Tanganyikaciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrPNIL
    • January 2011
    • 14

    Tanganyikaciklider

    Hej!

    Har tänkt på att skaffa L.multifaciatus, L.ocellatus och prinsessan av Burundi till mitt 110 liters akvarium! Frågan är bara hur många par av varje art jag kan ha?
    L.multifaciatus och L.multifaciatus är ju snäcklekare om jag inte blivigt grundlurad av akvarieförsäljaren, men hur många snäckskal borde jag ha i akvariet? Och vart kan jag köpa snäckskal?

    MVH Anton
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Nu finns det många duktiga akvarister som kan mycket mer om T-ciklider än mig, men jag tror nog att du ska hålla dig till endast en av de arterna du föreslog då karet är för litet för fler än en sort...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Jepp du har blivit grundlurad - det existerar inte några snäcklekare, däremot är bägge arterna snäckskalslekare

      Jag hade nog nöjt mig med en av snäckskalslekarna - skaffa minst dubbelt med snäckskal som du har fisk. Vinbergssnäckor brukar säljas på delikatessavdelningen i större livsmedelsaffärer
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • MrPNIL
        • January 2011
        • 14

        #4
        Tack för svaren!
        Haha! Du är allt rolig du Kjell!
        Bara en sort låter lite lite tycker jag... men det är väl inget att göra åt antar jag. Om jag nu bara kan ha en art får det bli prinsessor! Men om jag skippar de andra arterna borde väl det betyda att jag skulle kunna ha två par prinsessor? Eller åtminstone en hanne och några honor, eller?
        Jag har tänkt på att skaffa BTN moduler också, någon som vet vad sådana kostar?

        MVH Anton

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Det räcker gott och väl med ett ända par prinsessor..
          De är helt otroliga när det kommer till att föröka sig.. :P Vänta fyra fem generationer sedan har du så mycket fisk så du vet inte vart du ska göra av den..

          MVH// Patrik Hammarlund
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          • MrPNIL
            • January 2011
            • 14

            #6
            Tack för era goda råd!
            Jag måste tänka på saken, jag måste först göra mig av med de fiskar jag har, skaffa ny inredning/filter och min back to nature bakgrund måste monteras så jag har gott om tid att tänka efter!
            Skulle dock väldigt gärna vilja ha prinsessan av Burundi...

            Kommentar

            • Auratusen
              • March 2010
              • 874

              #7
              Du kan ha 2 arter i karet. Måste inte vara 1. Om du kör prinsessor så rekomenderar jag en. För dom leker i sådan takt och kommer att "ta över" ett 100 l kar snabbt. Men du skulle kunna köpa en snäcklekare och en julle-art. När det gäller snäckskal så passar 2 skal per snäcklekare bra

              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Jepp du har blivit grundlurad - det existerar inte några snäcklekare, däremot är bägge arterna snäckskalslekare

              Jag hade nog nöjt mig med en av snäckskalslekarna - skaffa minst dubbelt med snäckskal som du har fisk. Vinbergssnäckor brukar säljas på delikatessavdelningen i större livsmedelsaffärer
              Fast man säger snäcklekare

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Auratusen
                Fast man säger snäcklekare
                Vilka man - jag säger snäckskalslekare sedan jag en gång på åttiotalet hörde en dansk som höll föredrag om Tanganyika och som drev hejdlöst med de korkade svenskarna som var så dumma att det trodde att det fanns fiskar som lekte i snäckor.
                Det låg något i detta - så jag lämnade i alla fall då de "korkades skara"
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13123

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Vilka man - jag säger snäckskalslekare sedan jag en gång på åttiotalet hörde en dansk som höll föredrag om Tanganyika och som drev hejdlöst med de korkade svenskarna som var så dumma att det trodde att det fanns fiskar som lekte i snäckor.
                  Det låg något i detta - så jag lämnade i alla fall då de "korkades skara"
                  Ja men de leker ju i snäckor så vad är det som är korkat med ordet snäcklekare? snäckskalslekare låter mer avigt tycker jag! iofs brukar jag lite slarvigt kalla L.ocellatus för "acellater" och då ser de flesta ut som ufon
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • lillfrasse
                    • February 2002
                    • 2228

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Ja men de leker ju i snäckor så vad är det som är korkat med ordet snäcklekare? snäckskalslekare låter mer avigt tycker jag! iofs brukar jag lite slarvigt kalla L.ocellatus för "acellater" och då ser de flesta ut som ufon
                    Det är ju just det att de leker i snäckskal och inte i snäckor en snäcka lever väll och har nog ingen större önskan att inhysa en fisk.
                    Simma lungt..
                    Lillfrasse..

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Ja men de leker ju i snäckor så vad är det som är korkat med ordet snäcklekare? snäckskalslekare låter mer avigt tycker jag! iofs brukar jag lite slarvigt kalla L.ocellatus för "acellater" och då ser de flesta ut som ufon
                      Som sagt - som lillfrasse skriver. Snäckorna är redan upptagna så det finns inte någon plats över i dom så det finns definitivt inga fiskar som leker i dom, utan dom leker i snäckskalen
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Auratusen
                        • March 2010
                        • 874

                        #12
                        Men det flesta säger snäcklekare hur som helst. De leker ju såklart i snäckskal.

                        Måste säga att jag tycker snäcklekare låter mycket bättre.

                        Kommentar

                        • MrPNIL
                          • January 2011
                          • 14

                          #13
                          Hej igen!
                          Nu har jag bestämt mig, det får bli ett par prinsessor tillsvidare. Men så är det ju det där med inredningen, jag vet att tanganyikaciklider ska ha mycket grottor och sten. Men hur bygger man ett par grottor på bästa sett i ett 110 liters akvarium? Måste man limma ihop stenarna eller är det bara att stapla dem på varandra? Min back to nature bakgrund ska också monteras, är det bara att sticka ner den i akvariet eller finns det nåt som säger att den måste limmas fast?
                          Tacksam för svar!

                          MVH Anton

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Bara en massa sten huller om buller, grottorna ordnar de sedan själva. Men se till så du har något under sanden så inte stenen riskerar att spräcka bottenrutan vid ett ev. ras.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • MrPNIL
                              • January 2011
                              • 14

                              #15
                              Ok tack!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...