Palettciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fischy
    • February 2011
    • 137

    Palettciklider

    Tänkte köpa några Palettciklider och börja odla i ett 95 L.
    Vet nån vad man kan ha för andra fiskar i akvariet när man vill odla paletter?
    tänkte kanske på några sydamerikanska dvärgciklider eller guppys.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    JAg skulle personligen bara satsa på paletterna, kanske en grupp Corydoras som "störfiskar" så paletterna kommer igång samt sköter sin ev. avkomma. Corysarna är stabila och tåliga att ha ihop med paletter, guppy däremot skulle få lida pin och någon mer sorts ciklid funkar tyvärr inte då karet är för litet.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • GabbeC.
      • February 2011
      • 1

      #3
      det fnkar särket bra? om du bara har typ 5 nijåntetror. det funkar bra för mej jalefal. ja du har rätt att ha några andra fiskar där också. en gång hade jag inga fiskar och då blev dom jätte skygga.

      Kommentar

      • Fischy
        • February 2011
        • 137

        #4
        Hur många paletter tycker ni jag ska ha i så att det blir bra? för jag tänkte på att det inte blir för tomt i akvariet.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ett par bara, det funkar inte med fler...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • robidobban
            • March 2009
            • 652

            #6
            Fischy ska du bli grossist snart eller?
            odla paletter, oscars och guppys

            Kommentar

            • Fischy
              • February 2011
              • 137

              #7
              HAHA nej egentligen inte men jag testar bara lite olika fiskarter. paletter är nästa som står på tur

              Kommentar

              • robidobban
                • March 2009
                • 652

                #8
                okej

                Kommentar

                • Fischy
                  • February 2011
                  • 137

                  #9
                  jag odlar räkor också

                  Kommentar

                  • robidobban
                    • March 2009
                    • 652

                    #10
                    haha okej :P

                    Kommentar

                    • Fischy
                      • February 2011
                      • 137

                      #11
                      kan man inte ha segelfensmolly eller nåt med paletter när man odlar???

                      Kommentar

                      • robidobban
                        • March 2009
                        • 652

                        #12
                        vet inte jag har aldrig haft paletter.

                        Kommentar

                        • Simon--B
                          • May 2008
                          • 720

                          #13
                          Ursprungligen postat av Fischy
                          kan man inte ha segelfensmolly eller nåt med paletter när man odlar???
                          Jag har själv haft palettciklider en gång i tiden, min uppfattning av dessa fiskar är att dem är väldigt aggressiva när dem har yngel. Det är möjligt att det skulle fungera att ha några fiskar tillsammans med paletterna i akvariet men jag själv hade ett par i ett 222 liters akvarium och paletterna spöade skiten ur alla andra fiskar i det akvariet.

                          Så har man som mål att odla dessa fiskar så skulle jag nog hoppa över att ha andra fiskar i akvariet, men detta är endast min uppfattning, kanske var mina paletter ett extemfall, vem vet?

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Vet inte om jag skulle rekommendera Corydoras till lekande paletter. De simmar runt för mycket på botten, där paletterna också håller till, och snubblar titt som tätt in i paletternas revir när de har yngel, och pansarmalarnas fenor kan då se ganska slitna ut efter ett tag.

                            Nå´n fisk som håller till närmare ytan är nog att föredra. Jag har haft platy ihop med paletter, och hade då ganska mycket växter på ytan, så en platyyngel klarade sig t.o.m. Nå´n limia kanske? Segelfensmolly blir nog lite för stora för 95 liter.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Ursprungligen postat av Micke_A
                              Vet inte om jag skulle rekommendera Corydoras till lekande paletter. De simmar runt för mycket på botten, där paletterna också håller till, och snubblar titt som tätt in i paletternas revir när de har yngel, och pansarmalarnas fenor kan då se ganska slitna ut efter ett tag.
                              De funkar faktiskt bättre än man tror. De är jäkligt tåliga mot paletternas ev. aggressivitet så paletterna bryr sig inte så mycket om dem efter en tid. Sedan passar paletterna sina yngel duktigt när de är som minst då risken för att de blir uppätna är som störst, och ynglen blir ganska fort för stora för att corysarna ska kunna se dem som mat.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...