Ps. saulosi + Rödzebra +???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sessan
    • March 2003
    • 80

    Ps. saulosi + Rödzebra +???

    Nu har akvarieintresset vaknat till liv igen, så nu skulle jag gärna vilja ha tips på lite förnyelse i min fina och nystädade malawiburk på ca 250 liter!

    För dagen finns där 4 st Ps. saulosi samt 3 st Rödzebror och en snart urvuxen Gibbiceps.

    Har bra snurr på vattnet och många gömställen. Vad skulle ni ha stoppat i?

    Fler saulosi-och rödzebrahonor eller nåt annat? Hur många kan jag få plats med?

    Finns det några andra roliga malar eller dylikt som passar in i kombon?

    Tacksam för svar =)
    ***Den som lär sig av sina misstag vågar sällan försöka igen***

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=79669
  • mika71
    • August 2008
    • 43

    #2
    Ska du köra med mbunas så brukar man säga 1 fisk per 10 liter så i ditt fall ca20-25 fisk komplettera med lite golden mitt förslag då har du blått,gult röt/orange

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Det är alltid bättre att ha många av varje, men man bör å andra sidan släppa ner alla av en art samtidigt, dock så beror det på hur stora de är som du redan har i akvariet. Är det små (minimalt med revirhävdande) så går det ofta bra att släppa ner i efterhand.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Sessan
        • March 2003
        • 80

        #4
        Golden är jag inte så sugen på eftersom jag redan har gula saulosihonor. Hade mer tänkt mig kanske Afra, Hongi eller nåt som skiljer sig markant från dem jag redan har. Hade ett gäng Aulunocara "Fire Fish" i den här gruppen tidigare, men de stackarna tynade helt bort och kom aldrig till sin rätt

        Kjell: jag har haft dem i 2-3 år så de är ganska stora... Funkar det om jag möblerar om eller nåt? Hade fler saulosi från början men fick lämna tillbaka några då de färgade ut och visade sig vara fler hanar. Vid det tillfället fick jag tyvärr inte heller tag på fler honor.
        ***Den som lär sig av sina misstag vågar sällan försöka igen***

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=79669

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Sessan
          Kjell: jag har haft dem i 2-3 år så de är ganska stora... Funkar det om jag möblerar om eller nåt? Hade fler saulosi från början men fick lämna tillbaka några då de färgade ut och visade sig vara fler hanar. Vid det tillfället fick jag tyvärr inte heller tag på fler honor.
          Då hade jag heller valt en helt annan art
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Sessan
            • March 2003
            • 80

            #6
            *Puttar upp ett gammalt inlägg*

            Av olika anledningar blev det inga nya fiskar förra gången. Började plugga på annan ort istället, men är nu tillbaka på hemmaplan för gott.

            Det enda som återstår av det ursprungliga beståndet är nu tyvärr bara en stor, jättefin saulosihane samt två fullvuxna rödzebrahonor (och givetvis den odödliga gibbin förstås )

            Måste jag göra mig av med de stackars överlevarna eller går det möjligen att sätta i honor till saulosihanen och ett stim halvstora yngel med rödzebrorna? Jag gillar ju de arterna jag har, men saulosi-snyggingen är troligen delaktig i att merparten av de andra dött ut...
            Går det att dämpa hans framfart? Han är som sagt jättefin.

            Som det ser ut nu så kan jag ev. få tag på halvstora yngel av både rödzebra och hongi. Är också sugen på att testa auratus som jag alltid tyckt varit fina.

            Ge mig gärna tips på antal fiskar av varje samt arter som återställer harmonin i mitt akvarium igen.
            Vill ha så mycket färg och så lite slagsmål till så lågt pris som möjligt, haha .
            ***Den som lär sig av sina misstag vågar sällan försöka igen***

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=79669

            Kommentar

            Arbetssätt...