Malawi vs. Tanganyika ???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    Malawi vs. Tanganyika ???

    Jag har ett 300 liters akvarium som jag håller på att göra om. De arter jag vill ha är : Julidochromis regani (stavning ??) och Prinsessan av burundi.

    Jag har fastnat totalt för dessa Tanganyikaciklider, har dock aldrig haft Tanganyika tidigare, så jag är helt grön på arten. Så säg gärna till om dessa två arter INTE kan gå tillsammans. Och kom gärna med förslag om det finns en eller möjligen 2 arter till jag kan ha i samma akvarium

    Men nu till min "huvudfråga" så att säga .....: En kompis till mej har Malawiciklider, nu är det så att hans akvarium har börjat läcka, och han frågade om han kunde hyra in de få fiskar han har kvar här hos mej.....Det enda akvarium jag har, där jag skulle kunna släppa ner hans fiskar är just 300 litern, där jag vill ha Tanganyikaciklider, akvariumet är nästan färdigställt, och att släppa ner Malawi i något av de andra karen går inte, därför att de är redan befolkade av Fengäddor , Syd och Centralamerikanske ciklider ...Vattnet är mycket surt i det ena (Ph runt 5,9, svartvatten) och det andra är det också surt vatten i...fast med något högre Ph (runt 6,5 - 6,8) Och vad jag vet, så vill Malawi ha ett Ph på runt 8 ...Har jag rätt då ???

    Jag har iofs ett mindre tillväxtakvarium, som är igång, men det är tomt på fisk. Det karet är endast på 102 liter, och Ph är neutralt, till något högre (7-7,5) Men det är väl alldeles för litet ??

    Kompisen har Auloncara jacobfreibergi, Johanni, Fryeri ghost och en eller om det är två arter till som jag är osäker på vad det är.....Men han har bara hanar kvar, så det är inte så många individer ....5-6 st. kanske. Han har även några malar (ancistrus och Gibbi) i karet, men de är inga problem, de kan jag plassera ut i andra kar...Dottern har redan paxat Gibbin, eftersom hon lever för L-malarna...

    Jag vill ju gärna hjälpa till, men samtidigt vill jag ju inte avstå de arter jag själv ville ha i karet......

    Därför vänder jag mej nu till expertisen här inne, så ni kanske kan råda mej.....
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • billy.g
    • February 2011
    • 45

    #2
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115453 gammal tråd men kanske användbar till din fråga
    www.Rovfisk.se

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Är det under en kortare tid så kan du ha dem i ditt 300-liters, så får du ha dem som inkörsfiskar så karet är "färdigt" när du köper dina T-ciklider.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • ciklidtok
        • March 2005
        • 1466

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Är det under en kortare tid så kan du ha dem i ditt 300-liters, så får du ha dem som inkörsfiskar så karet är "färdigt" när du köper dina T-ciklider.
        Nu vet jag inte vilken tid det handlar om. Den här kompisen är väldigt hmmm...Impulsiv, jag misstänker att det kan vara så att han helt enkelt har tröttnat på akvariumet, och använder ett evt. läckage som ursäkt för att he iväg fiskarna, fast det vet jag inte säkert.....Men om det är så, då kan jag , som jag förstår det, inte köpa in de Tanganyikaciklider jag vill ha Jag vet att risken finns att han helt enkelt spolar ner Malawisarna, om inte jag tar dem ....Och det känns jättejobbigt, eftersom de är fullt friska och i bra kondition......

        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115453 gammal tråd men kanske användbar till din fråga
        Jag kollade in den tråden, och Kjell hade ju faktiskt skrivit att man kan ha vissa arter av Tanganyika och Malawi tilsammans..... Men jag hittade inte vilka som fungerar ihop......Jag har hört att , åtminstone, Prinsessan fungerar med andra olika afrikaner....
        720L SA-/CA. Övriga
        375L Biotop, skalarer
        275L Malawi
        240L Blandat


        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Å andra sidan kan prinsessan vara ganska duktig på att terrorisera andra fiskar...Mina slog ihjäl alla andra invånare i karet.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • ciklidtok
            • March 2005
            • 1466

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Å andra sidan kan prinsessan vara ganska duktig på att terrorisera andra fiskar...Mina slog ihjäl alla andra invånare i karet.
            Jo det har jag också hört En annan kompis till mej hade tanganyika för många år sedan, och hon hade Prinsessan, men de var fredliga de höll sej för sej själva.... Så det är ju inte alla som slår ihjäl "kompisarna"....

            Men tillbaka till ämnet Vågar jag chansa, om jag ska ta emot Malawisarna och de blir kvar, att det kommer att fungera med de andra arterna jag vill ha ??
            720L SA-/CA. Övriga
            375L Biotop, skalarer
            275L Malawi
            240L Blandat


            Kommentar

            • ciklidtok
              • March 2005
              • 1466

              #7
              Det var som jag misstänkte. Jag fick frågan nu, om jag ville behålla fiskarna, de skulle "bygga om" akvariumet,efter att läckaget var omsiliconat, och de visste inte riktigt hur de ville ha det......

              Så då kvarstår ju min fråga ...Kan jag ha Regani eller prinsessan ....helst vill jag ha båda arterna..... med Malawicikliderna....???
              720L SA-/CA. Övriga
              375L Biotop, skalarer
              275L Malawi
              240L Blandat


              Kommentar

              • MalawiMuppen
                • March 2011
                • 23

                #8
                kan bli knepigt, 300l är i minsta laget för att blanda T och M, skulle inte chansa. ta emot snubbens malawi och vänta med att skaffa dina tanganyika tills din polare har fått i ordning sin burk är mitt tips.
                regani och prinsessor går fint tillsammans i en 300 burk. men om du skall ha en eller två arter till funkar det bara med ett par prinsessor. mitt ringa rekomendationsplan ser ut följande: prinsessor 1+1, regani 2+2, multifasciatus 2+5, sedan är karet enligt mig fullsmockat. och om det absolut är nödvändigt med en art till skulle du kunna dra ner på antalet multifascistus och ersätta dom borttagna med en till liten snäcklekare.
                haj på rej!

                Kommentar

                • ciklidtok
                  • March 2005
                  • 1466

                  #9
                  Ursprungligen postat av MalawiMuppen
                  kan bli knepigt, 300l är i minsta laget för att blanda T och M, skulle inte chansa. ta emot snubbens malawi och vänta med att skaffa dina tanganyika tills din polare har fått i ordning sin burk är mitt tips.
                  regani och prinsessor går fint tillsammans i en 300 burk. men om du skall ha en eller två arter till funkar det bara med ett par prinsessor. mitt ringa rekomendationsplan ser ut följande: prinsessor 1+1, regani 2+2, multifasciatus 2+5, sedan är karet enligt mig fullsmockat. och om det absolut är nödvändigt med en art till skulle du kunna dra ner på antalet multifascistus och ersätta dom borttagna med en till liten snäcklekare.

                  Som jag skrev här ovan, så var det som jag misstänkte...Han har nog ledsnat på fiskarna, för frågan kom om jag ville ta dem permanent....Jag sa att jag skulle göra det. Men jag hoppar över Tanganyikan i sånna fall. Jag fyller på med mer Malawi i stället....Hur mycket Malawi kan man ha i ett 300 liters akvarium, om man BARA har Malawi ???

                  Jag kände att hellre lägger jag om mina planer, och tar Malawina, hellre det än att han spolar ner dom....Han har tydligen försökt sälja undan dem, men det fins ingen privatmarknad här uppe....Zoobutikerna har bra utval, och de är inte särskillt dyra. De dyraste jag har sett ligger på 160 kr st. och då var det nån rödorange art, inte helt vanlig, som jag förstog det ....De var rätt snygga, skulle kunna tänka mej sånna själv
                  720L SA-/CA. Övriga
                  375L Biotop, skalarer
                  275L Malawi
                  240L Blandat


                  Kommentar

                  • tulle89
                    • March 2006
                    • 1183

                    #10
                    I 300 liters kar kan du ha ca 30 malawiciklider, om det rör sig om de mindre mbunas/auloncora. Malawi vill gå rätt trångt för att inte bli skygga, sen givetvis fler honor än hanar!

                    Kan du inte ta hans akvarium också då? Fixa det själv och sen ha både malawi och tanganyika?
                    Med Vänliga Hälsningar Tulle

                    Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                    Kommentar

                    • Auratusen
                      • March 2010
                      • 874

                      #11
                      Ursprungligen postat av MalawiMuppen
                      kan bli knepigt, 300l är i minsta laget för att blanda T och M, skulle inte chansa. ta emot snubbens malawi och vänta med att skaffa dina tanganyika tills din polare har fått i ordning sin burk är mitt tips.
                      regani och prinsessor går fint tillsammans i en 300 burk. men om du skall ha en eller två arter till funkar det bara med ett par prinsessor. mitt ringa rekomendationsplan ser ut följande: prinsessor 1+1, regani 2+2, multifasciatus 2+5, sedan är karet enligt mig fullsmockat. och om det absolut är nödvändigt med en art till skulle du kunna dra ner på antalet multifascistus och ersätta dom borttagna med en till liten snäcklekare.
                      Jag körde i tanganyikaväg: Daffodil, Apelsinciklider, calvusar och i malawiväg: Auratus, Rödzebra och aulonocara ett litet tag i ett 240 l kar. Funkade bra

                      Kommentar

                      • MalawiMuppen
                        • March 2011
                        • 23

                        #12
                        Ursprungligen postat av Auratusen
                        Jag körde i tanganyikaväg: Daffodil, Apelsinciklider, calvusar och i malawiväg: Auratus, Rödzebra och aulonocara ett litet tag i ett 240 l kar. Funkade bra
                        6 olika arter från två olika sjöar i samma kar? inget att rekomendera enligt mig, men om du säger att det funkade så gjorde det väl det, skall inte ifrågasätta.
                        haj på rej!

                        Kommentar

                        • ciklidtok
                          • March 2005
                          • 1466

                          #13
                          Ursprungligen postat av tulle89
                          I 300 liters kar kan du ha ca 30 malawiciklider, om det rör sig om de mindre mbunas/auloncora. Malawi vill gå rätt trångt för att inte bli skygga, sen givetvis fler honor än hanar!

                          Kan du inte ta hans akvarium också då? Fixa det själv och sen ha både malawi och tanganyika?
                          Jo, hade jag haft plats så hade jag tagit akvariumet också.... Men det är helt omöjligt, jag har redan fler akvarium än jag har golvyta känns det som....
                          Men 30 Malawiciklider låter rät bra faktiskt Nu finns det ju några hanar som jag ska köpa honor till, men jag kommer i sånna fall att köpa fler andra arter också.....

                          Det enda jag väl ska undvika är olika Aulonocaror, för de korsar sej väl lätt med varandra ???
                          720L SA-/CA. Övriga
                          375L Biotop, skalarer
                          275L Malawi
                          240L Blandat


                          Kommentar

                          • ciklidtok
                            • March 2005
                            • 1466

                            #14
                            Nu är akvariumet färdigställt, och jag blev riktigt bnöjd. Nu ska man bara vänta på att fiskarna flyttar in

                            720L SA-/CA. Övriga
                            375L Biotop, skalarer
                            275L Malawi
                            240L Blandat


                            Kommentar

                            • Auratusen
                              • March 2010
                              • 874

                              #15
                              Det var endast tillfälligt i 1 vecka.

                              Senare blev det Labidochomis caeruleus (golden), Acei, Tanganyika zebra (Neolamprologus tretocephalus), Julidochromis marleri.
                              Och det funkade bra.

                              Så det går att blanda Malawi och Tanganyika, bara de är lika tuffa

                              Kommentar

                              Arbetssätt...