Kalkhaltig korallsand och ph mätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    Kalkhaltig korallsand och ph mätare

    Jag ska snart starta upp ett malawikar och tvekar på vilken sand jag ska ha. Hittade vit korallsand 0,5-1 mm som är så kalkhaltig att karet blir grumligt de första dagarna. Det står att det är ren kalciumkarbonat?!
    Lr rådasand 0.33 mm.
    Vad tycker ni?
    Vad är bäst för firrarna och vilket är snyggast?

    Om man kör kalkhaltig sand och/eller kalkstenar, behöver man ens ha en ph mätare?
    Är det lika bra att köpa en digital isf?
    Ha dé bäst... Tina
  • MalawiMuppen
    • March 2011
    • 23

    #2
    tycker du inte skall använda korallsanden eftersom den är vit. desto vitare/ljusare burken är inredd, desto otryggare kommer fiskarna att känna sig, vilket innebär att dom kommer ligga och trycka under stenarna och knappt visa sig, plus att skiten syns mycket tydligare på vit sand. en sand som fungerar bra är blästersand som finns att köpa på jula och om jag inte är ute och cyklar behöver du inte rengöra den, (men det kan vara bra att göra ändå.) om du skall använda kalksten är vi där igen... det finns risk att burken blir för ljus och fisken känner sig otrygg, dock är kalksten ett bra sätt att få upp pHt. till de malawikar jag har inrett har jag använt vanlig natursten, sån du hittar bakom knuten typ, eftersom det ser mycket naturligare ut än den du köper i affären. pHt kan du höja med tex bikarbonat istället.

    hare gott!
    haj på rej!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av Katharina
      Är det lika bra att köpa en digital isf?
      pH-mätare är alltid bra att ha för att ha koll på pH.
      Vätskor är dock alltid bättre än åtminstone de billiga digitala mätarna. Så används vätskor eller en bra digital mätare (finns ingen bra under tusenlappen). På en bra digital så skall det gå att rengöra elektroden och även att byta ut den och den måste kalibreras på minst 2 punkter.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #4
        Tack för svaren..

        Jag kör på Rådasand 0.33. Jag struntar i den digitala mätaren då... Har ju bara ett stort och ett litet kar, ingen större förbrukning alltså..
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        Arbetssätt...