Malawi 'golden' 110 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrPNIL
    • January 2011
    • 14

    Malawi 'golden' 110 liter?

    Hallå!

    Jag har tänkt på att starta ett litet malawi akvarium brevid mitt huvudprojekt; tanganyikaciklider. Eftersom jag inte har mycket plats kvar så hade jag tänkt mig ett så litet akvarium som möjligt. Jag hade tänkt att ha enbart golden i akvariet, men vad är egentligen det absoluta minimum akvariet för golden? Jag har letat på massor av hemsidor, böcker och frågat i akvariebutiken. Men överallt får jag olika svar. Vissa påstår att golden inte ska ha ett akvarium under 200 liter, och andra anser att ett 100 liters akvarium skulle räcka. Skulle vilja se vad ni på forumet tycker och väga ihop mina olika svar jag har fått!

    MVH Anton
  • MrPNIL
    • January 2011
    • 14

    #2
    Glömde tillägga att jag enbart hade tänkt att ha golden!

    Kommentar

    • Auratusen
      • March 2010
      • 874

      #3
      Tycker du ska köra på minst 200 l

      Kommentar

      • MrPNIL
        • January 2011
        • 14

        #4
        Ok, tack för ditt svar!

        Kommentar

        • pontulf
          • November 2007
          • 480

          #5
          har mina i 130 liter leker, färgar och beter sig helt normalt!

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Skulle nog vilja säga att golden kan gå i ett 110 liters.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • tulle89
              • March 2006
              • 1183

              #7
              Jag skulle säga att malawi inte bör gå i akvarium under 200 liter, men att ett 100 liters kan räcka. Sen är det upp till dig att avgöra själv

              Sen har det lite med måtten på karet också såklart. Desto större bottenyta desto bättre. Men golden anser jag va några av de lugnare mbunas och hade jag "bara" haft möjligheten till ett 100 liters hade jag nog testat ändå. Fungerar det sedan inte så får man ta det då.
              Med Vänliga Hälsningar Tulle

              Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

              Kommentar

              • MrPNIL
                • January 2011
                • 14

                #8
                Ok, tack för svaren.
                jag har frågat på massor av ställen och de flesta säger att 110 liter är absolut gränsfall. Så jag tror att jag väntar lite med malawi istället, vill ju att fiskarna ska ha det så bra som möjligt

                MVH Anton

                Kommentar

                • Auratusen
                  • March 2010
                  • 874

                  #9
                  Jag testade med golden i 100 l. Då var det akut, då deras kar läckte. De blev helt sönderstressade i det lilla karet

                  Kommentar

                  • MrPNIL
                    • January 2011
                    • 14

                    #10
                    Ja, men det kanske berodde på att de var vana vid ett större akvarium

                    Kommentar

                    • malawifisken
                      • August 2008
                      • 969

                      #11
                      jag har sett några som hade typ 5-6st golden i ett ca:90L kar. Tyckte inte det såg så jätte farligt ut faktiskt. Men det beror ju helt på hur du inreder karet och hur många fiskar du har. Jag skulle inte ha mer än 1 hane och 6-7 honor
                      Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                      Kommentar

                      • Auratusen
                        • March 2010
                        • 874

                        #12
                        Men det är ändå bäst att ha ett kar runt 200 l ifall de skulle flippa ut i 100 l karet. Det finns ju inte mycket med yta att fly undan på.

                        Kommentar

                        • MalawiMuppen
                          • March 2011
                          • 23

                          #13
                          generellt skall malawi inte gå i en burk under 200 liter, sen beror det ju på vilka arter man har... jag har själv testat golden i 110 liter vilket inte var nån succé. visst,, fiskarna överlever men de trivs inte. körde med en grupp på sju golden varav samtliga mådde pyton av den lilla burken. resultatet blev att de ligger och trycker för att dom inte har nån stans att fly undan om det skulle behövas, dom känner sig helt enkelt otrygga.
                          haj på rej!

                          Kommentar

                          • Auratusen
                            • March 2010
                            • 874

                            #14
                            Malawis är ju en väldigt aktiv grupp med fiskar och ett 100 l akvarium ger inte det simmutrymme som dom behöver. Det är däför jag är emot att ha malawis i kar under 200 l. De får inte utrymme och skydd nog.

                            Kommentar

                            • MalawiMuppen
                              • March 2011
                              • 23

                              #15
                              japp, men det beror inte bara på altalet liter.. snarare mer på bottenytan. skulle tex inte rekomendera att ha malawi i ett kubformat 200 liters eftersom simytan bli mycket mindre där än i ett rektangulärt 200 liters kar. tex.. ett 100 liters kar med måtten 100*40*30 skulle du kunna ha malawi i. tumregeln brukar vara minst 100cm långt..
                              haj på rej!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...