Vad är det för ciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dysnomia
    • April 2004
    • 1692

    Vad är det för ciklid?

    Efter akvarietorka ett par år har jag fått lust att ta över ett gäng malawis som en kund som tröttnat kom och lämnade av. Men jag vill gärna veta vad det är för några.. Har gjort sökningar och frågat massor av folk, men ingen tycks veta.
    Ni har ju stenkoll här inne, så ett dåligt foto till trots kanske ni kan hjälpa mig?

    Rent spontant gick mina tankar direkt till rödzebror, men jag tycker de fläckiga är extremt fläckiga? Tycker inte att de fläckiga stämmer med korallzebror heller.. Finns inga blåa eller rosa individer alls.
    Gänget består av ett tjugotal individer, 50/50. De röda är rödare i verkligheten än på fotot (bara mobilkameran med på jobb dessvärre..), men ändå väldigt bleka om man jämför med riktigt fina rödzebror. Detta kan jag dock tänka mig skulle kunna vara ett resultat av mat och miljö. Kunden som lämnade in dem visste inte vad det var och har förmodligen matat därefter. I dagsläget går stackarna dessutom i ett kar som inte alls är byggt för malawis, vilket i sin tur säkert gör dem bleka..

    Vad tror ni? Vad är det för några?

    Skånetös i Dalarna
    MIN ZOON!
  • Auratusen
    • March 2010
    • 874

    #2
    Labeotropheus trewavasae är dom fläckiga. Agressiva satar. Bör hållas i 300 l minst.

    Men dom bleka ser mer ut som jäkligt dåligt färgade rödzebror
    Senast redigerad av Auratusen; 10 February 2011, 14:41.

    Kommentar

    • Dysnomia
      • April 2004
      • 1692

      #3
      Men har inte Labeotropheus trewavasae alltid lite rött i sig (åtminstone på fenorna om de i övrigt är "dassiga")?
      Dessa har inget rött alls i sig, men däremot lite gult i fenorna (bortsett från äggfläckar då...). Fö har de inte värst mycket äggfläckar någon av dem.
      Vad gäller de "röda" firrarna så tror jag som du, att det är bleka rödzebror.
      Skånetös i Dalarna
      MIN ZOON!

      Kommentar

      • Auratusen
        • March 2010
        • 874

        #4
        Det finns ju olika varianter av trewawasae. Om dom har den här typiska "nosen", så är det trewawasae. Men bilden är lite suddig så det är svårt att se.

        Kommentar

        • Dysnomia
          • April 2004
          • 1692

          #5
          Har hunnit hem från jobb, så jag får kolla i morgon. Kanon med ett kännetecken, tyvärr känns jag inte vid att de här individerna har någon speciell mun. Men så har jag inte studerat den saken så noga..
          Ska spana in fiskmunnar i morgon! :-D
          Skånetös i Dalarna
          MIN ZOON!

          Kommentar

          • Dysnomia
            • April 2004
            • 1692

            #6
            Dra på trissor, de hade sån där nos! :-)
            Då är det mao Labeotropheus trewavasae? Jättetack för hjälpen!

            Det innebär i sin tur att jag inte vill ha dem. Tar hand om rödzebrorna (även om de verkar fungera ihop av någon anledning) och hoppas att någon annan vill ha ett gäng elakingar! Konstaterade nu när jag spanade ordentligt att minst en (troligen två) av rödzebrorna är en rosa hane (som inte är så jätterosa i nuläget). Då är det 10-11 honor och 1-2 hanar.

            Hur ser man könsskillnad på trewavasae?
            Skånetös i Dalarna
            MIN ZOON!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Dysnomia
              Då är det mao Labeotropheus trewavasae? Jättetack för hjälpen!

              Det innebär i sin tur att jag inte vill ha dem.

              Hur ser man könsskillnad på trewavasae?
              Varför vill du inte ha dom om det är L trewavasae - den arten är i alla fall en av mina malawifavoriter.

              Hur man ser könsskillnad på dom beror på vilken trewavasae-variant det är, men är de orange med bruna fläckar (OB) så är det nästan alltid honor. Finns dock även OB-hanar, men de är extremt sällsynta och är något ljusare i färgen.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Auratusen
                • March 2010
                • 874

                #8
                Trewawasar har tendens att vara agressiva. Men det beror ju på storlek på kar, individerna, matning, miljö, vatten mm.

                Kommentar

                • Dysnomia
                  • April 2004
                  • 1692

                  #9
                  För tillfället är de nerstoppade i ett jättelitet kar, med sjösten och inga gömställen. Vet dock inte hur de levt innan (mer än att de simmade runt i 375 liter). Kommer inte att ha ett gigantiskt akvarium (blir ett 200-liters) och känner därför att det är dumt att ta hem trewavasae:erna. Om någon kan övertyga mig att det ändå blir bra för dem att fortsätta leva ihop allihopa i mitt 200 liters (som kommer att vara inrett för malawis bästa) så är jag inte omöjlig.
                  Tänker mer att de kanske får det bättre hos någon annan, i ett större kar.

                  Samtliga trewavasae är blekt orange OB (vilket troligen beror på miljö och foder...) och det enda som skiljer dem åt är att de är mer eller mindre fläckiga. Utgår från att det är honor hela bunten då! :-)

                  Återigen tack, ni är till stor hjälp!
                  Skånetös i Dalarna
                  MIN ZOON!

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Auratusen
                    Trewawasar har tendens att vara agressiva. Men det beror ju på storlek på kar, individerna, matning, miljö, vatten mm.
                    Nja - jag tycker definitivt inte att dom är mer aggressiva än de flesta andra mbuna och jag har ändå dom rätt mycket och odlat en hel del.

                    Däremot är de känsliga för nitrit och vill ha lite syrerikare vatten än de flesta andra mbunas.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Dysnomia
                      • April 2004
                      • 1692

                      #11
                      Syrerikt kan fixas, men tycker fortfarande att 200 liter känns lite lite för dem.. Blir nyfiken när du skriver att de är en av dina favoriter. Är de intressanta i beteende eller varför hamnar de så högt på din lista, Kjell?
                      Skånetös i Dalarna
                      MIN ZOON!

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av Dysnomia
                        Syrerikt kan fixas, men tycker fortfarande att 200 liter känns lite lite för dem.. Blir nyfiken när du skriver att de är en av dina favoriter. Är de intressanta i beteende eller varför hamnar de så högt på din lista, Kjell?
                        Nja de flesta mbuna har någorlunda lika beteende - att jag gillar dom speciellt har nog mest med kroppsformen att göra.
                        Visst 200 liter är i underkant, men det är det också för rödzebrorna - de har ungefär samma krav på akvariestorlek
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Dysnomia
                          • April 2004
                          • 1692

                          #13
                          Jo, just därför tänkte jag att rödzebrorna fick räcka.. De är ju ändå 12 individer, en ganska lagom liten klick. Det dubbla som vill ha större akvarium, då blev det genast trängre.
                          Har inte heller möjlighet till större kar (det var därför jag sålde de stora och nu haft akvarietorka). Risken är därför att de kommer bli tvungna att flytta med tiden.. De är i nuläget mellan 5 och 7 cm, allihop.

                          Efter att ha studerat dem ett par dagar så visar det sig att trewavasae är bra mycket nyfiknare och "igång" i karet. När man kommer fram till det så flyr rödzebrorna och försöker gömma sig, medan trewavasae nyfiket (och hungrigt) håller till framme vid rutan.
                          Skånetös i Dalarna
                          MIN ZOON!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...