Sällskap till fjärilsfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bänke
    • October 2009
    • 52

    Sällskap till fjärilsfiskar

    Tänke efter en snart avklarad flytt, dra igång en ny västafrikabalja.
    Vilket kar det blir är ännu inte helt klart. Men det står troligen mellan ett 180l juwel vision eller ett juwel Panorama. Dock vet jag ännu inte om det är ett 170l eller ett 220l (en kollega till min ena bror som vill kränga på oss karet, å viss varför inte :P )

    Det enda jag vet om karets innehåll är att där kommer går fyra (glupska) fjärilsfiskar.
    Men sedan twistar di lärde.

    Jag skulle helst vilja ha ett upplägg med fjärilarna på ytan + ett eller två par ciklider. Varav det ena får gärna vara lite mer botteorigenterat. Och om det skulle vara möjligt, så gärna någon fisk som går att hålla i en lite större grupp.


    Har i tidigare V.A-kar kört N. transvestitus, P. sacrimontis samt P.taeniatus. Gillade samtliga väldigt starkt. Transorna och taeniatusarna hann jag tyvärr aldrig få upp i vuxen storlek innan jag var tvungen att göra mig av med dom pga en 60mils flytt från sthlm till skåne. Sacrimontisarna däremot blev stora och finna å fick många yngel. Varav 3-4st finns kvar i min ägo.

    Skulle väl egentligen kunna tänka mig att pröva alla dessa igen. Dock vill jag inte inte köra två olika pelvicachromis i samma kar. Och eftersom jag har ett antal sacrimontis kvar, så kanske någon sådan kan få ingå i denna balja.


    Har kollat lite på lejonhuvuden, vilka faller mig ganska bra på läppen. Men om det är rätt fisk för mig vet jag ännu inte.
    Alltid roligt med lite ovanligare fiskar.

    Alla tips, tankar å ideer mottages med glädje!
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Thomasi är en trevlig ciklid, även om den kanske inte är så ovanlig. Lejonhuvuden kan vara rätt buffliga under yngelvården, hade ett par som tog över ett 250-liters, och ynglen simmade både högt och lågt, men med tillräckligt med skydd (flytväxter) uppe vid ytan, så kan nog fjärilsfiskarna klara sig bra. Rödciklider är också fina, men misstänker att de hade ihjäl mina Kongotetror.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Bänke
      • October 2009
      • 52

      #3
      Thomasi är något jag tittat en del på. Men är inte helt säker på om det är den fisk jag söker efter. Samtidigt verkar det vara en jäkligt trevlig firre.

      Jo att lejonen är buffliga har jag läst en del om. Och de exemplar som jag såg på akvarielagret idag var allt annat än bottenorienterade. Men ang skydd för fjärilarna så är planen att ha gott om växlighet vid ytan. Så skydd för deras del kommer det finnas gott om. Däremot kanske dessa gör det lite svårare att kunna kombinera två olika ciklider.
      Lika så gäller väl även rödingarna, som jag förstått kan vara ganska aggro av sig.

      tack för tipsen!

      Kommentar

      Arbetssätt...