Slö malawi hanne... sjukdom??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • laasesku
    • October 2002
    • 660

    Slö malawi hanne... sjukdom??

    Har en saulosi hanne som legat still vid en sten idag. Vet inte varför. Det är alfahannen i akvariet som brukar jaga i pricip alla andra fiskar. Har dock nyligen köpt in ett par rödzebra och hannen där är större och har kanske tatt över alfahane-rollen? (och gett han på käften?). Saulosi hannen verkar iaf inte våga ge sig på honom och just nu jagar han knappt några fiskar..

    Annan teori är att det är någon smitta i akvariet. Vissa av fiskarna stryker sig mot gruset eller växter som att det kliar på dem. Inte jätteofta men lite då och då..

    En albinoancistrus dog för några dagar sedan. Kopplade det dock till att jag inte matat med algtabletter på ett bra tag..

    Ska göra ett vattenbyte idag för övrigt och hoppas det blir bättre.. För övrigt har en hel del alger börjat ta sig och växer lite för bra..



    Vad tror ni om saken? Åtgärder??
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    kollat nitriten?

    det där med att ancitrusen dog vet jag inte. jag har aldrig matat mina malar. de käkar alger o matrester de hittar. kolla nitriten.

    Kommentar

    • laasesku
      • October 2002
      • 660

      #3
      nope.. har inga stickor.. får införskaffa!

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        köp dropptester istället. mycket mer tillförlitliga. mycket bättree investering. gör det på en gång

        Kommentar

        • laasesku
          • October 2002
          • 660

          #5
          testade vatten på dm.. inga problem med vattnet..

          han ligger fortfarnde mest vid stenen.. men de andra fiskar är som vanligt... lite kliande men inte mycket..

          ska kolla efter vita prickar.. återkommer med rapport

          Kommentar

          • laasesku
            • October 2002
            • 660

            #6
            inte vad jag kan se!

            Kommentar

            • laasesku
              • October 2002
              • 660

              #7
              Han verkar kommit igång efter vattenbytet. En dålig dag kanske

              Kommentar

              Arbetssätt...