Omstart med eventuellt Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    Omstart med eventuellt Malawi

    Hej

    Det är länge länge sen jag var här.
    Mitt 275 liters med sydamerikanska ciklider är nu tomt.Mina vackra Scalarer dog förmodligen av ålderdom då dom var nästan 10 år gamla.
    Nu är det tomt på fiskar och växterna är nästan bortstädade.
    Jag är nu lite sugen på att prova med Malawisar. Jag har 0 erfarenhet av dessa. Behöver jag göra något speciellt med vattnet för att höja phvärdet eller räcker det med vanligt Stockholms vatten?
    Jag har idag ett antal rötter som är lika gamla som Scalarena blev.Frågan är hur mycket dom sänker ph värdet efter så lång tid. Behöver jag buffra vattnet med bikarbonat ?
    Hur är det med växter i ett Malawi akvarium.Det som jag har kvar är jätte valisineria och någon annan tjockbladig växt.
    Blir dom uppätna och/eller uppgrävda ?
    Vad ska jag välja för arter att börja med ? Är frigolit under sanden ett måste jag har aldrig sett det i någon akvarieaffär utan bara läst om det lite här och där
    Många frågor blev det -
    Fredrik
  • Auratusen
    • March 2010
    • 874

    #2
    Jag vet inte vad ni har för Ph i Stockholm, men jag använder varken kalksten, salt eller bikarbonat vid mina vattenbyten. Och de leker och frodas bra

    Vad det gäller rötter, så är det nog inte passande i ett malawikar.

    Vallisineria och andra tjockbladiga växter som t.ex Anubias funkar bra.

    Arter du kan börja med är de flesta från Mbuna-gruppen.
    Denna artikel som jag skrivit kan nig hjälpa


    Men bra arter att börja med är t.ex Auratus, Golden, Rödzebra, Socolofi, Acei, Crabo. Det mesta från släktena Melanochromis, Metriaclima och Pseudotropheus. Aulonocaror är också bra nybörjar-alternativ. Men dom passar inte så himmla bra ihop med Mbunas, då Aulonocara (speciellt honorna) är rätt så veka. Men de kan nog gå ihop med de snällaste Mbunas som Golden, Acei, Rostciklid, Rödzebra.

    Frigolit är inget måste. Men det är bäst att ha. För det är inte roligt om du får läcka på ett akvarium. För Malawi och tanganyika gräver mycket (eller ciklider överhuvudtaget). Då om cikliderna har grävt ner till bottenglaset och en sten välter så kan stenen spräcka bottenglaset.

    Men jag rekomenderar istället liggunderlag än frigolit. För när man använder frigolit kan man istället få en massa små frigolitkulor som far runt i karet. Inte det roligaste det helelr.
    Senast redigerad av Auratusen; 15 February 2011, 15:25.

    Kommentar

    • Annelund
      • November 2010
      • 138

      #3
      Ursprungligen postat av Auratusen
      Jag vet inte vad ni har för Ph i Stockholm, men jag använder varken kalksten, salt eller bikarbonat vid mina vattenbyten. Och de leker och frodas bra

      Vad det gäller rötter, så är det nog inte passande i ett malawikar.

      Vallisineria och andra tjockbladiga växter som t.ex Anubias funkar bra.

      Arter du kan börja med är de flesta från Mbuna-gruppen.
      Denna artikel som jag skrivit kan nig hjälpa


      Men bra arter att börja med är t.ex Auratus, Golden, Rödzebra, Socolofi, Acei, Crabo. Det mesta från släktena Melanochromis, Metriaclima och Pseudotropheus. Aulonocaror är också bra nybörjar-alternativ. Men dom passar inte så himmla bra ihop med Mbunas, då Aulonocara (speciellt honorna) är rätt så veka. Men de kan nog gå ihop med de snällaste Mbunas som Golden, Acei, Rostciklid, Rödzebra.

      Frigolit är inget måste. Men det är bäst att ha. För det är inte roligt om du får läcka på ett akvarium. För Malawi och tanganyika gräver mycket (eller ciklider överhuvudtaget). Då om cikliderna har grävt ner till bottenglaset och en sten välter så kan stenen spräcka bottenglaset.

      Men jag rekomenderar istället liggunderlag än frigolit. För när man använder frigolit kan man istället få en massa små frigolitkulor som far runt i karet. Inte det roligaste det helelr.
      Varför är inte rötter passande i ett Malawikar??

      Kommentar

      • Auratusen
        • March 2010
        • 874

        #4
        Efter som det säkner pH-värdet och gör vattnet mjukt. Malawi vill ha medel-hårt

        Kommentar

        • Alexia
          • January 2011
          • 509

          #5
          Fast sänker verkligen (alla) rötter pH eg?

          Jag ser noll skillnad på pH i mina kar med vs utan rötte; har rätt hårt vatten (7 dGH resp 10 dKH) och en pH på 7,6. Med som utan rötter. Det är dock något högre än pHt ur kranen som ligger på 7 (dvs pH i karen blir högre än i kranen), hårdheten - både total och karbonathårdhet - är identisk i karen och i kranvattnet.

          Har dock inga malawi, och kanske påverkar rötter mer vid det ännu högre pH som malawi vill ha? Men blev lite nyfiken. Jag hade ju tänkt att pH just SKULLE sjunka ngt (jag skulle vilja ligga på 7 idealiskt) av rötterna - men icke sa nicke. Det verkar dock inte göra något då även neonerna stortrivs i mitt pH, men..

          Kommentar

          • Annelund
            • November 2010
            • 138

            #6
            Ursprungligen postat av Auratusen
            Efter som det säkner pH-värdet och gör vattnet mjukt. Malawi vill ha medel-hårt
            Jag har ett kar med bara rötter och så har jag kompletterat med kalkstenar för att höja ph-värdet

            Kommentar

            • Auratusen
              • March 2010
              • 874

              #7
              Mangrove sänker ju pH-värdet. Men Ek gör det inte. Fast Mangrove är ju den vanligaste roten man köper i affär

              Kommentar

              • Alexia
                • January 2011
                • 509

                #8
                Mangrove jag har (eller - det är sålt i butiken som mangrove iaf), och de verkar då inte hjälpa till att sänka pH för mig =/

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Auratusen
                  Mangrove sänker ju pH-värdet. Men Ek gör det inte. Fast Mangrove är ju den vanligaste roten man köper i affär
                  Jag har sett mangrove en gång och det var i Tyskland så mangrove är definitivt inte vanligt.
                  Däremot finns det en jäkla massa andra träslag som säljs som mangrove.

                  Någon enstaka rot påverkar pH minimalt. Om du behöver tillsätta något i ditt vatten beror på vilka pH och KH-värdden som ditt kranvatten har
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • fredrikakesson
                    • November 2003
                    • 1363

                    #10
                    Hej igen
                    Om jag kollar på Stockholm vattens hemsida så står det att totalhårdheten är 3,9DH och att ph värdet ska vara 8.5 i medel.
                    PH värdet verkar ok men hur är det med hårdheten.Kommer inte ph värdet att åka jojo om man inte gör något åt det?
                    Fredrik

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av fredrikakesson
                      Hej igen
                      Om jag kollar på Stockholm vattens hemsida så står det att totalhårdheten är 3,9DH och att ph värdet ska vara 8.5 i medel.
                      PH värdet verkar ok men hur är det med hårdheten.Kommer inte ph värdet att åka jojo om man inte gör något åt det?
                      Fredrik
                      Det intressanta är KH - dock så är den antagligen (ej säkert) också väldigt låg om GH är 3,9.
                      Så du bör buffra vattnet med kalk eller bikarbonat
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • fredrikakesson
                        • November 2003
                        • 1363

                        #12
                        Efter lite mer googlande och läsande tror jag mig ha kommit fram till att KH är 2.1
                        Alkaliniteten ska enligt samma PDF från Stockholm vatten vara 46mg/l HC03
                        Enligt formeln jag hittade i en tråd är så blir det 46/21.5 => KH=2,1
                        Hur mycket bikarbonar ska man ha i för att få ett ok KH?
                        Fredrik

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av fredrikakesson
                          Efter lite mer googlande och läsande tror jag mig ha kommit fram till att KH är 2.1
                          Alkaliniteten ska enligt samma PDF från Stockholm vatten vara 46mg/l HC03
                          Enligt formeln jag hittade i en tråd är så blir det 46/21.5 => KH=2,1
                          Hur mycket bikarbonar ska man ha i för att få ett ok KH?
                          Fredrik
                          Tro inte på forumet - läs i zoopets artiklar istället.
                          46:17,86=2,6 - fast skillnaden blev inte så stor - men rätt skall vara rätt
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • fredrikakesson
                            • November 2003
                            • 1363

                            #14
                            Helt rätt man ska inte tro på allt man läser -
                            Resultatet blev ju trots allt det samma. KH är för lågt. Hur mycket bikarbonat ska man blanda i för att få upp KH värdet ?
                            Ska det ligga över 3 för att få stabilt PH ?
                            Räcker det med att stoppa i lite kalksten så man slipper blaska med bikarbonat.
                            Lat som man är så gäller det att minimera underhållet -
                            Fredrik

                            Kommentar

                            • Jens A.
                              • March 2007
                              • 5026

                              #15
                              Vi har liknande vattenvärden här, och för vår del har det fungerat utmärkt med att bara ha kalkstensrösen i karet. Bra för vattnet och bra för fisken (många malawis älskar stenrösen). Vallisneria och Anubias funkar fint. Ha bara bra fart på vattnet och sköt vattenbytena, så trivs malawis som..eh...fisken i vattnet.

                              Välkommen till Malawiträsket!
                              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                              Kommentar

                              Arbetssätt...