Diverse frågor om Malawiciklider + Inredning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nicooolito
    • April 2010
    • 19

    Diverse frågor om Malawiciklider + Inredning

    vet inte vart jag ska posta, har flera frågor bl.a. om malawi yngel, inredning av malawi akvarium, malawi beteande och ett visst akvarietillbehör jag tänker på men vet inte va det heter :/
    ska jag posta i malawi sectionen då? med alla frågor i samma post? dom är juh trotts allt relaterade till varandra
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    ja jag skulle nog posta detta i "Afrikanska ciklider" men admin eller Kjell kan nog flytta tråden istället så du behöver nog inte posta om.

    vad hade du för frågor?

    o välkommen hit

    Kommentar

    • nicooolito
      • April 2010
      • 19

      #3
      okej!!

      Jo jag har ett 350-400L föredetta Diskus akvarium, men när mitt akvarie intresse tappade lite så gjorde jag mig av med diskusarna och köpte in ca. 15 Malawi yngel, nu är dom fullvuxna (ca 10+ cm i genomsnitt, hanarna aningen större)

      1. Det ser ut som att dom har börjat para sig, jag märker att honorna ofta har sönderbitna fenor och spenderar mycket tid gömda på nån mörk plats i akvariet, är detta vanligt att deras fenor ska bli helt förstörda vid parning? eller är detta nån form av mobning? Detta förekommer ofta bland dom olika honorna med dom repar sig inom en vecka, ska man göra nåt åt det? och hur vet man om det är yngel på gång? kan man se det på något sätt? och vart lägger dom sina ägg? kan man göra nåt för att skydda äggen?

      2. Jag har 4st malar av nåt slag i samma kar, vet inte va det är för några men det är dom vanliga alla har, bruna med svarta mönster eller nåt, fula är dom iaf ,runt 10-20cm stora! jag har blivit tillsagt att jag ska ta ut dom för att det ska finnas någon chans för yngel att bli till, stämmer detta? och hur gör man sig av med levande fisk då om ingen vill hämta dom?(antar at malarna inte är så poppis) är dom större malawi hanarna något hot mot ägg/yngel?

      3. En eller två av hanarna gräver upp hela akvariet, jag har ganska grov sten i det men dom får ändå plats med den i munnen och lyckas möblera om hela akvariet, dra loss växter osv. varför gör dom så? kan man stoppa det? finns det nåt trick till att få stenen att ligga på plats? är dom hungriga eller?
      Växterna blir sönderbita oxå, det ser ut som om jag har hällt ner en hink med hackad isbergsallad i akvariet, det är lövbitar överallt, är detta oxå malawi som har ställt till med? Finns det nån typ av växt dom inte gillar att förstöra? förutom plast.

      4. När man inreder malawi akvarium ska det i regel vara några stora stenar och sand?? men jag undrar vad annat kan man ha i akvariet för att skapa nåt form av skydd så att honorna har nånstans att gömma sig, eller finns det nån form av "grotta" eller nåt? Nu e jag inte ute efter något slott eller dylikt, det ska se naturligt ut, vill inte ha något disneyland i mitt akvarium =P
      Jag vet att man har sånadär uppochnervända lerkrukor med hål i när diskusar ska para sig, är det någon lösning kanske? är det skadligt för vatten/fiskarna?

      5. tidigare nämde jag att honorna gömmer sig när dom har blivit söndertrasade, dom ligger ibland emot det övre filter insuget (har en BTN bakgrund med gömda pumpar/filter bakom bakgrunden, och därav finns det två insug för vatten, ett uppe och ett nere) det ser ut som om att dom inte har kraft att flytta på sig, så ligger dom där fastsugna mot gallret och vilar(dom kommer loss om dom vill). Så det som verkar har hänt är att några ägg sugits in bakom gallret till filter sidan, och till min förvånad så såg jag 2 små fiskar där i mörkret, 2-3cm stora, mörka i färgen med inslag av blått på fenorna, frågan är då: vågar jag plocka ut dom till andra sidan bakrunden? kommer dom stora fiskarna eller malarna ge sig på dom? alternativ köpa en såndär nätgrej där man kan ha sjuka fiskar i (fråga nr6)?

      6 Vad heter ett såndär nät/plastburk där man förvarar sjuka/svaga fiskar på svenska?
      nåt i denna stil: http://www.seapets.co.uk/products/aq...fine-mesh.html
      eller

      när jag går till mitt lokala fiskelager (bromma) vad ere jag ska fråga efter? vill inte se dum ut när jag försöker förklara va det är jag e ute efter xD

      PS. jo jag vet att det är mer änn 1 fråga men delade upp dom så gott det gick!

      tack!!!
      Btw. har varit medlem länge,flera år tillbaka, eller brukade vara men det gamla forumet ser ut att vara borta, därav mitt nya Account och låga postcount
      Senast redigerad av nicooolito; 20 December 2010, 18:45.

      Kommentar

      • Auratusen
        • March 2010
        • 874

        #4
        1,
        Nä, när det är lek på gång brukar de inte få sina fenor sönderslitna. eftersom malawiciklider har äggen i munnen och inte på någon sten eller i en grotta, kan du se en "påse" under hakan på dom. Honorna kommer då vara lite skyggare och inte äta så mycket.

        2,
        Det är troligtvis pleco du har. Och det är då ingen chans att de kommer käka upp ynglena. om det inte är någon som vill ta dom får du fråga på affärerna om de vill ta emot dom. Annars får du bara vänta. Avlivning är ett annat alternativ, men jag tycker det är mycket mycket onädigt.

        3,
        Anledningen till att de sliter sönder växterna är att de kanske är hungriga och matas för litet. Vad matar du med? Hur ofta? Vad är det för växter. Hos malawi bör det vara lite mera tjockbladiga växter som Anubias eller Vallisineria.

        Malawis brukar gräva i bottensubstratet för att leta mat eller att bygga en lite grop för lek. Malawis bör ha sand (t.ex blästersand). Men jag har t.o.m. använt mig av 3-4 mm engelsksjösten och lyckas få lek på mina johannii'sar. Enda nackdelen är att de kan istället plocka upp gruskorn istället för äggen. Så sand är starkt rekomenderat.

        4,
        Sand och stenar är det enda som behövs om det är så. Du får bygga med stenarna så att de ger grottor och skydd. Dedär med blomkrukorna går ju att ha, men kommer se onaturligt ut och de kommer inte använda den till lek, då de leker öppet på sanden, kanske bakom en sten.

        5,
        Om honorna är upptryckta mot hörnet med trasiga fenor, är de garanterat mobbade. Antingen bör du flytta honorna till ett eget kar där de få tillfriskna eller flytta de elaka hanarna. Jag tror inte det är npgin risk att äggen sugits in där. Dock kan det vara så att efter hon släppt ut ynglen ur munnen, kan de har tagit skydd där, eller bara sugits in.

        6,
        Det heter yngelkasse. Men jag rekomenderar istället att ha en plastbaljua på 10-15 l. Yngelkassar ska man helst inte förvara svaga eller sjuka fiskar, då det är trångt med utrymme och de kan lätt stressa upp sig i det trånga utrymmet. Passar endast till yngel, anser jag.


        PS. Har du några bilder på dina malawisar och ev. karet? Vad är det för arter du har?

        Mvh Adam/Auratusen

        Kommentar

        • nicooolito
          • April 2010
          • 19

          #5
          tack för snabbt svar, bifogar en bild på en "vad jag tror" är en hona, som ligger och gömmer sig, sen några bilder på det stora hålet dom har grävt, samt en lite större bild på akvariet, tagna med mobil kamera så kvaliten e inget att hurra över.

          har dock ingen påse under munen, men då måste äggen/ynglen simmat in bakom bakgrunden själva.

          kan nog stämma att det är pleco låter bekant iaf, finns bild nu längre ner. hur avlivar man sånna då? :S

          vet inte exact vad jag har för fisk då mitt fisk intresse försvann 3 år sen och nu har jag bara detta akvarium kvar, tappade helt intresset. bifogar lite bild så kanske det hjälper. tror att den blåvita hette Ghost nånting =P
          man ser på bilden att min BTN är förstörd av alger (föräldarna flyttade akvariet i solsken under en husrenovering) finns det nåt sätt att få rent BTN på?

          vet inte heller vad det är för växter men jag plockade ut den som vart sönderriven, finns bifogad bild på fiskmaten oxå.

          denna sand du nämner, måste jag köpa på nån fiske affär? eller funkar en vanlig bygghandel?

          sen finns det inget alternativ att flytta dom, har bara detta akvarium, tänkte mest ha yngelkassen till för att låta honorna friskna till i några dagar, vad ska jag göra med dom 2-3 st småfiskarna jag har bakom bakrunden nu? dom är som sagt 2-3 cm stora, utgör dom andra stora fiskarna i karet någon risk?

          Hona med massa malar
          stora hålet + BTN alg skillnad
          Blå fisk och lite mer hål (har såndär luft bubblegrej det är luftbubblorna som är i vägen
          bil på akvarie det har välvd ruta eller vad det nu heter så vet inte riktigt hur man räknar ut volymen,
          fiskmat

          Kommentar

          • Auratusen
            • March 2010
            • 874

            #6
            Du verkar ha en riktig ordenklig blandning av alla olika arter.

            Jag tror den gula är en metriaclima lombardi hona. Den svarta på den första bilden är nog en Aulonocara maylandi (garanterad hane) och malarna du har är gibbiceps. Den blåa är en Sciaenochromis fryeri ghost

            "Hålet" är gjort av malarna, eftersom det inte finns tillräckligt med gömställen för dom.

            Hur många malawiciklider är det kvar? Vad jag ser på bilderna ser det ut som endast 3 st.

            Blästersand kan du köpa på t ex Biltema eller Jula.

            För att få bort algerna får du skrubba bort det med en svamp (ej använd).

            Ynglena kommer nog bli uppkäkade om du släpper i den hos de andra
            Senast redigerad av Auratusen; 20 December 2010, 23:32.

            Kommentar

            • nicooolito
              • April 2010
              • 19

              #7
              dom ynglen jag köpte kom inte tillsamans med den orange/gula, dom köpte farsan till i efterhand, det finns 8st om jag inte minns fel, domhär gibbiceps är alltså ett hot mot dom små fiskarna/ framtids yngel?
              hålet är gjort av den oragne och den gula fisken, jag har sett dom göra hålet, har tittat på när dom gräver, tar en tugga med massa sten och sedan spottar ur det, som sagt det finns nån liten hona här och där typ mörkblå nästan svarta dom gömmer sig.

              algerna går inte bort med endast svamp, har redan provat.

              hur ska jag förbereda sanden? bara tvätta/skölja?

              så jag ska alltså skaffa en yngelkasse? och låta dom växa till sig lite först?
              Senast redigerad av nicooolito; 21 December 2010, 00:19.

              Kommentar

              • Auratusen
                • March 2010
                • 874

                #8
                hmm, jag tyckte det mer såg ut som mallars verk. men sen också att det är så himmla stora korn och så stort område som är utgrävt.
                gibbicepsarna är inget hot mot ynglen, men dessvärre är de andra malawisarna det.

                Sanden behövs inte sköljas, då blästersanden redan är så ren.

                Har du lite mera bilder? Skulle villja se de andra, mera blå/svarta fiskarna.



                PS. Vill du räkna ut mer exakt volym, använde denna sida. Välj väld-rektangulär och sedan mäter du bara och skriver inte
                Akvariekalkylatorn - beräknar ditt akvarium. Beräkna volym och närings/gödningsnivåer för ditt akvarium.

                Kommentar

                • nicooolito
                  • April 2010
                  • 19

                  #9
                  det tog dom ungefär 2 veckor att gräva igenom dedär, nu låter dom det vara, ibland ser man dom gräva lite, men det blir inga större förändringar =P
                  jag behöver fortfarande något tipps vad jag ska göra med dom två fiskarna som är fast bakom i filter delen, bifogar bild på vart dom befinner sig, det ser inte så trevligt ut eftersom massa blad och annat skit har sugit sig in där. finns inte heller så mycket ljus där =(
                  och JA, jag ska göra rent det är därför jag tänkte köpa allt jag behöver nu i veckan sen göra hela balleten på en gång.
                  för mig lutar det fortfarande åt att köpa en yngelkasse och låta dom vara där istället för vart dom är nu :/

                  så i princip ska jag köpa en säck sand och bara köra ner det i akvariet och fylla på?
                  är det denna sand vi snackar om?:



                  gjorde en grov mätning på akvariet tror att det är 345.6L enligt sidan du gav mig, och en bottenarea på 0,63m2, hur mycket sand behöver jag då? tänk oxå på att jag har en tjock BTN som tar mycket plats på botten.

                  eftersom jag har en såndär mojäng som pumpar luft genom en slang längs akvarie botten till en såndär "propp" som släpper ut bubblor, kommer den att funka under sand?

                  Bilderna är tagna några minuter sen, så ljusförhållandena är inte dom bästa.
                  Filter delen med småfirrarna
                  där ser man även det övre insuget för filterdelen, den jag nämnde innan att dom ligger mot och vilar på, så jag antod att äggen/ynglen kom igenom där.
                  dom fula svarta svamparna som ligger nära vattenytan är där för att minska vibrationen från pumparna mot glaset

                  2 firrar till
                  Här till vänster är en av dom honorna (jag e bombsäker på att dom är det) den ser ut att vara randig, men mitt på dagen när det är tänt så är den mörkblå nästan svart, och det finns en till sådan fast lite mindre, den till höger ser oxå tråkig ut men den är Blå gul på dagen, blå med gula ränder tror jag det var. kan försöka fixa bättre bilder imorgon då det är ljust
                  Senast redigerad av nicooolito; 21 December 2010, 02:02.

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    jag skulle ta ut rötterna på en gång. o skippa luftpumpen med.

                    rötterna sänker pH o malawi vill ha högt pH. Luftpumpen driver ut co2 ur vattnet så dina växter dör. (+ att det är skitfult men det är en personlig åsikt)

                    det är fint med alger på en bakgrund! ser ju myclet bättre o naturligare ut då.

                    bilder på mitt malawi med nån månads mellanrum. myclet snyggare när algerna har fått lite fäste på bakgrunden
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • Auratusen
                      • March 2010
                      • 874

                      #11
                      den till vänster på bilden är no en maylandi hona och den till höger är nog en pseudotropheus flavus eller någon metriaclima (det är iaf en garanterad hane.


                      Ynglen är troligtvis från maylandi.

                      Kommentar

                      • nicooolito
                        • April 2010
                        • 19

                        #12
                        @ hannesc jag har juh såndär kalksten i, inte lika mycket som i ditt kar dock =P finns 1 på bilden man ser, och sen 2 st mindre men dom är begravda under allt dom har grävt up.
                        den sanden du har, är det den från jula?

                        @auratusen kan mycket väl stämma, men som sagt vad ska jag göra med dom? :/

                        Kommentar

                        • Auratusen
                          • March 2010
                          • 874

                          #13
                          Ursprungligen postat av nicooolito
                          @ hannesc jag har juh såndär kalksten i, inte lika mycket som i ditt kar dock =P finns 1 på bilden man ser, och sen 2 st mindre men dom är begravda under allt dom har grävt up.
                          den sanden du har, är det den från jula?

                          @auratusen kan mycket väl stämma, men som sagt vad ska jag göra med dom? :/
                          Jag gissar på att han har typ korallsand?

                          Ha en yngelkammare då i karet och stoppa ner ynglen

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            nej det är ciklidgrus. kalciumnåntinnånting. kan kolla upp vad det heter. julas blästersand har jag i min SA-kub.
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • nicooolito
                              • April 2010
                              • 19

                              #15
                              aha ok! yes jag kommer ihåg att jag läste att du använde jula sanden
                              då är frågan, är det något speciellt jag måste göra med sanden innan jag kör ner den i karet?
                              Jag ska nämligen till akvarielagret imorgon och shoppa loss lite, yngelkasse blire, like kalksten, kanske någon "tjockbladig" växt, och sen vart det dehär med sanden, ska jag köpa sand där? eller jula/biltema? jag antar att sanden på fiskaffären är 50% dyrare bra för att det är en fisk på säcken iställlet =P

                              Kommentar

                              Arbetssätt...