viktoria ciklider - Viktoria sjön etc. * 1x300L + 1x50l Yngelkar

                        Kommentar

                        Arbetssätt...