Rödzebra - yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • saverok
    • February 2011
    • 19

    Rödzebra - yngel

    Jag har 3 honor och 1 hane. En av honorna har nu spottat och jag undrar hur länge ynglen kan vara i samma kar innan framför allt hanen börjar bli ilsk och ta livet av dem?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    överlever de den första tiden kommer de överleva länge. det är i början de har de svårt. har haft massa yngel som klarat sig i karet. de gömmer sig bland stenar så att de större inta kan komma åt dom. när de växt till sig blir de oinressanta som mat. så låt du de bara vara

    Kommentar

    • saverok
      • February 2011
      • 19

      #3
      Tack för snabbt svar.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        inga problem,

        välkommen hit förresten

        Kommentar

        • saverok
          • February 2011
          • 19

          #5
          Tackar tackar

          Kommentar

          • saverok
            • February 2011
            • 19

            #6
            Ynglen växer otroligt fort. Jag undrar dock när honorna börjar få lite skarpare gulröd färg? De är väldigt bleka än så länge medans hanarna är svarta med blåskimrande ryggfenor.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              svarta hanar? hmm har du mer fiskar än rödzebror i det karet?

              Kommentar

              • saverok
                • February 2011
                • 19

                #8
                Nej jag har inte det. Den fullvuxna hanen som jag har var väldigt mörk innan han färgade ut ordentligt. Ingen av rödzebrorna var könsmogna när jag köpte dem. Nu går 2 av de 3 honorna och tuggar igen sedan 2 veckor tillbaka. De mörka ynglen är ju inte kolsvarta men klart mörka med blåskimrande ryggfenor och ögon. Tog för givet att dessa var hanar iom att den vuxna hanen var så mörk tidigare.

                Kommentar

                • tulle89
                  • March 2006
                  • 1183

                  #9
                  Är det rödzebra vi pratar om så är de mörka hanar.

                  Men hur mörka är de egentligen? Min han-yngel på rödzebra är mer lila är svarta. ¨

                  Samma sak med de vuxna hanarna. De är lila / blå och inte direkt svarta.

                  Har du några bilder på dem för i mina öron låter det inte som rödzebror du har..
                  Med Vänliga Hälsningar Tulle

                  Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    finns ju rosa hannar med. jag hade en blå o en rosa ett tag.

                    Kommentar

                    • saverok
                      • February 2011
                      • 19

                      #11
                      De är köpta av Kent på Nols Ciklidhobby så det skulle förvåna mig om jag fått fel
                      Jag kan försöka ordna en bild när jag hinner. Men om ni kan, svara gärna också på min ursprungliga fråga

                      Kommentar

                      • tulle89
                        • March 2006
                        • 1183

                        #12
                        Jodå rosa hanar finns det med Men dessa ser man inte att dem är hanar förrän de kommer upp i storlek.

                        Kommer de från Kent så är det ganska säkert att det är rödzebra då

                        Överlever de bara yngeltiden och inte blir mat så är det ingen fara på taket förrän han-ynglen har kommit upp i sådan storlek att de blir ett hot mot din dominanta hane. Samma sak med honorna, först när de blir könsmogna som de blir intressanta för honom.
                        Med Vänliga Hälsningar Tulle

                        Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                        Kommentar

                        • saverok
                          • February 2011
                          • 19

                          #13
                          Nere i högra hörnet finns ett mörkt yngel.


                          En bild på det bleka ynglet som jag tycker borde vara mer gulrött.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...