Kan man ha zebraciklider och påfågelciklider tillsammans?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • victory7092
    • March 2011
    • 47

    Kan man ha zebraciklider och påfågelciklider tillsammans?

    Jag undrar om man kan ha påfågelciklider och zebra ciklider tillsammans i ett 180 liters akvarium?

    Tack på förhand
  • Fischy
    • February 2011
    • 137

    #2
    absolut inte,
    jag har 2 påfågelciklider i ett 450 l akvarium och det passar precis.
    ett 180 l är för litet för en påfågelciklid egentligen. För att kunna ha 2 påfåglar och 2 zebraciklider t.ex. behöver man i alla fall 720 l, om inte mer!! påfågelciklider är för aggresiva och för stora för att ha i ett 180 l akvarium med andra fiskar.
    Men du kan ju testa med nyckelhålciklider,eldbukciklider eller tuppkamciklider. men det är helt klart för litet för påfåelciklider

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      håller med fullständigt! du kan absolut inte ha påfåglar i 180L

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Frågan borde ha lagts under amerikanska ciklider, och tipsar man om amerikanska ciklider i den afrikanska kategorin brukar man skäll av Kjell

        Men i det här fallet är väl frågan bara lagd på fel ställe, det är väl amerikanska ciklider du är intresserad av antar jag? Påfåglar funkar definitivt inte, de växer ur karet på nå´t halvår. Zebror funkar, men man får välja sällskap noga. Men nyckelhål är ett bra tips, en av mina favoritciklider. Eldbuk kan också funka. Tuppkammen blir nog lite väl stor. Afrikanska ciklider som kan funka är t.ex thomasi, och de olika arterna i Pelvicachromis och Nanochromis. Lejonhuvuden och rödciklider kan också funka, men då får man återigen välja sällskap noga, särskilt rödcikliden blir bitsk vid lek.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Fischy
          • February 2011
          • 137

          #5
          ja, jag hörde också att tuppkamciklider blir stora, men jag har haftmina i ett 240 l och dom växer nästan inte

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #6
            ja jo.. men om en fisk inte växer är det i 9 fall av 10 ditt fel.. antingen är det fel kost, fel vattenvärden, fel temp etc..

            påfågelciklider är generellt bökiga, blir hyfsat stora, växer relativt fort, och kräver 150 (läs 200cm) x60x60 som ett absolut minimum och det kommer från någon som brukar vara rätt snål med utrymme..
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            Arbetssätt...