Hur får jag Leleupi till lek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Firreforden
    • July 2010
    • 65

    Hur får jag Leleupi till lek?

    Hej, jag har 4st Leleupi, ett ornatus par, 4st Paracyprichromis nigripinnis och 3 st multisar i mitt 180l akvarium. Det var ungefär två månader sedan jag köpte leleupierna, jag köpte fyra stycken för att dom skulle kunna para ut sig och det tror jag att dom har gjort nu. Det är två leleuper som är lite kaxigare, en leleupi som är lite biten på fenorna, nästan grå sotig i färgen och gömmer sig bakom doppvärmaren hela tiden förutom när det är matning för då är den framme och äter. Den fjärde leleupin är också lite mörkare i färgen men inte alls lika mobbad som den andra. En utav dom kaxiga är inne i en grotta lite grann men annars är dom ute och simmar omkring nästan hela tiden.

    En utav dom mobbade fiskarna mår inte alls bra och är väldigt mycket mer mobbad än den andra, då tänkte jag att det nog är en hane och den som inte är lika mobbad kanske är en hona. Då kan jag kanske ta upp det mobbade paret i ett eget akvarium och försöka få dom till att leka där. Jag vill ha kvar alla mina Leleupi. Är det helt fel tänk eller vad har ni för förslag?
    Om mitt förslag skulle kunna funka, hur vill dom ha det i sitt lek-kar? Hur stort bör det vara?
    Tacksam för snabba svar! Firreforden
    Senast redigerad av Firreforden; 15 May 2011, 10:34.
  • Auratusen
    • March 2010
    • 874

    #2
    Det är bara att testa. Mycket sten och grottor med sand som bottensubstrat. Det bör minst vara 150-200 l (enligt mig).

    Kommentar

    Arbetssätt...