N.brichardi - könsmogen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Paddy
    • April 2011
    • 166

    N.brichardi - könsmogen?

    Har en simpel fråga som lyder: i vilken ålder är n.brichardi lekmogen?
    Jag har själv ett par i min 125 burk, varav den största är 7cm, och den andra (honan) 5-6cm.

    Är det storlek eller ålder som avgör om fisken är lekmogen eller inte?.. Har haft dom i två fullmånar nu - men ingen lek ännu,
    Mvh Matt

    /Ingen regel utan undantag
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Ursprungligen postat av Paddy
    Har en simpel fråga som lyder: i vilken ålder är n.brichardi lekmogen?
    Jag har själv ett par i min 125 burk, varav den största är 7cm, och den andra (honan) 5-6cm.

    Är det storlek eller ålder som avgör om fisken är lekmogen eller inte?.. Har haft dom i två fullmånar nu - men ingen lek ännu,
    Huruvida det är ålder eller storlek som avgör om en fisk är lekmogen överlåter jag till nån annan att svara på, men som jag förstått det så är det olika från art/typ till art. Det troligaste är väl att det är en kombination av de båda i de flesta fall iaf. Dina fiskar är i vilket fall som helst lekmogna. Så att du inte fått lek än beror iaf inte på att fiskarna är för små så mkt kan jag säga iaf!
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • Paddy
      • April 2011
      • 166

      #3
      Ok, konstigt att jag inte har haft nån lek ännu, då. Det kanske tar sin tid för fisken att etablera sig, jag har ju inte haft dom så värst länge som sagt..
      Mvh Matt

      /Ingen regel utan undantag

      Kommentar

      • lillfrasse
        • February 2002
        • 2228

        #4
        Lek kommer trivs dom och har bra förutsättningar och det är ett par så kommer det förr eller senare.
        Simma lungt..
        Lillfrasse..

        Kommentar

        • Paddy
          • April 2011
          • 166

          #5
          Ok, får vänta och se då. Förutsättningarna borde i alla fall vara dom rätta, lite lågt pH kanske..
          Mvh Matt

          /Ingen regel utan undantag

          Kommentar

          • Rooster
            • March 2006
            • 1468

            #6
            Ja det kommer sig nog. Prinsessor brukar inte ha så stora krav på vattenkemin när de skall leka men kör i lite bikarbionat och mineralsalt så får du bra vatten för dem. Om inte annat kan jag tänka mig att ägg å larver "trivs" bättre i i mer alkaliskt å hårt/mineralrikt vatten.
            Fish for Life!!!

            Kommentar

            • Paddy
              • April 2011
              • 166

              #7
              pHt ligger på 7.2, vilket är ganska klent för tanganyika, men n.brichardi anses ju vara ganska anpassningsbar.. Jag vill avvakta ett tag innan jag använder bikarbonat och mineralsalt, fisken kanske rent av är lite trög i starten vad gäller lekandet.

              Om jag nu trots allt blir tvungen att köra med bikarbonat och mineralsalt, vore det bra att veta hur mycket man skall hälla i ett 125 liters akvarium
              Mvh Matt

              /Ingen regel utan undantag

              Kommentar

              Arbetssätt...