Är Malawiciklider ljusskygga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquatan
    • March 2006
    • 107

    Är Malawiciklider ljusskygga?

    Har startat upp ett akvarium med malawi, det är på 200 liter.
    Mitt akvarium innehåller kalksand, stenrös av kalksten, och vit konstgjord bergvägg.
    2 lysrör. Varje lysrör är på 30 watt och 10 000 Kelvin, Är Sylvania Aquastar.
    Fiskarna trycker bara under stenarna å kommer inte fram ens när jag matar dom, verkar komma fram mer när jag har släkt akvariet.
    Är dom ljusskygga eller vad är problemet?
    Hoppas ni har några ideer.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Nej malawi är inte ljusskygga men i ditt fall är de nya i akvariet samtidigt som ditt akvarie verkar väldigt ljust inrett och då är risken stor att de känner sig otrygga och gömmer sig.
    Dessutom är de ofta betydligt skyggare om det är få fiskar i akvariet - är det många så håller de sig framme
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Jerka_R
      • October 2005
      • 43

      #3
      Ge akvariet och fiskarna lite tid så kommer dom fram. Jag har 250w metallhalogen över mina Malawisar och dom bryr sig inte annat än att dom blir lite rädda när det släcks.

      Kommentar

      • tulle89
        • March 2006
        • 1183

        #4
        Hur många har du i karet? Som Kjell säger trivs de bättre desto fler dem är. Inte sagt att man ska överfylla karet nu men märkte tydlig skillnad när jag fyllde på med fler
        Med Vänliga Hälsningar Tulle

        Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          är det Mbunas du har kan du ha upp mot 20 fiskar i det karet. då kommer det hända grejjer ska du se

          Kommentar

          • Aquatan
            • March 2006
            • 107

            #6
            Tack för tipset. Jag har nog för få malawi, har bara 8 st. Får köpa lite fler

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              ja det tycker jag

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av Aquatan
                Tack för tipset. Jag har nog för få malawi, har bara 8 st. Får köpa lite fler
                Ja, för att de skall bli mindre ljusskygga behöver du fler, men om jag förstått det rätt så är ditt akvarium nystartat och då måste man ta det försiktigt den första 4-5 veckorna annars blir det nitrit och akvariet går åt skogen.

                Skyggheten skadar ju inte fiskarna - det gör däremot nitrit.

                Så dra istället ner på matningen och mata bara ytterst lite varannan till var tredje dag. detta är bra för att det miskar risken för nitrit men det gör också att fiskarna håller sig mer framme.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...