Avbitna fenor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pklasson
    • February 2011
    • 4

    Avbitna fenor

    Vem biter av fenorna på mina Hongi?

    Ja, det är en bra fråga för när jag har ljuset är på verkar allt vara frid och fröjd i akvariet. Men efter solnedgången händer det grejor...

    Det är bara Hongi som är drabbade och deras bakfenor blir mindre för var dag. Om jag bara kunde klura ut vem som är "boven". Jag vore tacksam för tips!

    Akvariet är ett 250liter med Hongi, Trewavasae och Mangano. Ca 16 individer, 30%/70% hannar/honor.
    Senast redigerad av pklasson; 04 March 2011, 11:53.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Av de arterna är det nog Maingano som är mest aggressiv, iallafall. Jag antar att det kommer att fixa till sig med revir osv efter ett tag, men 16 st malawi i ett 250 är rätt få. Öka på med kanske fem st, så sprider aggressionerna ut sig.
    Hur ser fenorna ut? Det kan inte vara så, att det är något annat lurt på gång?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • pklasson
      • February 2011
      • 4

      #3
      Det låter som en bra idé att skaffa fler. Jag har varit lite oroligt för att skaffa för många så jag har köpt några i taget för att se vad som händer. Trewavasae är väldig trevlig och fin att titta på så den köper jag gärna några fler av. Eller kanske 5 av en annan sort...

      Jag är nästan 100% på att det är någon (antagligen Mainganon då) som biter i fenorna. Det blir små halvmånar i fenorna ungefär i storleken av en mun. Nu är det 3 Maingano hannar och tre honor. Kanske skulle man byta två av hanarna mot honor för att minska aggressioner?

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Om du kan se skillnad på hannor och honor på maingano, så kan det vara bra. Men flera fiskar kan lösa problemen ändå.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Auratusen
          • March 2010
          • 874

          #5
          Jag tycker att du ska istället köpa flera honor av Maingano och ha kvar 3 hanar. För då lämnas honorna ifred, då hanarna är upptagna med att visa ve som är boss i karet.

          Kommentar

          • pklasson
            • February 2011
            • 4

            #6
            Auratusen: det är faktiskt inte Maingano honorna som är drabbade utan Hongi firrarna. Och både Hongi hannarna och honorna verkar få bett i sina fenor.

            Kommentar

            Arbetssätt...