Snäcklekare tillsammans med malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nasso
    • November 2010
    • 719

    Det blir nog inte att vända välvda sidan mot väggen. Har ett kar till på den bänken. Ett 54L med välvd ruta som är väldigt likt detta.
    Helgjuten lyrösrörsramp på den också. Kommer se bakvänt ut med sladdar som kommer ut på framsidan
    Men för andra kar kan det vara en mycket bra ide!
    /Emil Andersson
    120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

    Kommentar

    • Auratusen
      • March 2010
      • 874

      Det blir endast 1 par. Men du ska köpa 4-6 st så att du får ut ett par.

      Kommentar

      • Nasso
        • November 2010
        • 719

        Ok. Så får det bli. Är det någon större skillnad mellan jullearterna förrutom mönster/färg och längd? Hade passat med vilken julleart som helst i detta karet? Hade tänkt mig någon av de mindre, ornatus, dickfeldi eller transcriptus.
        /Emil Andersson
        120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

        Kommentar

        • Auratusen
          • March 2010
          • 874

          Spelar inte direkt någon roll. Det är bara mönster och storlek som skiljer de åt

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            • July 2010
            • 1072

            Instämmer i det som Mats skrev ovan, har upplevt transcriptus som mer aggro än ornatus. dickfeldi har jag aldrig haft. Annars bara färg/mönster som skiljer åt, de beter sig lika.

            Hilsen,

            /P
            Bara döda fiskar flyta medströms

            Kommentar

            • Nasso
              • November 2010
              • 719

              Arnold på aleds tror att han ska kunna könsbestämma jullarna och sälja ett par till mig. Vad är bäst? Köpa två lite äldre könsbestämda fiskar eller 4 st obestämda(det får jag förhoppningsvis ut ett par av.)
              Kan det vara så att en hane och en hona inte bildar par, även fast de är de enda fiskarna av den arten i karet?
              Kan de funka med en hane och flera honor? Minns mats 900L tanganyika där jag har för mig att en transcriptus (osäker, har hade två jullearter) lekte med 3 honor samtidigt
              /Emil Andersson
              120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

              Kommentar

              • Paddy
                • April 2011
                • 166

                Om du vill köpa ett vuxet och garanterat par eller 4st ungdjur bestämmer du själv, det spelar ingen roll hur du gör med det.
                Risken att en hane och en hona inte bildar ett par om det bara är dom i akvariet (av den arten) finns knappt på kartan.
                Tror inte du skall ha mer än en hona och en hanne, om du skulle ha det skulle dom/den honan som blir lämnad utanför förmodligen stressas, och/eller jagas ihjäl av hannen som försvarar sitt revir hårt.
                Mvh Matt

                /Ingen regel utan undantag

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  • July 2010
                  • 1072

                  Det går att se könsskillnad på en hel del fisk genom att kolla genitalöppningen. Den kursen är dock advanced, jag har greppat principen, men fixar det ännu inte i praktiken. Fördel med att köpa en grupp är att de kan få lite valmöjlighet. Är lite som med oss människor, att bara sätta ihop en hona och en hane och tro att det funkar ger inte alltid bra resultat... *s* ...bättre med grupp, tycker jag.

                  Hittar du utparade fiskar i butiken, dvs de har lekt och håller ihop, och du kan få exakt det paret - fint. Med Jullar är det dock ingen garanti, en flytt kan ändra kärleken där.

                  Hilsen,

                  /P
                  Bara döda fiskar flyta medströms

                  Kommentar

                  • Auratusen
                    • March 2010
                    • 874

                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Det går att se könsskillnad på en hel del fisk genom att kolla genitalöppningen. Den kursen är dock advanced, jag har greppat principen, men fixar det ännu inte i praktiken. Fördel med att köpa en grupp är att de kan få lite valmöjlighet. Är lite som med oss människor, att bara sätta ihop en hona och en hane och tro att det funkar ger inte alltid bra resultat... *s* ...bättre med grupp, tycker jag.

                    Hittar du utparade fiskar i butiken, dvs de har lekt och håller ihop, och du kan få exakt det paret - fint. Med Jullar är det dock ingen garanti, en flytt kan ändra kärleken där.

                    Hilsen,

                    /P
                    Och inte bara en flytt. Byter man för mycket vatten eller ändrar om i akvariet kan det gå åt skogen då också. Jag gjorde om i mitt kar och jag hade ett fint J. marleri-par. Efter jag gjorde om så splittrades paret och honan slog senare ihjäl hanen.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...