Palettciklid frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zewy
    • January 2011
    • 100

    Palettciklid frågor

    Hej!

    Jo, det är så att jag har ett palettciklid par i mitt 112l akvarium tsm med några levandefödare, kuhliis och ancistrus. De la ägg för några dagar sedan (tror jag, märkte det för 3 dagar sen iaf). De hade lagt dem under en sten men nu har de flyttat dem till en mal-grotta av keramik:S Varför har de gjort såhär? När jag tittar på äggen hoppar de som tusan. Är de på väg och kläckas?

    En annan fråga är att jag har en ancistrus hane som inte riktigt har kommit överens med palettciklid hanen sedan paletterna flyttade in. De har alltid bråkat men idag såg jag en riktig fajt.
    De var utanför grottan där paletterna har flyttat äggen och de stod sidleds mot varann. Sen började paletthanen bita mot ancistrusen på hans fenor. Sen hoppade ancistrusen på paletten osv. Båda blev lite skadade men ancistrusen skadades mest. Jag tror att de bråkar pga. att paletterna tog hans revir, men jag brukar inte se ancistrusen hålla till vid deras nya grotta. Vad är problemet?

    Väldigt tacksam om svar
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Äggen har kläckts och det du ser är yngel eller larver som de ofta kallas med gulesäck. De kan inte fritt simma men om sisådär 8-12 dagar såsimmar de fritt och behöverr eventuellt lite extra finmalen mat. Fram till dess lever de av sin gulesäck. Föräldrarna flyttar ofta ynglen från kläckplats till annan plats mest för att slippa allt skräp som lämnats kvar från kläckningen och som förstör den lokala miljön där (jag tror åtminstone det).

    Ancistrusen vill säkert käka äggen/ynglen. De älskar kött och protein, men palettcikliden försvarade visst framgångsrikt. Det kan leda till dödsfall i sällsynta fall.
    Checking out...

    Kommentar

    • Zewy
      • January 2011
      • 100

      #3
      Tack för svar! Jag tittade efter yngel men de är nog ganska genomskinliga och inte så synliga just nu.

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        När du säger att äggen hoppar som tusan såär det just ynglen som sprattlar. De ser i viss mån ut som ägg på grund av gulesäcken.
        Checking out...

        Kommentar

        • Zewy
          • January 2011
          • 100

          #5
          Jag märkte det

          Kommentar

          Arbetssätt...