Diverse frågor om Malawiciklider + Inredning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    #31
    "visualdreams" har jag inte hört men jag gillar det.

    Varför inte lägga tillbaka malarna i karet så länge och lägga upp en skänkesannons?
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • Auratusen
      • March 2010
      • 874

      #32
      Det tycker jag faktiskt är rätt dumt, att köpa fisk man inte har en blekaste aning om vad det är för art eller hur många man behöver av dom eller något. Man ska inte köpa fisk man inte kan något om. Och om han rekomenderar 8 st, men istället tar 5 st för att de kostar för mycket, så är det ju lika bra att isåfall vänta (speciellt när du inte vet vad du har för art). Och nu också när du ska göra om hela karet. Kommer bli väldigt stressande för fiskarna.
      Sedan 120 kr/st för hongi (om det nu är den arten)??? Det är riktigt, riktigt dyrt pris för dom. Dom ska vanligtvis inte kosta mer än 85-95 kr/st.

      Men, men... Gjort är gjort.


      Hur som helst, avlivning av malarna är helt totalt onödigt. Gör som VisualDarkness sa: Lägg upp på skänkesannons
      Senast redigerad av Auratusen; 23 December 2010, 02:09.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #33
        håller med både bosse o auratusen! Känns som du skyndar o typ stressar. vilket absolut inte är bra när det kommer till akvarium. akvaristens främsta egenskap är T Å L A M O D!

        du vet väl att en uppstart av ett kar tar upp mot en månad. så att nu starta om karet, o redan ha fiskar från början, o köpa nya fiskar, o sen tänka på att byta filtermatta samtidigt är mer eller mindre ett mord på ett kar.

        att inte veta vilka fiskar man köper är inte heller särskillt bra. hur ska du veta vad de behöver för utrymme, vattenvärden, foder samt vilka andra fiskar de går bra att ha med??

        sen att du tillomed skriver att du inte har så myclet tid att pilla med karet visar ju redan där på att du nog inte borde gjort detta alls nu utan väntat tills du har tid.

        Kommentar

        • Auratusen
          • March 2010
          • 874

          #34
          Mm, det gäller att ta det lugnt och ta ett steg i taget, annars blir det bara skit av allting och man får göra om det, som kommer kosta mycket mer tid än vad det hade behövt att ta.

          Ps. Om du får upp en massa yngel. Sälj eller ge för guds skull inte bort dom! Eftersom du vet inte vilka arter det är du har och p.g.a. det så kan ynglen bli hybrider.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #35
            Ursprungligen postat av Auratusen
            Ps. Om du får upp en massa yngel. Sälj eller ge för guds skull inte bort dom! Eftersom du vet inte vilka arter det är du har och p.g.a. det så kan ynglen bli hybrider.
            instämmer

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #36
              Jag brukar försöka vara diplomatisk, nåja, här på forumet men nu är jag riktigt förbannad.


              Att nystarta ett Malawi kar utan att skaffa sig de minst elementära kunskaperna om dessa och akvarie skötsel och dessutom åka på semester efter uppstart klassar jag som djurplågeri!
              Att sedan klaga på priset på fisken i affären låter galet, när man gör allt man kan för att ta livet av dessa hemma!
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • nicooolito
                • April 2010
                • 19

                #37
                @visualdarkness yes sorry, vart lite trött inatt när jag skrev =P det ska va darkness inte dreams xD
                ska lägga ut dom på ilovegratis.se och blocket, det fanns en annons sektion för detta forum oxå vah?

                @auratusen nu är det så att jag inte är någon typ av uppfödare av fisk eller heller är ute efter utställningsfisk, köper fisken för att dom är fina, priset på deras fisk var runt 100-120:- för varje, vilket är snäppet dyrare än vad man betalar på vanligra "tråkiga" zooaffärer.
                och som jag nämnde innan, jag tjänar inte pengar på mina fiskar, jag har dom för att dom skänker glädje åt min far, så nej jag ska inte sälja dom.
                det vart 2 hanar och 3 honor jag fick med mig hem.

                @hannesc jag KÖPTE nya filter men jag bytte juh inte dom, dom gammla är kvar :S vad skulle påängen vara då om att fråga om jag gör tvärtom ändå?
                lite duktig har jag varit, har juh plockat ur roten

                förstår inte riktigt hur det klassas som omstart av karet ändå?, sitter juh massa skit kvar på bakrunden, gamla filter, och minst 70% av vattnet är kvar. det som egentligen är gjort är byte av grus/sand och ditstoppat 3 nya växter som byter ut dom 3 gamla, och så självklar lite mer kalksten. det är juh knappast så att jag har köpt ett nytt kar och bara hällt över fiskarna från ena till det andra.

                @bossep det är knappast så att jag häller ner diskmedel i karet när för jag tycker att bubblor är söta? har haft kampfisk ett tag innan jag gick över till diskus (riktigt fina diskus ska jag nämna, smarta oxå, lärde dom trick xD, men antar att göra det räknas som djurplågeri) sedan sålde vi dom och köpte in malawi eftersom dom inte är en bråkdel så kvrävande som diskus, jag har inte heller nån guldfiskskål hemma som dom lever i, tycker att mina fiskar har det bra, så mjo... håller inte riktig med där
                jag vet hur man kollar värden på vatten och hur man balanserar dom,
                nu kan jag inte alla "era" fancy ord och uttryck men jag är inte dum i huvudet.
                men ring du djurskyddsföreningen och anmäl mig för att jag köper fiskar som jag inte vet namnet på.

                @alla
                målet med tråden var att lista ut vad jag skulle göra med ynglen bakom bakrunden, nu blev det så att ett sandbyte tillkom.
                vill bara nämna att jag har läst varje inlägg och tagit till mig alla tipps och råd, när jag svarar så skriver jag kanske inte att jag har gjort det, men jag har inte missat dom, som jag nämnde innan, jag kom juh hit för att få lite hjälp, inte för att göra tvärtom från vad folk säger.

                @min resa, jo jag har en resa inbokad sen 3 månader sen, och nej jag kommer inte stanna hemma för att jag köpte ny sand!
                vattnet ser bra ut änn så länge... och nej fiskarna svälter inte, det finns folk kvar hemma som matar dom enligt mitt schema och tittar till dom i flera timmar dagligen.

                postar lite bilder, fortfarande inte väldens bästa bilder (taga med mobil) och det är fortfarande lite dammigt från sanden.
                har bytt till Imageshack så att alla kan se =P

                http://img831.imageshack.us/i/20101223052.jpg/ som man ser på bilden att det strömmar ganska fint vid bakrunden åt vänster sedan vänter strömmen vid glaset tillbaka åt höger på framsidan, aa ni ser juh växterna

                Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

                Han har fått tillbaka sin färg

                Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

                bild på det nya gänget

                http://img135.imageshack.us/i/20101223057.jpg/ (taskig bild)
                4st yngel, 1cm 1,5cm 2,5cm och 3cm
                så olika i storleken så antar att dom inte kom samtidigt :7


                ps. Känns så negativt nu, hela min post oxå, jag brukar inte avsluta mina posts med tack men...
                Tack för alla tipps, råd, kritik och framförallt eran tid. //Nico

                Senast redigerad av nicooolito; 23 December 2010, 17:03.

                Kommentar

                • Auratusen
                  • March 2010
                  • 874

                  #38
                  Ursprungligen postat av nicooolito

                  @auratusen nu är det så att jag inte är någon typ av uppfödare av fisk eller heller är ute efter utställningsfisk, köper fisken för att dom är fina, priset på deras fisk var runt 100-120:- för varje, vilket är snäppet dyrare än vad man betalar på vanligra "tråkiga" zooaffärer.
                  och som jag nämnde innan, jag tjänar inte pengar på mina fiskar, jag har dom för att dom skänker glädje åt min far, så nej jag ska inte sälja dom.
                  det vart 2 hanar och 3 honor jag fick med mig hem.
                  Hahaha! Ursäkta, emn måste bara skratta!


                  "nu är det så att jag inte är någon typ av uppfödare av fisk eller heller är ute efter utställningsfisk, köper fisken för att dom är fina"

                  Hej, hej, hej, vänta nu. Så du menar alltså att det är bara okej att köpa vilken fisk man har lust med bara för att man inte ska odla på dom och tyker dom är fina? Och att inte ens bry sig om vad det är för art och skita i fiskens krav?


                  Vi kan ta ett exempel.

                  Vi säger då att jag inte vet ett dugg om Channa micropeltes:
                  Jag såg en jättefin lite ålliknande sak i affären med ett fint orange band Så jag köpte 4 st, de var bara 10 cm, så de kan nog gå i mitt 150 l kar.

                  Ja, om man gör så... lycka till. C. micropeltes blir över metern lång och växer flera cm i veckan!
                  Och den kommer ju inte sluta i växten heller, utan bara växa på och växa på... inte alls så lyckat.

                  Så snälla, läs på först innan du ska köpa nya fiskar. Det gynnar både dig och fiskarna själva. Annars kan det klassas som djurplågeri och i värsta fall kan fisken dö p.g.a. att man inte har någon kunskap om dom.



                  "priset på deras fisk var runt 100-120:- för varje, vilket är snäppet dyrare än vad man betalar på vanligra "tråkiga" zooaffärer."

                  Asså, du verkar inte direkt ha pejl på saker och ting. "Tråkiga" zooaffärer???
                  Jag tror man knappas klassar, till exempel, Aquarium malawi för en tråkig zooaffär. Dom är grossister som tar in mycket VF från Malawi och Tanganyika och de riktar in sig endast på ciklider från rift-sjöarna. De har bred kunskap om dom cikliderna, med mycket hög kvalité på fisken!
                  De tar 85 kr/st för sina hongisar, som de har odlad i affären från riktiga knallröda föräldrar
                  (läckraste hongisarna jag har sett!).


                  Så 120 kr för en hongi är överpris. Och överpris på grejer, det är vad "tråkiga" zooaffärer oftast brukar göra.

                  Kommentar

                  • nicooolito
                    • April 2010
                    • 19

                    #39
                    nu är det så att jag inte gick in i affären och körde ner armen i akvariet och plockade fisk själv :S
                    jag va på nåt som heter "akvarielagret", det ska va stockholms största om inte sveriges (kommer inte riktigt ihåg), där har dom ett sjukt stort utbud av malawi, och kunnig personal. ja pekade ut vilka fiskar jag hade i mitt akvarium just då och storlek, pratade faktist med honom i 45-60min bara om fisken, varav han rekomenderade vissa mer än andra, som jag namnde innan tog jag inte den grupp han rekomenderade (8st),jag valde en grupp som skulle funka som 5 st. varav han tyckte att det va ok, han varnade mig heller inte för att just dessa skulle växa till sig över 5 meter =P så jag antar att han kan mer änn en 95:a, han såg lite äldre ut än dig iaf
                    (nej jag påstår inte att du sa att fisken jag har ska bli 5m)

                    och att jämföra mig som blandar olika malawisorter och "dig" som blandar dina 7meters ormar eller va det nu är, var juh att ta i... tycker jag iaf, ber om ursäkt för att jag inte är så hajj på latinska namn. men det lät iaf proffesionelt när du skrev det, om inget annat.

                    sen måste du ha missförstått mig, jag menade att malawi kostar midre (så som du säger) runt 90:- på typ "djurmagasinet" men där har dom juh kanske 3-4 olika malawi bara.
                    så jag klassade t.ex. Djurmagasinet som tråkig affär när jag talade om priset.
                    jag drog lite grovt alla "billiga" affärer som tråkiga, vilket inte va vad jag menade.
                    sen bor jag i Sthlm och vad jag vet (har rest lite inom sverige) så är sthlm snäppet dyrare än vad andra mindre ställen brukar vara.
                    Jag var inte ute efter att snacka skit om just din lokala fiskaffär, antar att du inte bor i stockholm, men jag tvivlar inte på att Aquarium Malawi är bra, dom är säkert superbra och har sjyssta priser.

                    anyway, Om det var överpris eller inte vet jag inte, eftersom jag vägrar köpa på t.ex: Djurmagasinet, och http://www.akvarielagret.se/ ser ut att vara mest seriösa , så jag valde dom.
                    Senast redigerad av nicooolito; 23 December 2010, 21:45.

                    Kommentar

                    • Auratusen
                      • March 2010
                      • 874

                      #40
                      Ser äldre ut än mig? har du sett mig??? jag har 40 cm långt skägg vet du

                      Detdär med ormhuvuden tog jag bara som att man skulle verkligen förstå att man måste kolla upp först (sedan är det faktiskt människor som har köpt sånna och haft dom i små kar och dom har vuxit ur väldigt snabbt).

                      För jag tycker att det är viktigt att veta vad man köper för fiskar, för annars kan det sluta riktigt, riktigt illa. Och då är allt det p.g.a. klanteri att inte kollat upp.

                      Fast som tur så var det ju ändå inte så illa ändå.

                      Jag borde nog ta och be lite om ursäkt också att jag blev lite smått sur. Jag måste missuppfatat dig där.
                      Senast redigerad av Auratusen; 24 December 2010, 00:22.

                      Kommentar

                      • Auratusen
                        • March 2010
                        • 874

                        #41
                        Här är ett bra exempel på att man inte tar reda på info, vad som skulle kunna ha hänt. Han/hon skulle ju isåfall ha haft ihjäl sina fiskar

                        Kommentar

                        Arbetssätt...