Malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fishfish
    • November 2009
    • 75

    Malawi?

    Jag har haft sällskapsfiskar i drygt ett år nu men vill ha mer färg. Funderar på Malawiciklider...

    Jag har ett 300 liters Cayman med en Bluwave 09. Ph 8.1 och mjukt vatten. Tror ni det ger tillräcklig kvalité?

    Om det kan funka med akvariet + vatten vill jag ha fiskar med mycket färg och mönster/kontraster.

    Ha tittat och tittat i artbeskrivningarna så det snurrar i huvudet Gillar Nakantenga zebran...

    Är den lämplig och vilken annan ihop? Vill gärna ha två olika.....
    300 liters Cayman Scenic körsbär: coboltblå dvärgguramis, mosaikguramis, pakistan botior, leopard danios, siamesiska algätare, ancistrus.
    60 liters guppys och ancistrus.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    tycker det låter som ett utmärkt val att gå till malawi! när man väl skaffat är man fast

    du kan ha flera olika arter i ditt kar.
    och upp mot 30 st fiskar i karet dessutom. Mbunas då. kanske 15 happlisar. ( beror så klart på vilka du väljer )

    vattenkvaliteten går alltid ändra på. rekomenderar ciklidgrus eller liknande som substrat. det är kalkrikt o hjälper mycket till att få en bra vattenkvalitet för malawi.

    du kan ha tex greshaki, esterae, demasoni, socolofi, hongi,perlmutt,trewawase eller så. bara titta runt i artbeskrivningarna.

    slänger in en bild på mitt malawi.
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Zewy
      • January 2011
      • 100

      #3
      Riktigt snyggt !

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        tack

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          pH:t är helt ok. I med kalksten och bra fart på vattnet, så kommer det att gå finfint med malawis. Välkommen till Malawiträsket!
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • MalawiMuppen
            • March 2011
            • 23

            #6
            ciklidgrus är väl vitt..? och ljus eller vit inredning är inte att rekomendera eftersom fisken riskerar att känna sig otrygg och det ger inte en naturlig miljö. men nu är ju din burk relativt stor så fisken kommer förmodligen känna sig trygg ändå, men tycker inte att det är värt att chansa. vattenvärdena kan du fixa på annat sätt...
            en naturlig och garanterat trygg miljö fixar du med vanlig gråsten och sand med ungefär samma färg.
            bland mbuna arterna är det bara att välja, alla mbunas går bra i en 300 burk (finns vissa undantag.) aulonocaror går också bra. mitt råd är att välja ca 4 arter och skaffa lite fler av varje art istället, det ser oftast bättre ut plus att fisken trivs mer med det.
            om jag var i dina kläder skulle jag valt tre mbunas, förslagsvis nån av de hannesc nämnde, och en aulonocara då dom är lättskötta och vackra. lycka till
            haj på rej!

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              Ursprungligen postat av MalawiMuppen
              ciklidgrus är väl vitt..? och ljus eller vit inredning är inte att rekomendera eftersom fisken riskerar att känna sig otrygg och det ger inte en naturlig miljö. men nu är ju din burk relativt stor så fisken kommer förmodligen känna sig trygg ändå, men tycker inte att det är värt att chansa. vattenvärdena kan du fixa på annat sätt...
              en naturlig och garanterat trygg miljö fixar du med vanlig gråsten och sand med ungefär samma färg.
              bland mbuna arterna är det bara att välja, alla mbunas går bra i en 300 burk (finns vissa undantag.) aulonocaror går också bra. mitt råd är att välja ca 4 arter och skaffa lite fler av varje art istället, det ser oftast bättre ut plus att fisken trivs mer med det.
              om jag var i dina kläder skulle jag valt tre mbunas, förslagsvis nån av de hannesc nämnde, och en aulonocara då dom är lättskötta och vackra. lycka till
              vitt grus går alldeles utmärkt att ha till malawi. har haft det under alla de 10 år jag har haft malawi och det har inte stressat fisken alls. om du tittar på bottnen i malawisjön är den faktiskt ganska ljus. ( inte vit kanske men lätt sandfärgad, som blästersand tex)

              Kommentar

              • MalawiMuppen
                • March 2011
                • 23

                #8
                Ursprungligen postat av hannesc
                vitt grus går alldeles utmärkt att ha till malawi. har haft det under alla de 10 år jag har haft malawi och det har inte stressat fisken alls. om du tittar på bottnen i malawisjön är den faktiskt ganska ljus. ( inte vit kanske men lätt sandfärgad, som blästersand tex)
                det är därför blästersand är att föredra.
                visst... vit inredning kan ju se fräscht ut (kolla bara på ditt kar), men det stimulerar inte en naturlig miljö till fisken. det kan också vara smart att välja lite mer sandfärgad sand av rent praktiska skäl, om man inte har värsting pumpen, skiten syns ju mycket tydligare på vit sand.
                haj på rej!

                Kommentar

                Arbetssätt...