Hur længe "ruvar" paletterna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • icehacker
    • December 2010
    • 1046

    Hur længe "ruvar" paletterna?

    Jag hade två paletter som jag otåligt væntade på yngel från (tills en duktig zoopetare informerade mig om att det var två honor), varav jag bytte den ena mot en hona.

    De fann varandra direkt och høll på och "leksimma" någon vecka drygt. Sen børjade hon att hænga næstan hela dagarna i sitt bo (en kokosnøt), och har væl suttit dær i kanske en vecka. Ær bara ute och simmar lite ibland.

    Så detta borde væl vara tecken på att de ær romlægggning på gång?

    Så tænkte høra med ngn som vet hur lång tid det brukar ta efter ett sådant beteende och om det ær något speciellt man bør tænka på?

    Har flyttat boet till ena hørnet av karet samt byggt en liten vægg av røtter och annat i mitten så de inte ska ha fri sikt till den andra sidan och jaga de andra fiskarna før mycket.

    Klicka på bilden för större version

Namn: palett.jpg
Visningar: 2
Storlek: 37,5 KB
ID: 2181406
    60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #2
    Brukar ta 4-5 dagar från lek tills ynglen är frisimmande och börjar ge sig ut på vift. Är du uppe i en vecka nu så bör du verkligen snart se en liten yngelflock som drar runt i burken och letar mat. En intressant grej som brukar synas verkligt bra med paletter är att reviret inte är statiskt. Visst, de väljer en plats att leka på, rommen kläcks där och ynglen ligger kvar där tills de är frisimmande. Efter det brukar ynglen styra var reviret är. De letar mat över hela akvariet och reviret är helt enkelt där ynglen är. Mycket trevliga fiskar, lätta att få yngel på och oftast otroligt bra yngelvårdare. Kruxet brukar vara att se till att ynglen får mat, samt att OM de får mat, var man gör av 50 paletter... *s*

    Också lätt hänt att den kull du har nu blir nitad av föräldrarna, när nästa kull kommer.

    Hilsen,

    /P
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • icehacker
      • December 2010
      • 1046

      #3
      Okej, men tycker du det låter som om hon har rom dær inne?
      Hon brukar sitta och "hovra" i hålet till nøten medans hanen ær ute och jagar allt som han kan se, 15cm scalar som 25cm gibbismal ^^
      Dock drar hon ut på lite simturer och kæker samt har någon underlig sak før sig dær hon simmar och lixom gnider sidan av sig mot bottnen, sen tillbaks och sætter sig i hålet igen.
      60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        • July 2010
        • 1072

        #4
        Jepp, klockrent rom/yngelbeteende. Om hon inte vaktade något skulle hon definitivt ragga mer på hannen (spänna upp sig och "darra" i kroppen framför honom). Att hannen jagar scalare och gibbi visar också på samma sak. Det gör inte paletter utan anledning. Att honan enbart gör små raider ut för att äta och sedan återvänder tyder på samma sak. Det finns något i grottan som är värt att vakta.

        Att honan gnider sig mot botten hör däremot inte till vårdbeteendet. Är nog mest som hon kliar sig.

        Hilsen,

        /P
        Bara döda fiskar flyta medströms

        Kommentar

        • icehacker
          • December 2010
          • 1046

          #5
          Tackar, det skall bli roligt och se om det blir något snart hær då!
          60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

          Kommentar

          • icehacker
            • December 2010
            • 1046

            #6
            Nu har honan plötsligt slutat sitta i boet och simmar runt som vanligt och hanen har slutat jaga fiskar. Betyder det att det gick åt skogen?
            60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              • July 2010
              • 1072

              #7
              Sannolikt, ja. Återvänder de inte till samma ställe så vaktar de inget. Vad som gick fel är svårt att svara på, men de leker garanterat snart igen om du matar ok och sköter burken.

              Hilsen,

              /P
              Bara döda fiskar flyta medströms

              Kommentar

              • icehacker
                • December 2010
                • 1046

                #8
                Ok, får hoppas på bättre lycka nästa gång då.
                Vad gillar de bäst att äta då, dom är inte så särskilt intresserade av torrfoder så det tar ju slut direkt när alla andra glupska firrar hetsäter det.

                De brukar suga lite på maltabletterna mest här.
                60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  • July 2010
                  • 1072

                  #9
                  Om du orkar så testa "dubbelmatning". Förbered frysfoder, tina t ex upp vuxen artemia/cyklops/whatever. Låt kuberna tina på allvar, tills de faller sönder. Sug upp detta med pipett (t ex en medicinspruta från Apoteket med en luftslang på). Mata sedan resterande fisk med torrfoder för att hålla dem sysselsatta. Spruta därefter direkt ned det tinade frysfodret mot paletterna. De blir troligen skrämda i början, men lär sig snabbt att det är foder. Har kört metoden med framgång i många burkar med både "snabb" och "långsam" fisk på fodret.

                  Hilsen,

                  /P
                  Bara döda fiskar flyta medströms

                  Kommentar

                  • icehacker
                    • December 2010
                    • 1046

                    #10
                    Nu har dom børjat med leksimmandet lite igen, ær dom snabba på ett nytt førsøk tro? :P
                    60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                    Kommentar

                    • ilzetas
                      • January 2011
                      • 278

                      #11
                      Hej!
                      Mitt palettpar fick sina första yngel vid jul och igår såg jag hennes nya ägg i grottan. Det tycker jag är ganska snabbt, även om det inte är exakt svar på din fråga. Flyttade omedelbart den första kullen yngel till det lilla kar jag hade förberett förra veckan. Av 28 synliga yngel i början var det 11 st kvar.

                      Jag tycker det är spännande. Lycka till!
                      Mvh, Carina
                      300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        • July 2010
                        • 1072

                        #12
                        Många ciklider är snabbare än man tror på att leka igen, om förra kullen gick "åt skogen". Leksimmar de igen är de säkert på gång. Vet med säkerhet en del ciklider som leker om efter två veckor, om förra kullen försvann samt att de sköts bra. Fullt möjligt att det kan gå snabbare.

                        Hilsen,

                        /P
                        Bara döda fiskar flyta medströms

                        Kommentar

                        • icehacker
                          • December 2010
                          • 1046

                          #13
                          Nu verkar de som att de börjat lite smått igen, dock så gillar min jättemal att simma bort till deras hörna och böka runt samt sitta bredvid och lägga sin "svans" upp i nöten där de har boet.

                          Tror du dom blir störda av det eller kör dom på trots lite ADHD-malar som simmar runt?
                          60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                          Kommentar

                          • icehacker
                            • December 2010
                            • 1046

                            #14
                            Har dom en tendens att ændra færg vid lek också? Mina har nu blivit vældigt mycket mørkare i færgen, då menar jag vældigt mycket mørkare!
                            60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                            Kommentar

                            • Zewy
                              • January 2011
                              • 100

                              #15
                              jag tänkte precis lägga upp en liknande tråd eftersom jag märkte att mina paletter också lagt ägg!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...