Tanganyika i 180 liters?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TB75
    • November 2010
    • 25

    Tanganyika i 180 liters?

    Går i planer att göra om mitt 180-liters sällskap/sydamerika till ett kar för Tanganyikaciklider. Karet har en bottenyta av ca 101 X 41 cm. Vilka Tanganyikaciklider kan man ha i ett sånt begränsat utrymme?

    Har funderat på en grupp Neo. Tretocephalus tillsammans med någon typ av Julidochromis. Funkar det (framförallt, funkar Tretocephalusen i ett sådant kar?)

    Någon annan sort som borde ha sin plats i ett sådant kar? Är leleupin alltför tufft sällskap? Prinsessor?

    Hörde någon nämna att man kunde ha Aulonocara tillsammans med dessa, men då släpper man ju dock tanken på en renodlad Tanganyikabiotop.

    Av min nuvarande fiskuppsättning tänkte jag låta ancistrusen gå kvar. Har också tre pansarmalar, mina renhållningsarbetare, skulle de klara ett sällskap av ovanstående fiskar?

    Tips eller synpunkter någon?
  • Auratusen
    • March 2010
    • 874

    #2
    Skulle inte ha en grupp med tretocephalusar i ett sånt litet kar. Minst 300 l, säger jag. De är en av de tjurigaste cikliderna jag har haft.

    Jullar, apelsiner, snäcklekare och prinsessor funkar. Du kan ha ungefär 2-3 st arter i ditt kar (ciklid-arter. Räknar inte med malar)

    Kommentar

    Arbetssätt...