Osäker på Malawiart. BILD

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    Osäker på Malawiart. BILD

    Jag har köpt en grupp Golden (Labidochrimis caeruleus). men jag är osäker på den ena honan.

    Nu är det så här att jag har en ensam Johanni- hane, och han började genast fria till den ena goldenhonan. Jag vet ju att Johannihonorna är gula, utan den svarta fensömmen som goldenhonorna har ...Just den här honan är helgul, utan svart på fenorna ... De andra 3 honorna har en liten smal svart fenkant...( två utav dem tuggade hos handlaren, så jag vet att det är honor iaf...)

    Kan det vara så att det är en Johanni-hona och inte en Golden-hona ???

    Har alla goldenhonor den svarta kanten på fenorna, eller kan det finnas de som är helgula ??

    Förlåt en gröngöling på Malawi, och hoppas ni kan hjälpa mej att bestämma.

    Här kommer bilden på honan som är helgul....

    Klicka på bilden för större version

Namn: golden.jpg
Visningar: 1
Storlek: 80,4 KB
ID: 2181710 Klicka på bilden för större version

Namn: golden2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 116,5 KB
ID: 2181711
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • MalawiMuppen
    • March 2011
    • 23

    #2
    tycker det ser ut som en pseudotropheus saulosi. visst kan ju golden honor vara helgula också, men då är det oftast ungdjur eller mår dåligt på ett eller annat sett...
    kanske handlaren fiskade upp fel fisk till dig?
    haj på rej!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Kan vara en outfärgad saulosihane. Hade själv en gul, som jag är rätt säker på var en hane, eftersom den verkade färga om till hälften efter ett tag, om jag minns rätt. Den dominanta hanen hindrade den väl från att färga om helt. Den på din bild har en äggfläck på analfenan, vet inte om honor också kan ha det.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • ciklidtok
        • March 2005
        • 1466

        #4
        Kan det vara Saulosi..... De som gick i det karet var ...enligt vad de sa ...Johanni, Golden och en socolofihanne....

        Är det så, då får jag lämna tillbaka den, eller också får jag köpa en hanne till den....
        720L SA-/CA. Övriga
        375L Biotop, skalarer
        275L Malawi
        240L Blandat


        Kommentar

        • woodhead
          • August 2010
          • 12

          #5
          osäker

          hej. jag är lite osäker men jag tror att det är en Johannihona kan lägga in en bild på en av mina så får du jämföra
          Klicka på bilden för större version

Namn: Malawi-15.jpg
Visningar: 1
Storlek: 637,0 KB
ID: 2133218

          Kommentar

          • Auratusen
            • March 2010
            • 874

            #6
            Hmm, kan både vara en Saulosi hona eller en knubbig Johanni hona
            Men jag kollar på munnen och jämför Johanni och Saulosi, och din liknar mer en Saulosi.

            Kollar du överkäken på Johanni honan så ser du hur den bara svänger rakt ner.
            Explore the unique characteristics of the Melanochromis Johanni "Gome", a true native of Lake Malawi's rocky shores. Learn how to best house these territorial cichlids with tips on tank mates, aquarium setup, and maintaining a balanced gender ratio to curb aggression.



            På Saulosi honan "putar" överkäken ut lite mera än på Johanni


            Så vad jag tror du har är en Saulosi hona.

            Kommentar

            • Paddy
              • April 2011
              • 166

              #7
              Håller med om att kroppsformen är lite fel för att vara en johanni, tror också på Saulosi
              Mvh Matt

              /Ingen regel utan undantag

              Kommentar

              Arbetssätt...