Önskar tips och råd vid planering av malawikar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mpe71
    • March 2010
    • 15

    Önskar tips och råd vid planering av malawikar!

    Jag är ganska ny på det här med akvarier...har väl varit igång ett drygt år nu. Det hela började med att sonen fick ett 54liters sällskapskar i födelsedagspresent...sedan var det kört! Snart att hade vi ett diskuskar i vardagsrummet och till sonen hittade vi ett 250liters på blocket och där går nu lite blandat SA (skalarer, ett diskuspar, tetror, corydoras och lite andra malar). 54liters blev ett kampfiskakvarie på lillasysterns rum.

    Kanske borde man nu hejda sig lite, luta sig tillbaka och njuta av det man skapat? Men...det ligger väl inte riktigt i min natur att ta det lugnt och nöja sig.

    Både jag och sonen har på sista tiden blivit mer och mer sugna på att göra om hans 250liters till ett malawikar. Än så länge är det bara på planeringsstadiet. Vi hade väl egentligen inte tänkt att dra igång det förrän till sommaren, men då jag vill vara ute i god tid och verkligen ha tänkt färdigt när vi väl drar igång så tänkte jag redan nu ställa lite frågor:

    1) Fördelning mellan hanar och honor.
    Vi hade tänkt köra med tre sorter och det lutar åt att det blir golden, rödzebra och maingano. Frågan är hur jag bör fördela antalet mellan hanar och honor. Jag har fått lite olika råd...en del säger att man bara ska ha en hane per art...andra säger att det går bra med flera...vad säger ni?
    1+4 eller 2+4 eller något annat?

    2) Cirkulation och filtrering.
    Tanken är att köra btn-moduler och i så fall köra filterkammare i två av dem. Jag har två pumpar hemma på 600l/h hemma...men det kanske blir för klent? Ska jag byta ut en av dem...eller kanske rent av båda? Och i så fall till vad?

    3) Moduler och stenar.
    Som sagt tänkte vi använda btn-moduler. Det blir tre stycken, varav den ena förmodligen delas till två mindre bitar. Två av bitarna kommer delvis att skapa ett överhäng medan filter modulen kommer att sitta på ena sidan och någon liten bit kommer att bilda en lite mindre bottensten. Jag är ute efter att skapa lite mörkare skuggigare partier inne i akvariet för att få lite mer djupkänsla. Jag har förstått det hela rätt finns dessa moduler i två färger...vit faxe och gnejs (tror jag den kallas, men är inte säker). Är det någon som har några erfarenheter av hur dessa färgvarianter ser ut i karet efter ett tag. Jag undrar också om det är någon som har bra tips på stenar som matchar dessa båda färgvarianter?

    4) Substrat.
    Vad för slags sand/grus är lämpligt till de arter jag har tänkt mig? Vilken sand/grus ser naturligt och snyggt ut? Jag har väl själv tänkt antingen rådasand eller blästersand.

    Ja, det var väl det hela för stunden...tack på förhand!
  • MalawiMuppen
    • March 2011
    • 23

    #2
    en hanne på tre honor brukar fungera fin fint, det är det jag alltid har kört med och det har inte varit några problem.
    pumparna kan vara i vekaste laget, man brukar säga att pumpen skall dra 5-10 gånger burkens volym. om jag var i dina kläder skulle jag behålla en av 600 L pumparna och skaffa ett eheim 2080, då är vi uppe på 2300 l/t vilket är hyfsat schysst.
    vit faxe tycker jag du skall köra på. den ser naturligare ut, åtminstone i ett malawikar. personligen tycker jag att vanlig natursten eller sprängsten gör sig bäst i malawikar, i alla fall om man strävar efter en naturlig miljö.
    både blästersand och rådasand är bra, men man kan blanda olika typer av sand. i min ena burk har jag blandat 0.5mm sand med 1.5 - 2mm sand i bakdelen av akvariet och jag är mycket nöjd med resultatet.
    haj på rej!

    Kommentar

    • J.Milton
      • January 2010
      • 674

      #3
      Kör på EN stensort, med stenar som ligger lika varandra i färgerna. Blir väldigt "grötigt" intryck om man blandar stensorter hur som helst.
      Sen alla stenar i en hög , kanske lite revliknande. Finns ingen anledning att försöka bygga grottor , det löser dom själva sen.
      Gärna stor mängd sten.
      Inga rötter.
      Vill du/ni ha växter i karet så funkar bla Anubias väldigt bra.
      OBS , under sanden , frigolit eller liggunderlag, då dom gräver lite och stenarna åker ner på glaset tillslut.
      240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
      Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
      Blogg+Galleri

      Kommentar

      • mpe71
        • March 2010
        • 15

        #4
        Ursprungligen postat av MalawiMuppen
        en hanne på tre honor brukar fungera fin fint, det är det jag alltid har kört med och det har inte varit några problem.
        pumparna kan vara i vekaste laget, man brukar säga att pumpen skall dra 5-10 gånger burkens volym. om jag var i dina kläder skulle jag behålla en av 600 L pumparna och skaffa ett eheim 2080, då är vi uppe på 2300 l/t vilket är hyfsat schysst.
        vit faxe tycker jag du skall köra på. den ser naturligare ut, åtminstone i ett malawikar. personligen tycker jag att vanlig natursten eller sprängsten gör sig bäst i malawikar, i alla fall om man strävar efter en naturlig miljö.
        både blästersand och rådasand är bra, men man kan blanda olika typer av sand. i min ena burk har jag blandat 0.5mm sand med 1.5 - 2mm sand i bakdelen av akvariet och jag är mycket nöjd med resultatet.
        Jag kan tänka mig att vit faxe ser lite naturligare ut...varianten med gnejs har lite för tydlig uppdelning av två färgnyanser, åtminstone när man tittar på nya utanför karet. Sedan kanske det blir lite annorlunda när de kommer i vattnet och när det växt på lite alger på dem. Jag är väl mest rädd att vit faxe ska ge ett för ljust intryck, men de kanske mörkar till sig lite när det kommit på lite alger?

        Ett Eheim 2080 (jag kör själv med ett 2075 till mitt diskuskar och det funkar kanon!) hade varit jättebra, men det är inte riktigt de pengarna jag hade tänkt lägga just nu. Jag har kollat lite mer på btn-modulerna nu och det lutar åt att jag kör med en av de lite större (H tror jag den hette), delar den i två bitar och sätter dem i varsin ände av karet och låter de mötas upptill i mitten på karet. Då kan jag använda båda delarna som filtermoduler. Om jag då kör två powerheads på drygt 1000l/h så borde det väl fungera bra?

        Vad gäller fiskbeståndet har vi nog kommit fram till att skippa rödzebrorna och köra med maingano + golden, eller enbart saulosi...vi får se hur det blir!

        Kommentar

        • MalawiMuppen
          • March 2011
          • 23

          #5
          jo då, modulerna blir mörkare när det kommer alger på dom. om du strävar efter en mörk miljö är det bara att skaffa lite svagare lysrör.
          två powerheads med kapaciteten 1000 l/t låter hyfsat, kör på det du.
          enligt min ringa åsikt tycker jag du skall ha lite fler arter än bara 1 - 2, tyckte till och med att ditt första förslag med tre arter lät lite lite, men du gör ju som du vill såklart. men kom ihåg att om du har för få arter är det lätt att man tröttnar fort.
          haj på rej!

          Kommentar

          • Auratusen
            • March 2010
            • 874

            #6
            Ska ni köpa Maingano... Köp helst 10 eller fler. Agressiva som satan

            Kommentar

            • mpe71
              • March 2010
              • 15

              #7
              Ursprungligen postat av Auratusen
              Ska ni köpa Maingano... Köp helst 10 eller fler. Agressiva som satan
              Intressant. När det gäller denna art har jag verkligen fått helt olika råd. Allt från, som du sa, "aggressiva som satan" till "inga problem". Jag blev intresserad av denna art då jag från början var intresserad av Demasoni. Jag fick då rådet att denna art var både lugnare och mindre känslig.

              Kommentar

              • Auratusen
                • March 2010
                • 874

                #8
                Denasonis är som troffar. Kännsliga för foder och vatten och bör helst vara 20 st.

                Fast olika personer har olika erfarenheter.

                Kommentar

                • mpe71
                  • March 2010
                  • 15

                  #9
                  Ursprungligen postat av Auratusen
                  Denasonis är som troffar. Kännsliga för foder och vatten och bör helst vara 20 st.

                  Fast olika personer har olika erfarenheter.
                  Det var så jag också uppfattade det och fick då rådet att maingano passade bättre om man ville ha en fisk med den typen av färger.

                  Kommentar

                  • J.Milton
                    • January 2010
                    • 674

                    #10
                    Har lite maingano (6st) , visserligen djur i "övre tonåren" bara, men inte märkt att dom skulle vara speciellt aggresiva.
                    Kanske bara jag som haft tur.
                    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                    Blogg+Galleri

                    Kommentar

                    • Auratusen
                      • March 2010
                      • 874

                      #11
                      På 2 veckor slog min hane ihjäl 4-5 st.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...